A modernizmus rossz tervrajz az élethez

2021. május 19. 13:34

A dizájn a globalizáció sikerágazata, a 21. századi individualizmus szimbóluma. A mesterség egyik alapműve szerint mégis a lokalizmus, a hagyomány és az önzetlenség a jó dizájn feltétele. Hogyan vált egy osztrák építész műve szoftverfejlesztők és menedzsmentguruk inspirációjává?

2021. május 19. 13:34
Böszörményi-Nagy Gergely
Böszörményi-Nagy Gergely

„Új Bábelt élünk, a fogalmak pokoli zűrzavarát. Gyalázatos hazugok megrontották a szavak becsületét” – fogalmazott Karinthy Frigyes. Ezúttal olyan fogalomról írok, amelyet sok olvasó biztosan a modernitás öncélúságával azonosít, pedig a valóság közelebb áll ennek ellentétéhez. Dizájn. Ki gondolná, hogy a tervezőszakma 21. századi felfutását megalapozó írásmű éppen a modern építészet könyörtelen kritikáján alapul?

Christopher Alexander a harmincas években Bécsben, rosszkor és rossz helyen született. Angliába távozott, Cambridge-ben csodagyerekként diplomázott matematika és építészet szakon. A Harvard történetében elsőként doktorált építészetből, s dolgozatáért még huszon­évesen megkapta az Amerikai Építészek Intézetének aranyérmét, amelyet addig csak épületekért ítéltek oda. Házakat is tervezett, de fő műve az ezerszáz oldalas, The Pattern Language (mintázatok nyelve) című könyv, amelyet a kaliforniai Berkeley kampuszán, hallgatóival közösen alkotott meg. Olyan kiemelkedő szellemi teljesítményről beszélünk, amely ma az építészettől távol eső területeken, a számítástechnikában és a menedzsmenttudományokban is igazodási pont. Miért?

Fotó: Brain Bar
Fotó: Brain Bar
Ez a tartalom csak előfizetők részére elérhető.
Már előfizetőnk?

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!