O. B.: Létezik egy másik érdekes nézőpont is. Az alkotmányjogot sokszor a politika jogának is hívják.
Az alkotmányjog pedig tulajdonképpen egy tabulistát állít a politika elé, megmondja, hogy mit lehet, s mit nem.
Ez idáig rendben is van. De ha felállítunk egy tabulistát, amely gúzsba köti a politikát, és körülmények megváltoznak (a jog is ismeri ezt az fogalmat: clausula rebus sic stantibus), akkor ez a „megcsontosodott” tabulista nem pozitív dologként jelenik meg a politikai közéletben, hanem – ahogy említetted – lebontandó akadályként. Ezzel összefüggésben merül fel szerintem időről időre – különösen, hogy magyar alkotmány meglehetősen rugalmas, azaz könnyen módosítható –, hogy unortodox eszközöket kell „megcsontosodás” megakadályozásához bevetni. Azt hiszem, hogy abban nem lenne vita köztünk, hogy 2010 óta hatalmon lévő kormány nem tagadja ezt a megközelítést. Szerinted ilyenkor mi a mérce, a határ vagy az úgynevezett vörös posztó? Képes a jogászi társadalom valódi, értelmes mércét adni? Én sokszor azt érzem, hogy csak nagyon kevesen vannak azok, akik valóban értik, érzik ezt a változást és képesek a megváltozott körülmények között is érvényes mércét állítani. Sokkal nagyobb azok száma, akik sematikusan ragaszkodnak a régi dogmákhoz. Miért van ez, és hogyan lehetne kimozdítani ezt az attitűdöt a holtpontról?
G. G.: Szerintem úgy lehetne elmozdulni a holtpontról, ha nagyobb hangsúlyt fektetnénk arra, hogy mindkét oldal pontosan határozza meg a saját szerepkörét. El kell fogadni, hogy az alkotmányozó hatalom a képviselőké. Államhatalmi ágak különváltan működnek, de az alkotmányozó hatalom osztatlan. Annak a meghatározása, hogy mit szeretnénk elérni – például, hogy egy ország az alkotmányozás során milyen célokat tűz ki maga elé –, a demokratikusan választott képviselőket illeti meg, így a szakmai vitákban is sokszor a politikának kell döntenie. Vegyük például a legnehezebb kérdéseket, az élet és a halál kérdéskörét: az eutanázia, az abortusz vagy a halálbüntetés ügyét. Ezek mögött olyan értékviták húzódnak, amelyek egy társadalom értékrendjét is kifejezik és visszatükrözik. Ne legyünk naivak: ezekben az ügyekben nem a jogé a döntő szó. A jog egy társadalmi-politikai döntés megjelenítője, akár az alkotmányra, akár az alkotmánybíróságokra gondolok. És bár gyakorlattá vált, hogy utóbbiak reflektálnak a társadalmi változásokra és döntenek el politikai vitákat, valójában ez azonban a politika feladata. Soha nem támogatnám a halálbüntetést, örülök, hogy alkotmányos tilalom van Magyarországon és az Európai Unióban, de a tilalmat a rendszerváltozáskor a törvényhozásnak kellett volna megteremteni. Az Alkotmánybíróság megtette azt a szívességet, hogy mentesítette az alkotmányozót a döntés felelőssége alól. Azonban azt is látni kell, hogy igaz az az állítás, amelyet Schanda alkotmánybíró úr fogalmazott meg találóan: egy jogrendszer legfeljebb egy generációval lehet konzervatívabb, mint a társadalmi. Ha a társadalmi vitákat valamilyen területen az ember elveszíti, vagy meg sem vívja, akkor ennek alkotmányos és jogszabályi következményei is lesznek, akár a jogalkotás, akár a jogalkalmazás útján, de a népakarat érvényre jut.
O. B.: Szerinted mik azok a legfontosabb társadalmi változások, amelyek majd leképeződnek a jog szintjén? Mik lesznek a következő évtizedekben a „legforróbb” esetek?