Így próbálja kezelni Németország az energia drágulását

2022. június 01. 19:13

Többek között csökkentették az energiaadót és a tömegközlekedés árát.

2022. június 01. 19:13
null

Németországban az üzemanyag árára rakodó úgynevezett energiaadó csökkentését vezették be három hónapos időtartamra. Az intézkedés hatására – amelyet az Ukrajna elleni orosz támadás révén felgyorsult drágulás ellensúlyozására vezettek be – szerdán jelentősen csökkent az üzemanyagok ára Németországban.

A német autósok legnagyobb érdekvédelmi szervezete, az ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club) adatai szerint a Super-E10 típusú benzinért literenként országszerte átlagosan 1,881 eurót kellett fizetni szerdán a kutaknál. Ez 27 centes csökkenés az egy nappal korábbi 2,151 euróhoz képest. A dízel ára átlagosan 1,941 euró volt, 10,3 centtel csökkent a keddi 2,044 euróhoz viszonyítva.

Az árak így „a vártnál hamarabb” csökkentek – áll az ADAC közleményében, amelyben az egyesület vezetője, Gerhard Hillebrand hangsúlyozta: elvárják a kereskedőktől, hogy az adócsökkentést teljes egészében érvényesítsék a fogyasztói árakban.

A független benzinkutak érdekképviselete (Bundesverband freier Tankstellen – bft) szerint az adócsökkentés „nagyrészt” eljut a fogyasztókhoz, de nem elég egyszerűen átállítani az ártáblákat. Arról is gondoskodni kell, hogy az olcsóbb üzemanyag gyorsan és megfelelő mennyiségben eljusson a töltőállomásokra a finomítókból és a tározókból.

Három hónapig érvényes az energiaadó csökkentése

Az üzemanyag árára rakodó úgynevezett energiaadó csökkentése három hónapig érvényes. A kormány számításai szerint azt eredményezi, hogy a szuperbenzin literenként 35,2 centtel, a gázolaj pedig 16,7 centtel olcsóbb lesz literenként.

Arra nincsen szabály, hogy a töltőállomások üzemeltetői milyen mértékben adják tovább az adócsökkentést a vásárlóknak. Ugyancsak fontos tényező, hogy az üzemeltetők csak szerdától, a kedvezmény életbe lépésének napjától tudják beszerezni az olcsóbb üzemanyagot. Ez azt jelenti, hogy sok benzinkúton van még készleten korábban, a régi adókulccsal vásárolt üzemanyag.

Az ingázók terheit próbálják mérsékelni

Robert Habeck szövetségi gazdasági miniszter egy keddi nyilatkozatában kiemelte: a kormány is elvárja az ágazati szereplőktől, hogy a kedvezményt érvényesítsék áraikban, hiszen az adócsökkentéssel az emberek, és különösen az ingázók, a munkájuk miatt rendszeresen autózók terheit próbálják mérsékelni.

A szövetségi versenyfelügyelet (Bundeskartellamt) vezetője, Andreas Mundt ugyancsak egy keddi nyilatkozatában rámutatott, hogy „nem lehet egyszerűen betiltani a magas, de még a nagyon magas árakat sem”, és a piaci szereplőket nem kötelezik jogi előírások arra, hogy érvényesítsék áraikban az adócsökkentést. Azonban a hatóság szoros figyelemmel követi az ágazat működését és az árak alakulását – mondta.

Csökken a tömegközlekedés ára

Szintén szerdán lépett életbe az energia drágulásának ellensúlyozását szolgáló kormányzati támogatási programok egy további hangsúlyos eleme, amely a helyi és a regionális közösségi közlekedés költségét csökkenti. Az ugyancsak három hónapig érvényes szabály szerint a helyi közlekedési vállalatoknál országszerte egységesen 9 euróba kerül a havi bérlet, és 9 eurós bérlettel lehet utazni a Deutsche Bahn vasúttársaság regionális járatain is. Ez igen jelentős tehercsökkenés, tekintve, hogy például Berlinben eddig majdnem tízszer nagyobb összegbe, 86 euróba került a havi közlekedési bérlet.

A német sajtóban közölt összesítések szerint országszerte több mint hétmillió ilyen bérlet kelt el elővételben.

A háztartások terhei is növekedtek az utóbbi időben

Németországban a háztartásoknak az energiahordozók világpiaci árának robbanásszerű emelkedése miatt az idén minden korábbinál többet kell fizetniük a fűtésért, az áramért és az üzemanyagért. A benzin és a dízel ára az idén lépte át először a literenkénti 2 eurós határt, míg tavaly tavasszal 1,30-1,40 euró körül volt.

Tovább növeli a lakosság terheit az évtizedek óta nem tapasztalt infláció, amelyet elsősorban szintén az ukrajnai háború révén zajló energiapiaci folyamatok határoznak meg. A fogyasztói árak éves szintű emelkedési üteme májusban 7,9 százalék volt, ez csaknem ötven éve, 1973-1974 tele óta a legmagasabb szint.

További intézkedések

A kormány a leginkább rászorulók támogatására összpontosít. Az üzemanyag árára rakodó adóteher csökkentése és a 9 eurós bérlet mellett egy sor további intézkedést tettek, a szociális segélyben részesülők például az eddigi juttatásaikon felül egy 200 eurós, az álláskeresők pedig egy 100 eurós egyszeri támogatást kapnak az energiaköltségek emelkedésének enyhítésére.

(MTI)

Nyitókép: Helyi vasút érkezik a Frankfurt szomszédságában fekvő Wehrheimbe 2022. június 1-jén. A következő három hónapban a németek mindössze havi 9 euróért utazhatnak országon belül a megélhetési költségek emelkedése miatt. A kormány kezdeményezésére a vonatokon, buszokon és metrókon olcsóbb lesz a helyi és regionális közlekedés, de a távolsági vonatokra nem vonatkozik a kedvezmény.
MTI/AP/Michael Probst

Összesen 23 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Vakfolt
2022. június 02. 22:47
"Gerhard Hillebrand hangsúlyozta: elvárják a kereskedőktől, hogy az adócsökkentést teljes egészében érvényesítsék a fogyasztói árakban." Jó tudni, hogy otthon másképpen viselkednek, nálunk az adócsökkentést eszük ágában sincsen az árakban megjeleníteni.
Kivűlálló
2022. június 02. 10:12
"A szövetségi versenyfelügyelet (Bundeskartellamt) vezetője, Andreas Mundt ugyancsak egy keddi nyilatkozatában rámutatott, hogy „nem lehet egyszerűen betiltani a magas, de még a nagyon magas árakat sem”, és a piaci szereplőket nem kötelezik jogi előírások arra, hogy érvényesítsék áraikban az adócsökkentést. Azonban a hatóság szoros figyelemmel követi az ágazat működését és az árak alakulását – mondta." Dehogy nem lehet betiltani a magas árakat! Magyarország a legjobb példa erre! Csak akarat kérdése az egész!
krampus
2022. június 02. 03:02
Zelenszkij ur! Mivel mar nem veszunk tobb orosz gazt es olajat, igy ha hideg telunk lesz, mikent eljuk tul? Nos nemet feleim, nagyon gyorsan kell lengetni az ukran zaszlot es helyes utemben kiabalni hogy Slava Ukraina annak, aki nem akar majd megfagyni!
SzabóGéza
2022. június 02. 00:30
Hogy, de hova fejlődnek ezek a Németek, te Úristen!!! 40 éve a Balatonnál még irigyeltük, merciket, bömösöket, opeleket! MOST MEG VONATOZNAK!!!:)
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!