Becsempészte a kitiltott zászlót, összetörte a trófeát az Eurovízió nembináris győztese (VIDEÓ, FOTÓ)
Büszkén mesélte hőstetteit a svájci művész.
A show-n az írek szinte már sátánista szeánszt tartottak, miközben a nyertes egy kis diákszoknyában ugráló, a musical és rap stílusokat is vegyítő fiú lett.
Nyitókép: Tobias SCHWARZ / AFP
Hogy mi az Eurovíziós Dalfesztivál? Egy 1956 óta minden évben megrendezésre kerülő, ezáltal a leghosszabb ideje futó zenei verseny – egyedül a 2020-as év volt kivétel –, az Európai Műsorsugárzók Uniójának tagállamai között. A fesztiválra minden résztvevő ország benevez egy zeneszámot, ami élő adásban kerül a nézők elé, majd szavaznak a többi résztvevő által előadott dalokra, hogy megtalálják a verseny legnépszerűbb produkcióját.
Ezt is ajánljuk a témában
Büszkén mesélte hőstetteit a svájci művész.
A versenyt számos világhírű előadó használta már karrierje kiindulópontjának, vagy éppen növelte meg itt a népszerűségét. Az ABBA például, az 1974-es Eurovíziós Dalfesztivál svéd győztese, a becslések szerint 380 millió album- és kislemezeladást rögzített, azt követően, hogy a verseny győzteseként sikerült a világ lakosságát is elérni.
A győztes dalból, avagy a Waterlooból több mint ötmillió példányt értékesítettek.
De Céline Dion 1988-as, svájci győzelme is elősegítette nemzetközi karrierjének beindítását, ahogy Julio Iglesias is viszonylag ismeretlennek számított, mikor az 1970-es Eurovíziós Dalfesztiválon képviselte Spanyolországot, és a negyedik helyen végzett.
De hogy igazán érdekes példával éljünk, Olivia Newton-John, ausztrál énekesnő, 1974-ben képviselte az Egyesült Királyságot, majd negyedik helyen végzett az ABBA mögött, és a becslések szerint 100 millió lemezt adott el, négy Grammy-díjat is nyert, valamint megkapta a John Travoltával készült Grease, avagy a Pomádé című film női főszerepét.
És hogy mi a különbség az 1956 óta zajló fesztivál korai és modern, a 2000-es évekre jellemző, de leginkább az utóbbi 10 éves működésében? Nos, elég megnézni és meghallgatni például Marie Myriam L'oiseau et l'enfantját 1977-ből. Vagy éppen az ír Dana All Kinds Of Everythingjét 1970-ből, akinek fellépése mellé, ha odatesszük az aktuális,
szintén ír, önmagát nembináris queerként jellemző Bambie Thug produkcióját, ami felér egy sátánista szeánsszal,
akkor elég nyilvánvaló, hogy egészen új szelek fújnak nemcsak a világban, de a híres dalfesztivál esetében is.
Az Eurovíziós Dalfesztivált az évek során számtalan kritika érte azzal kapcsolatban, hogy a szavazások során sokszor a művészi értékek helyett a megkapó, túlságosan kidolgozott színpadi produkciók lettek favorizálva. Az Eurovíziókon egyre népszerűbbé vált a giccs, a folk és nemzetközi stílusok zenei keveredése, idővel pedig az LMBTQ+ kultúra részévé vált. Az évek során a dalfesztivál tehát kinőtte magát az egyszerű televíziós kísérletből, ezzel együtt pedig egy óriási méretű nemzetközi intézménnyé vált. Európa legtöbb országa részt vett már legalább egyszer a fesztiválon.
Ezzel együtt is meglepő az a kiemelt szerep az LMBTQ közösség felé, amit az Eurovíziós Dalfesztivál az utóbbi években vett fel. Az idei Bambie Thug mellett a svájci nyertes, Nemo is magát nembinárisként állítja be, ehhez pedig stílusa is igazodik a sminkkel, az extravagáns felsővel, valamint a kis szoknyácskával. Bár a produkció tényleg érdekes, ráadásul a musicales és operettes beütések jól állnak a modern zenének, ha valaki veszi a fáradságot, hogy megnézze az előadó többi saját számát,
azok messze nem ilyen ötletesek, ráadásul a komolyzenei aláfestés is nagyot hozzátesz az élő show-hoz, ami így különösképp megrendezett érzetet kelt,
mintha csak arról szólna a fesztivál, hogy a hangos kis LMBTQ közösség minél nagyobb rivaldafényt és látványos körítést kapjon.
Ezt is ajánljuk a témában
Büszkén mesélte hőstetteit a svájci művész.
Ráadásul sokan az izraeli, az említettek mellett kimondottan visszafogott előadó ellen kampányoltak, sőt Bambie Thug is sírva fakadt, mikor kiderült, hogy Eden Golan a legjobbak közé került, az sokat elárul az Eurovíziós Dalfesztivál jelenlegi hozzáállásáról és célkitűzéseiről. Egyfelől azért is, mert azzal a szándékkal hozták létre, hogy a második világháborút követő években a határokon átívelő televíziós közvetítések segítségével mozdítsák elő az európai országok közötti együttműködést, ami az ilyen megnyilvánulásokkal inkább széthúzásnak tűnik. Másfelől azért,
mert így még egyértelműbb, hogy a liberális, palesztinbarát, LMBTQ-erők összetartoznak,
amit már a hírhedt, magyar származású feminista professzor is nyilvánvalóvá tett, mikor arról nyilatkozott, hogy a Hamász és a Hezbollah fontos baloldali mozgalmak.
Ezt is ajánljuk a témában
Judith Butler azóta már elítélte Izrael gázai akcióját is. Mutatjuk, mit mondott még.
Összeér, aminek össze kell érnie, nem igaz? Zárszóként emlékezzünk meg azokról a hazai előadókról, akik szintén részt vettek vagy éppen jelölve lettek a részvételre, és ne is bánkódjunk amiatt, hogy nem voltunk jelen az idei rendezvényen.
1993. Szulák Andrea: Árva reggel (nem jutott ki a fesztiválra)
1994. Friderika: Kinek mondjam el vétkeimet?
1995. Szigeti Csaba: Új név egy régi ház falán
1996. Delhusa Gjon: Fortuna (nem jutott ki a fesztiválra)
1997. V.I.P.: Miért kell, hogy elmenj?
1998. Charlie: A holnap már nem lesz szomorú
2005. NOX: Forogj, világ!
2007. Rúzsa Magdi: Unsubstantial Blues
2008. Csézy: Candlelight 2009 Ádok Zoli: Dance with Me
2011. Wolf Kati: What About My Dreams?
2012. Compact Disco: Sound of Our Hearts
2013. ByeAlex: Kedvesem
2014. Kállay-Saunders András: Running
2015. Boggie: Wars for Nothing
2016. Freddie: Pioneer
2017. Pápai Joci: Origo
2018. AWS: Viszlát nyár
2019. Pápai Joci: Az én apám