Már a Politico szerint is gazdasági apokalipszis van Európában

2024. december 19. 19:37

Mindeközben az EU továbbra is csak a háborúval foglalkozik.

2024. december 19. 19:37
null

Nyitókép: BitcoinBázis

Az európai gazdaság helyzete egyre komolyabb aggodalmakat kelt, különösen Donald Trump várható visszatérése és a kontinens innovációs lemaradása miatt – írja cikkében a Politico.

Mint fogalmaznak: az elmúlt évtizedek gazdasági növekedése, amely az EU keleti bővítésére, illetve az ázsiai és amerikai keresletre épült, mára már a múlté. „A globális gazdasági széljárás és Trump várható protekcionista politikája drámai változásokat vetítenek előre.”

A Politico emlékeztet: Trump új vámokat vethet ki olyan európai termékekre, amelyek az ipari export gerincét alkotják, és az ilyen lépések súlyos csapást mérhetnek az európai iparra, miközben az EU országai már így is nehezen tartják kordában a növekvő költségvetési hiányokat. Ezen felül pedig a NATO-kiadások növelésére vonatkozó amerikai követelmények is további terheket rónak a tagállamokra, miközben a transzatlanti kereskedelmi kapcsolatok jövője is bizonytalan.

A Politico cikke szerint a legnagyobb probléma azonban Európa technológiai és innovációs lemaradása. 

Az EU, amely egykor olyan forradalmi találmányok bölcsője volt, mint az autó vagy a telefon, mára messze elmarad az Egyesült Államok és Kína mögött. Az elektromos járművek piacán például egyetlen európai modell sem szerepel a 15 legkelendőbb között – jegyzi meg a portál.

„Mario Draghi volt olasz miniszterelnök jelentése szerint az 50 legnagyobb technológiai vállalat közül mindössze négy európai. Az alacsony kutatási és fejlesztési ráfordítások, valamint az egyetemek viszonylagos gyengesége tovább mélyítik a szakadékot” – fogalmaz a lap, hozzátéve, hogy a Tesla és kínai versenytársai jelentős előnyre tettek szert az akkumulátor-technológia és szabadalmak terén, miközben a német gyártók még mindig a dízelmotorok tökéletesítésével foglalkoznak.

A Politico úgy véli: az európai vállalkozói kultúra hiányosságai szintén hozzájárulnak a gazdasági stagnáláshoz. Az amerikai startupokkal ellentétben – amelyek jelentős kockázati tőkét vonzanak –, az európai cégek gyakran nem rendelkeznek elegendő forrással a növekedéshez.

A portál arra is kitér, 

hogy Európa jelenlegi gazdasági modellje egyelőre fenntartja a régió jóléti rendszereit, ám ez nem tartható fenn a végtelenségig. 

Az olyan országok mint Franciaország, ahol a GDP több mint 30 százalékát szociális kiadásokra fordítják, nehéz döntésekkel nézhetnek szembe, ha az államadósság és a költségvetési hiány tovább nő – írják példaként.

A Politico szerint az EU számára a legfontosabb feladat a strukturális reformok bevezetése és a versenyképesség javítása. Ehhez elengedhetetlen a K+F beruházások növelése, a vállalkozói kultúra erősítése és a digitalizáció gyorsítása. A lap úgy véli, Németország, mint az EU legnagyobb gazdasága, kulcsszerepet játszhat az esetleges reformfolyamatokban, de ehhez előbb saját belső problémáival is szembe kell néznie – beleértve az elöregedő társadalmat és a munkaerőhiányt.

A lap szerint az idő azonban sürget, 

és ha Európa nem változtat irányt, a kontinens gazdasága nemcsak a globális versenyt veszítheti el, hanem hosszú távon a jóléti állam fenntarthatóságát is kockáztathatja. 

 

Összesen 80 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Tboyka
2024. december 22. 19:24
Tehát az újságíró szerint nem azért van és a jövőben lesz nagy bajban az EU, mert a vezetői tönkretették az egész gazdaságot es lépten-nyomon csaltak, loptak, hanem azért mert majd jön Tramp.
Pulykamell
2024. december 21. 14:16
Ehhez képest mégis Magyarország a tokutolso minden mutatóban te koszos fideszes nyalonc
Dzsekvols
2024. december 20. 10:08
A Politico azt írja most, amit Orbán mond két éve. Hamar felébredtek.
nempolitizalok-0
2024. december 20. 08:57 Szerkesztve
Tegnap nézegettem a magyar piacon kapható európai új elektromos autó kínálatot, Nem is nagyon értem, mégis mit akarnak ilyen paraméterekkel. Kétszer olyan drága mint a kínai és feleannyit tudnak. A kínaiak már 750 km/feltöltés tartanak, de sajnos csak kínában. Le is mondtam a vásárlásáról. Nálunk a Dacia a legolcsóbb, de max. 230 km/feltöltéssel (meleg, tavaszi időben() ez inkább egy játékautó. A következő legolcsóbb egy koreai, ennek van a legnagyobb hatótávja (kisautó) 380 km/feltöltéssel, de ezt a valóságban is tartja és van gyorstöltés is. A többi nem is versenyképes, átlagember nem vesz 16-20 milcsiért olyan villanyautót amely 300-400 km/feltöltés körüli teljesítményre képes. Várok még 1 évet és kivárom amíg a kínaiak rendesen ideérnek. A nálunk lévő választék és árak jól jelzik, európa mennyire le van maradva. Ma egyszerűen nem éri meg európai autót venni. Benzinest,dízelest sem, mert túlárazottak és ki tudja mi lesz a benzinárakkal, amelyek már most is magasak.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!