Íme egy régi német csoda: bemutatjuk a wuppertali függővasutat

2024. július 17. 15:32

A wuppertali függővasút története 1901-ben vette kezdetét.

2024. július 17. 15:32
Wuppertali függővasút
Bárdos Tamás

Nyitókép: YING TANG / NURPHOTO / NURPHOTO VIA AFP

Egyre inkább elmondható, hogy kezd újra divattá válni a vonat használata. A Mandiner éppen ezért korábban bemutatta a teljesség igénye nélkül a világ legszebb vasútvonalait. Ezen összeállítás esetében elsősorban a földrajzi elhelyezkedés volt a fő szempont. Jelen cikkben azonban egy egyedülálló vasútról lesz szó, mégpedig a wuppertali függővasútról.

A függővasút történetének kezdetével érdekes módon egy élménybeszámolón keresztül találkoztam.

Az Euronews egyik újságírója, Catherine Lofthouse már több cikket is írt arról, hogy milyen élmények érték a családjával együtt a közös nyaralásaik során. Mindig nagy élmény egy olyan embernek a beszámolóit olvasni, aki tényleg bejárta már a világ számos pontját. Catherine Lofthouse az utazásai során előszeretettel szokott vonatozni, ami nem véletlen, hiszen talán így lehet a legjobban felfedezni új tájakat.

Ezt is ajánljuk a témában

Nemrég azonban az újságírónak egy különleges élményben volt része a családjával együtt. A németországi Düsseldorftól nagyjából 30 kilométerre keletre fekvő Wuppertalba érkeztek, ahol

egy olyan vonatos utazás várt rájuk a wuppertali függővasút fedélzetén, amely még a legtapasztaltabb utazók számára is felejthetetlen élményt tud nyújtani.

A wuppertali függővasút története

Wuppertalban található a világ legrégebben megépült függővasútja. Ez az egysínű vasút még 1901-ben indult első útjára. A wuppertali függővasút (Wuppertal Schwebebahn) vonala 1898 és 1901 között épült, a teljes hossza pedig 13 km. Az építéséhez egyébként csaknem 20 ezer tonna acélt használtak fel.

A 12 méter magasan lévő németországi függővasútban természetesen található panorámaablak is, ahonnan tökéletes kilátás nyílik a városra.

A függővasút még ma is ritkaságnak számít, nem véletlen, hogy az egész világon a csodájára jártak, amikor elkészült. Amennyiben kipróbáljuk ezt a gyönyörű függővasutat, akkor bőven nyílik lehetőségünk egy kellemes városnézésre, mivel a teljes út nagyjából fél órát vesz igénybe.

Persze az sem utolsó szempont, hogy a város közvetlen környezetére is csodálatos kilátás nyílik. Tekintve, hogy az egész város felett áthalad a wuppertali függővasút, így mára a város identitásához szervesen hozzátartozik. A Schwebebahn egyedülálló technikai megoldása, hogy a vonatokat felső sínrendszerre függesztik, így azok a levegőben „lebegnek”.

Ilyen működő függővasútból mind a mai napig nagyon kevés van a világon.

Wuppertal további különlegessége

Wuppertal látnivalói közül jelen cikk szempontjából kiemelkedik a függővasút történetét bemutató múzeum (Schwebodrom), amely nemrég nyílt meg. Ez a múzeum a függővasút történetét modern eszközökkel meséli el, amelyek közül kiemelendő a virtuális valóság élményének megtapasztalása az egyik eredeti kocsiban.

Itt a vasút több mint 120 éves fennállásáról rengeteg érdekes történetet lehet megismerni, többek között azt, amikor 1950-ben egy cirkuszi elefántot szállítottak az egyik kocsiban, de sajnos az állat megrémült, majd áttörte az ablakot és a lenti Wupper folyóba zuhant. Szerencsére azonban Tuffi, az elefánt csak kisebb sérüléseket szenvedett és még 39 évig élt.

A vonatról való lezuhanásának története azonban csak egy a Schwebebahn emlékezetes pillanatai közül.

Amennyiben valaki egy felejthetetlen, városnézéssel egybekötött vasúti utazásról álmodik, annak feltétlenül el kell látogatnia Wuppertalba.

Itt tekinthet meg egy rövid videót arról, hogy 1902-ben milyen szép kilátás nyílt az utasok elé a wuppertali függővasút fedélzetén:

***

Ezt is ajánljuk a témában

 

Összesen 74 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
békalepcse2.0
2024. július 18. 15:28
Két murva nagy hibája van ennek a vasútnak. 1;Baromi nagy, elég lenne max négy fős kabin. Értelemszerűen akkor maga az egész szerkezetnek sem kéne nnyi felesleges vas. 2; nem hálózza be az egész várost, hogy átszállás nélkül lehessen bárhová eljutni, közlekedni vele. Így ez csak egy drága és haszontalan szar. Japánban is van egy hasonló, de annak is pont ugyan ez a hibája, bár amnak vannak leágazásai, de ugyan olyan szar a nagysága miatt, mint maga a villamos, vonat és hasonló, közlekedésre szánt de arra alkalmatlan szarok. Gondoljunk bele, valahonnan valahová szeretnék eljutni, minél egyszerübben és gyorsan, de ott van az akadályok sora. Át kell szálni. Menetrendi korlátok. Üzemidő korlátai. A szállítható cuccok nagysága és ha még kicsi is akkor a súlya. Mindezek áthághatatlan akadályai a kor követelményeinek megfelelő utazáshoz.
Mindenhova
2024. július 18. 01:26
Nem szép, de legalább elég ronda.
nemugatolmerkapol
2024. július 17. 18:02
Ezt a technológiát azonnal át kell adni az ausztráloknak! Nem kell többé kapaszkodniuk, nem fognak leesni!
Vasalo
2024. július 17. 16:32
Vajon fizet a Mandi Catarine Lofthouse-nak a cikkért, mert ettöl fényévekkel jobb irásokat magyar szerzötöl is lehetne kapni, talán még olcsobban is.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!