A Waberer's úttörő volt a téren, ők jelentették be hazánkban az elsők között, hogy sofőröket toboroznak Ázsiában.
Évtizedes probléma nemcsak hazánkban, de az egész kontinensen a sofőrhiány, mely az egész szállítmányozási szakmát masszívan érinti. Hiába a sokszor csábító fizetés, rengeteg lemondással jár a pozíció, melyekre nem egyszer családok mentek rá. A 2010-es évek elején az osztrák és a magyar kamionos fizetések között sokszor szorzós különbség volt, így abban az időben számos magyar sofőr döntött úgy, hogy külföldre költözik a magasabb bérért.
Csábító volt számukra többek között az is, hogy a nyugati cégek magyar speditőröket is felvettek, hogy megkönnyítsék a honfitárs sofőrök munkáját.
A Nemzetközi Közúti Fuvarozók Egyesületének 2022-es kutatása szerint 40 százalék felett van már a sofőrhiány, ami azt jelenti, hogy több százezer pozíció van betöltetlenül.
Hosszú évek alatt elképesztő sofőrhiány alakult ki Európa-szerte, mely begyűrűzött hazánkba is. Az itthoni cégek látva a helyzetet masszív bérfejlesztésbe kezdtek, így lassan mostanra eljutottunk arra a pontra, hogy a magyar cégek nemzetköziben mozgó sofőrjei hasonló bért keresnek, mintha egy nyugati cég alkalmazná őket.
Ám a kedvező bérek, a toborzókampányok és különleges juttatások sem voltak elegendőek ahhoz, hogy betömjék az évtizedes lyukakat a rendszerben. A Waberer's jelentette be elsőként tavaly kora tavasszal, megvan a megoldása és Indiából fognak hozni sofőröket.
A legnagyobb hazai fuvarozócég a nyáron közölte, hogy több tucat javarészt indiai munkavállalót vesznek fel, hogy betöltsék az űrt. Összesen 79 sofőrt és három flottaüzemeltető alkalmazását tűzték ki célul. A nyáron már arról számoltak be, hogy első indiai sofőrjük, Kumarasan Mahendran sikeresen elvégezte a cég oktatási programját és egy Volvo volánja mögött útnak indulhat.
Büszke vagyok arra, hogy én lehettem az első India sofőr a Waberer’s-nél, aki vezetni kezdhetett”
– mondta a sofőr, aki a Trans.info szakmai portál szerint négyéves vezetési tapasztalattal ment a céghez, korábban egy indiai autógyártó multinál dolgozott.
Úgy tudni, hogy a Waberer's-nél az ázsiai munkavállalókra két hetes szakmai tanfolyam, belső oktatás és vizsga is vár, csak azután indítják útnak őket. A közlésük szerint két hét belföldi gyakorlat után elsősorban Angliába járnak majd. Hogy megkönnyítsék munkájukat, egy munkaközvetítő cégen keresztül jöttek hazánkba és saját koordinátoruk is van.
Az egész szakmára jellemző, hogy a fiatalabb generációt egyre nehezebben tudják bevonzani, egy klasszikusan elöregedő szakmáról van szó. Az elmúlt években több YouTube- és Tiktok-csatorna, videóklip is megjelent, amelyben megpróbálják népszerűsíteni a szakmát kisebb-nagyobb sikerrel.
Nyugat-Európa több államában már régóta bevett gyakorlat, hogy kevésbé fejlett országokból igyekeznek leigazolni sofőröket. Az angol, holland és francia cégeknél jellemző leginkább, hogy ázsiai vagy afrikai országokban végeznek toborzást és veszik fel őket munkára.
A szabályok szerint ahhoz, hogy egy unión kívülről érkező is Európában dolgozzon, ugyanazoknak a kritériumoknak kell megfelelnie, mint egy magyar állampolgárnak. Ugyanúgy kell PÁV-ot (pályaalkalmassági vizsgálat – a szerk.) teljesíteniük és olyan vezetői engedélyüknek kell lenniük, amelyet például Magyarország elfogad.
Árvay Tivadar, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) kommunikációs vezetője korábban azt mondta a Portfóliónak, hogy egyre több esetben foglalkoztatnak külföldi, szinte minden esetben harmadik országbeli munkavállalókat a magyar vállalkozások. Állítása szerint az ukrán háború miatt Magyarországon eltűnt ukrán gépkocsivezetők hirtelen nagyon mély űrt hagytak maguk után, őket valamilyen módon pótolni kell. Kerestük mi is a szervezetet egy interjúra, ám két hét alatt nem reagáltak megkeresésünkre.
Kerestük a Waberer's-t, azzal kapcsolatban érdeklődtünk, hogy jelenleg hány ázsiai dolgozik a vállalatnál és mennyire vannak megelégedve a munkájukkal. Azt is megkérdeztük, hogy a tavalyi óta vettek-e még fel Indiából vagy más ázsiai országból munkaerőt.
Varga Dorottya, a vállalat sajtósa a Mandinernek küldött válaszában arról írt, hogy a Waberer’s Csoport semmilyen módon nem különbözteti meg munkavállalóit, munkájukat kizárólag teljesítményük alapján méri.
„A Waberer’s Csoport egy óriásvállalat: közel 6.000 főt alkalmaz, melyből közel 3.700 fő kamionsofőr. A Csoport 2800 tehergépjárműből álló modern flottát üzemeltet, és több mint 250 ezer négyzetméter korszerű raktárt kezel. A Waberer’s Csoport ezzel Európa meghatározó, saját flottával rendelkező közúti logisztikai vállalata, Magyarország piacvezető komplex logisztikai szolgáltatója, és a régió legnagyobb logisztikai kapacitása felett diszponál” – folytatta.
A lapunknak elmondta továbbá, hogy a „Waberer’s – méretéből is fakadóan – diverzifikáltan kezeli munkaerőpiaci jelenlétét, tudatosan használ egyszerre a magyar mellett másik EU-s, európai de nem EU-s és Európán kívüli munkaerőpiacokat is annak érdekében, hogy mindig rendelkezésre álljon jól képzett munkaerő az ügyféligények magasszintű kielégítésére”.
Ragadós lett a Waberer's gyakorlata, a dán Baton Transport hazai leányvállalata idén márciusban jelentette be, hogy képzést indítanak, hogy indiai nők Európában dolgozhassanak. A dán anyacég ügyvezető igazgatója indiai sajtótájékoztatóján mondta el terveinek részleteit, melynek középpontjában az állt, hogy támogatni szeretnék az indiai nőket.
A fuvarozócég első körben 25 indiait tanít be és helyez el magyarországi bázisán, Claus Normann Hansen szerint, amennyiben sikeres a projekt, öt éven belül akár nyolcszáz indiai alkalmazottjuk is lehet. Megjegyezték, ugyanolyan béren dolgoznak majd az új jelentkezők, mint magyar kollégáik.
Nyitókép: NICOLAS MAETERLINCK / BELGA MAG / Belga via AFP