Néhány kiadó nagyon jól válogat és nagyon profi munkát végez. Kiemelkedő az Agave Könyvek teljesítménye, de nagyon szimpatikus számomra, amit a Fumax művel, ugyanakkor értékelem a Gabo Kiadó válogatását is. Ezek a kiadók azonban – néhány kivételtől (Philip K. Dick, Ray Bradbury, Isaac Asimov) eltekintve – csak a frisset, az újat szállítják az olvasóknak. Hamarjában csak egyetlen olyan kiadót (Delta Vision) tudok említeni, amelyik klasszikusok (Robert Jordan, Michael Moorcock, Robin Hobb, Gene Wolfe, David Gemmell, Orson Scott Card, Robert E. Howard stb.) szisztematikus pótlásával is foglalkozik (nélkülük sokkal szegényebbek lennénk). Más kiadók esetében nem igazán látom a koncepciót. Itt-ott beletrafálnak valami fontosba és jóba (mint a Könyvmolyképző az Abercrombie-regényekbe vagy az Alexandra Steven Eriksonba), de ez inkább tűnik véletlenszerűnek.
Azt is meg kell jegyezni, hogy a nem angolszász fantasyből alig jut el hozzánk valami. A Witcher videojátéknak köszönhetően ugyan népszerűnek számít Andrzej Sapkowski Vaják sorozata, de kérdés, hogy az egyébként remek szerzőket (pl. Jacek Dukaj vagy Andrus Kivirähk) felvonultató Typotex meddig bírja a versenyt az angolszász dömpinggel.
A régi és az új könyvek megjelenését illetően a sci-fi terén vegyesebb a kép, ami talán azzal is magyarázható, hogy – több kiadó szerint – a sci-finek kisebb az olvasótábora, mint a fantasynek. Nem csodálkozhatunk azon, hogy egy kiadó inkább a frisset (sokszor a hype-oltat) jelenteti meg, nem a klasszikust, hiszen ezek iránt feltehetően nagyobb az érdeklődés. Több cikk is íródott erről (pl. az SFmagon), ezért nem részletezem, mindenesetre sokat elárul a honi sci-fi-kiadásról, hogy pl. Alastair Reynolds és Peter F. Hamilton első magyar kiadói nem folytatták e szerzők műveinek kiadását (ami előtt a sci-fihez egy kicsit is értő emberek döbbenten állnak, hiszen a műfaj élő klasszikusairól van szó). Beszédes ugyanakkor, hogy a Goodreads tavalyi Best of Science Fiction listáján szereplő első tíz könyvből kilenc szerző (Pierce Brown, Neal Stephenson, Margaret Atwood, Paolo Bacigalupi, Ernest Cline, Chuck Wendig, Ann Leckie, John Scalzi, Peter Clines) kiadása magyarul is folyamatban van.
A horror kapcsán a legpozitívabb fejleménynek az Agave Könyvek idei (részben már meg is valósult) kiadói tervét tartom, amelyben végre a kortárs horror (Nick Cutter, Paul Tremblay, Ania Ahlborn) is képviselteti magát. Egyébként az a véleményem, hogy alig van ma horrorirodalom Magyarországon. Stephen King könyvei már régen nem(csak) horrorkönyvek, hanem komoly irodalmi művek. Fiáról, a hihetetlenül tehetséges Joe Hillről ugyanez mondható el. Rajtuk kívül még egy-egy Clive Barker megjelenés (Everville, A vér evangéliuma) lehetett az, ami az utóbbi időben megdobogtatta a rajongók szívét; a többi néma csend.
Felnőttkorba lépve