Ami azonban igazán fontos lecke mindenkinek, aki Szingapúrtól tanulni akar, az a közigazgatás. Magasházi Anikó rámutat: nem a helyes iparpolitikát nehéz kitalálni, hanem a bürokráciát nehéz felépíteni, amely azt majd megvalósítja. Szingapúrban épp emiatt óriási energiákat fektettek a közigazgatásba, melynek következtében
a városállamban gyakorlatilag nincs korrupció,
rendkívül jó a köztisztviselők bérezése, és a pálya annyira népszerű, hogy a szingapúri hazai magánszektornak alig van kiből válogatnia.
Szingapúr nappal
S van még egy mindennél fontosabb szempont is: az oktatás, amely Szingapúrban valóban a gazdaság szolgálóleánya, és amelynek köszönhetően az ország akkor sem veszítette el versenyképességét, amikor az alacsony képzettségű munkaerő bérköltségeiben már nem tudott a szomszédos országokkal versenyezni.
„Míg az oktatás struktúrája szinte valamennyi országban lassan és utólag igazodik a munkaerőigények változásához, Szingapúrban erre is a tudatos előzetes tervezés a jellemző. Az egész rendszer gazdaságcentrikus, a cél az, hogy az ösztönözni kívánt új iparágak számára rögtön álljon rendelkezésre képzett munkaerő, míg a hanyatló ágazatokra ne legyen túlképzés, ne vesztegessenek el erőforrásokat” – jellemzi a szingapúri oktatási rendszer legfontosabb innovációját Magasházi Anikó.
Számtalan apró okosságot is felvillant a szingapúri oktatásirányítás gyakorlatából. A közeli iskolákat tömörítő iskolaklaszterek vezetője a legsikeresebb iskolaigazgató, aki mentorálja is a többi iskolát.
Működik az iskolai teljesítmény szerinti szegregáció tízéves kortól kezdve,
amely minden különböző teljesítőképességű csoportot külön rájuk szabott tanterv szerint oktat, a tanórák 10-20 százalékában pedig a többi csoporttal való együttműködésre tanít meg. A rugalmas középiskolai tanterv nagyfokú szabadságot enged a diákoknak órarendjük összeállításában.
Fontosak a gazdaság fejlesztendő területeire célzott, nagyvonalú kutatói, vezetői, szakértői ösztöndíjak is, melyek az elmúlt 15 évben több mint egymillió magasan képzett embert vonzottak Szingapúrba. a kötelezően kétnyelvű oktatás a diák anyanyelvén (kínai, maláj vagy tamil) és angolul zajlik. A tanárok magas fizetését, folyamatos teljesítményértékelését és színvonalas képzését se felejtsük, melynek következtében rendkívül nehéz a tanárképző szakokra bekerülni. Rengeteg felsőoktatási együttműködés zajlik a világ vezető egyetemeivel. Így például a Szingapúri Menedzsment Egyetem megalapításakor a Pennsylvaniai Egyetem Wharton Schooljából érkezett rektor, a műszaki egyetemre pedig az amerikai MIT-ról; a kínai Csöcsiang Egyetemmel közös tantervfejlesztés zajlik, a londoni Imperial College pedig az orvosképzésben segít.
Ez a rendszer nem csak a gazdaságfejlesztésben segít, de a békés együttélést is elősegíti.