Hőböröghetnek Amerikában: Orbán példája ragadós, egyre több európai szereplő nyit Kína felé

2024. május 23. 08:43

Különösen az fájhat Washingtonnak, hogy Macron is önálló külpolitikát kezdett folytatni a kínaiakkal.

2024. május 23. 08:43
null

Nyitókép: Aurelien Morissard / POOL / AFP

Hszi Csin-ping európai során Szerbiába, Magyarországra és Franciaországba is ellátogatott, ami Kína diplomáciai érdeklődésének jele az Európával való kapcsolatok újjáélesztése iránt. Mint a Jerusalem Post írja: Magyarország Kína egyik kiemelt európai befektetési célpontja, ahol a kínai cégek Európa legnagyobb akkumulátorgyárát építik, és Kína első autógyárát készülnek felépíteni Európában. 

Az a tény, hogy Hszi Csin-ping elnök Párizst választotta első állomásának, több szempontból is árulkodó. Ennek ma különösen nagy jelentősége van, 

tekintettel az Egyesült Államok kampányára, amely Kína túlzott befolyására figyelmeztet az európai gazdaságokra, valamint arra, hogy Emmanuel Macron elnök ragaszkodik a Kínával szembeni viszonylag független francia külpolitikához.

A lap azt is írja: Európa jelenleg úgy tűnik, megköveteli, hogy Kína aktív szerepet játsszon az ukrajnai háború megfékezésében. Kína, amely a közelmúltban Olaf Scholz német kancellárt és Antony Blinken amerikai külügyminisztert látta vendégül, és Vlagyimir Putyin orosz elnök közelgő látogatására készül, valóban kulcsszereplő lehet az ukrán válság megoldásában. 

Összességében úgy tűnik, Európa eljutott arra a pontra, ahol nem sorol be teljesen az amerikai állásponthoz, amely a Kínától való elszigetelést vagy gazdasági elszakadást követeli. 

Az európai álláspont célja a gazdasági verseny kockázatainak csökkentése, és Kínát továbbra is partnernek tekinteni. Ezt Franciaország is megismétli, amely a fenntartható kereskedelmet és a kölcsönös előnyöket biztosító gazdasági egyensúlyt kívánja meg. A francia álláspont a kereskedelmi kérdésekben megegyezik a többi európai ország álláspontjával, de biztonsági kérdésekben eltér egymástól. Az európaiak továbbra is úgy gondolják, hogy a NATO és az USA egyedül képes garantálni Európa biztonságát. 

Macron Franciaországa azonban nincs egyedül azzal, hogy nem akarja elszigetelni Kínát: Orbán Viktor ugyanis a keleti irányultságot és országa nyugati kereskedelemtől való függőségének csökkentését részesíti előnyben, inkább Kínára és Keletre koncentrálva.

A cikket Közép-Európa szakértője, médiafigyelője és piackutatója, a CEPER szemlézte a Mandiner.hu számára.

 

 

Összesen 113 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Reszelő Aladár
2024. május 23. 15:09
Ha az USA akarna Kisbajom-Nagybajom nagysebességű vasutat építeni, km-enként 1000 milliárdért, amit valamelyik manhattani bank finanszíroz, akkor a lipsi aktivista sajtó minden kapavágást ünnepelne. Szintén ha az USA valamely cége építené Paks 2-t 10x ennyiért, hasonló konstrukcióban, akkor az is rendben lenne. De a lényeg, hogy nem vagyunk ideológikusak.
Silcon
2024. május 23. 13:05
Össze lehet rúgni a port a kínaiakkal, de akkor az EU lassú háttérbe szorulása zuhanórepülésbe váltana át. Előbbit az egy-két ciklusban gondolkodó politikus túlélheti, utóbbit már nem. Fontos volt Viktor egyik beszédének az a része, amikor vázolta a taktika és a stratégia közötti különbség fontosságát. Taktikai területen lehet kompromisszumot kötni, stratégiai szinten nem! Merkel "Wilkommenskultur"-ját stratégiai hibának nevezte. Ma már nehéz ezzel vitába szállni.
Silcon
2024. május 23. 12:58
Pelso j. "mihaszna vasút építésére" Ha két _európai_főváros_közé_ nem érdemes vasutat építeni, akkor mégis hová? Most már értem a spanyolokat, hogy miért nem akarják, hogy megvegyük a Talgót. Szimplán barátságból, nagyot buknánk az üzleten!
2024. május 23. 10:35 Szerkesztve
Mennyire tartja magát a mihaszna vasút barom szöveg. Ha valaki ránéz Európa vasúthálózatára, akkor azt látja, hogy a Benelux-francia-német találkozási pont körül kb klotyóra is vonattal mehetsz. Ez vajon miért van, mert nem éri meg? Persze, nekik megéri, nekünk meg nem. Na ezért gerjesztik a faszságot, ha az árut nem hajókázzák el Hollandiáig, mert kb Spanyolországot kerülné meg éppen, mikor ha már Píreuszban kirakják, már ekkorra megérkezik a célba. Na ezt nem akarják a sajtfejűek, ezért megy a kretének lázítása.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!