Mélyütés Európa gazdaságának a német és francia válság
Nincsen stabil kormányzás Európa két vezető országában.
Többek között csökkentették az energiaadót és a tömegközlekedés árát.
Németországban az üzemanyag árára rakodó úgynevezett energiaadó csökkentését vezették be három hónapos időtartamra. Az intézkedés hatására – amelyet az Ukrajna elleni orosz támadás révén felgyorsult drágulás ellensúlyozására vezettek be – szerdán jelentősen csökkent az üzemanyagok ára Németországban.
A német autósok legnagyobb érdekvédelmi szervezete, az ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club) adatai szerint a Super-E10 típusú benzinért literenként országszerte átlagosan 1,881 eurót kellett fizetni szerdán a kutaknál. Ez 27 centes csökkenés az egy nappal korábbi 2,151 euróhoz képest. A dízel ára átlagosan 1,941 euró volt, 10,3 centtel csökkent a keddi 2,044 euróhoz viszonyítva.
Az árak így „a vártnál hamarabb” csökkentek – áll az ADAC közleményében, amelyben az egyesület vezetője, Gerhard Hillebrand hangsúlyozta: elvárják a kereskedőktől, hogy az adócsökkentést teljes egészében érvényesítsék a fogyasztói árakban.
A független benzinkutak érdekképviselete (Bundesverband freier Tankstellen – bft) szerint az adócsökkentés „nagyrészt” eljut a fogyasztókhoz, de nem elég egyszerűen átállítani az ártáblákat. Arról is gondoskodni kell, hogy az olcsóbb üzemanyag gyorsan és megfelelő mennyiségben eljusson a töltőállomásokra a finomítókból és a tározókból.
Az üzemanyag árára rakodó úgynevezett energiaadó csökkentése három hónapig érvényes. A kormány számításai szerint azt eredményezi, hogy a szuperbenzin literenként 35,2 centtel, a gázolaj pedig 16,7 centtel olcsóbb lesz literenként.
Arra nincsen szabály, hogy a töltőállomások üzemeltetői milyen mértékben adják tovább az adócsökkentést a vásárlóknak. Ugyancsak fontos tényező, hogy az üzemeltetők csak szerdától, a kedvezmény életbe lépésének napjától tudják beszerezni az olcsóbb üzemanyagot. Ez azt jelenti, hogy sok benzinkúton van még készleten korábban, a régi adókulccsal vásárolt üzemanyag.
Robert Habeck szövetségi gazdasági miniszter egy keddi nyilatkozatában kiemelte: a kormány is elvárja az ágazati szereplőktől, hogy a kedvezményt érvényesítsék áraikban, hiszen az adócsökkentéssel az emberek, és különösen az ingázók, a munkájuk miatt rendszeresen autózók terheit próbálják mérsékelni.
A szövetségi versenyfelügyelet (Bundeskartellamt) vezetője, Andreas Mundt ugyancsak egy keddi nyilatkozatában rámutatott, hogy „nem lehet egyszerűen betiltani a magas, de még a nagyon magas árakat sem”, és a piaci szereplőket nem kötelezik jogi előírások arra, hogy érvényesítsék áraikban az adócsökkentést. Azonban a hatóság szoros figyelemmel követi az ágazat működését és az árak alakulását – mondta.
Szintén szerdán lépett életbe az energia drágulásának ellensúlyozását szolgáló kormányzati támogatási programok egy további hangsúlyos eleme, amely a helyi és a regionális közösségi közlekedés költségét csökkenti. Az ugyancsak három hónapig érvényes szabály szerint a helyi közlekedési vállalatoknál országszerte egységesen 9 euróba kerül a havi bérlet, és 9 eurós bérlettel lehet utazni a Deutsche Bahn vasúttársaság regionális járatain is. Ez igen jelentős tehercsökkenés, tekintve, hogy például Berlinben eddig majdnem tízszer nagyobb összegbe, 86 euróba került a havi közlekedési bérlet.
A német sajtóban közölt összesítések szerint országszerte több mint hétmillió ilyen bérlet kelt el elővételben.
Németországban a háztartásoknak az energiahordozók világpiaci árának robbanásszerű emelkedése miatt az idén minden korábbinál többet kell fizetniük a fűtésért, az áramért és az üzemanyagért. A benzin és a dízel ára az idén lépte át először a literenkénti 2 eurós határt, míg tavaly tavasszal 1,30-1,40 euró körül volt.
Tovább növeli a lakosság terheit az évtizedek óta nem tapasztalt infláció, amelyet elsősorban szintén az ukrajnai háború révén zajló energiapiaci folyamatok határoznak meg. A fogyasztói árak éves szintű emelkedési üteme májusban 7,9 százalék volt, ez csaknem ötven éve, 1973-1974 tele óta a legmagasabb szint.
A kormány a leginkább rászorulók támogatására összpontosít. Az üzemanyag árára rakodó adóteher csökkentése és a 9 eurós bérlet mellett egy sor további intézkedést tettek, a szociális segélyben részesülők például az eddigi juttatásaikon felül egy 200 eurós, az álláskeresők pedig egy 100 eurós egyszeri támogatást kapnak az energiaköltségek emelkedésének enyhítésére.
(MTI)
Nyitókép: Helyi vasút érkezik a Frankfurt szomszédságában fekvő Wehrheimbe 2022. június 1-jén. A következő három hónapban a németek mindössze havi 9 euróért utazhatnak országon belül a megélhetési költségek emelkedése miatt. A kormány kezdeményezésére a vonatokon, buszokon és metrókon olcsóbb lesz a helyi és regionális közlekedés, de a távolsági vonatokra nem vonatkozik a kedvezmény.
MTI/AP/Michael Probst