Szalai Laura interjúja a Mandiner hetilapban.
Mi a legjobb és mi a legrosszabb az új Nemzeti alaptantervben?
Hajnal Gabriella: Jóval modernebb, korszerűbb és gyerekcentrikusabb lett az új NAT. Az alsó tagozaton kimondottan nagy szabadságot kaptak a tanítók, és összességében is nagyobb tanári szabadságot ad, sokszínűbb lett a módszertan is.
A követelmény szó helyett megjelenik a tanulási eredmény, ami szintén pozitívum, hiszen utóbbihoz tevékenykedve, gondolkodva kell eljutni. Jelentős előrelépésnek tartom, hogy bevezettük az állampolgári ismeretek tantárgyat, amelyben gyakorlatorientáltan a pénzügyi tudatosságra, a fenntarthatóságra, az egészségügyi és a szociális rendszerek megismerésére, a társadalmi felelősségvállalásra neveljük a gyerekeket. Viszont én a mostaninál radikálisabban csökkentettem volna a gyerekek óraszámát. De ez ma, elsősorban a tanári lobbi miatt, nem valósítható meg. Valamennyi pedagógus ellenkezik, ha arról van szó, hogy az ő tárgyából kevesebb óra legyen, vagy kevesebb anyagot tanítson. Ahhoz, hogy lényegesen csökkentsük az óraszámot, paradigmaváltásra lenne szükség, sokkal komplexebben kellene tanítani, de erre még fel kell készítenünk a tanári társadalmat.
Nahalka István: A legpozitívabb, hogy a mostani NAT a 2018-as tervezetből átvette a jó módszertani megfontolásokat, például a természettudományos tárgyaknál. A legrosszabb pedig, hogy ez a NAT a gyerekek teljes iskolai idejét betáblázza. Nincs lehetőség a differenciálásra, vagyis arra, hogy ne feltétlenül ugyanazt és ugyanúgy tanítsuk minden tanulónak. Ráadásul kevesebb lett a szabadon választható órák száma. Visszatérve az állampolgári ismeretekre, ezek a tartalmak korábban a történelemben szerepeltek. Az új tárgyat ugyanúgy a történelemtanárok fogják tanítani, és valójában történelemoktatás zajlik majd helyette.
Vannak tantárgyak, amelyeknél sokkal kevesebb lesz az ismeretanyag, mint korábban
H. G.: Nem gondolom, hogy csak ők taníthatják. Egy reálbeállítottságú, gyakorlati emberhez ugyanúgy közel állhat ez a tantárgy, hiszen hangsúlyosan jelenik meg benne a pénzügyi tudatosság, a fenntarthatóság, a mindennapi életben való eligazodás. A szabadon választható órák száma pedig csak az 5. és a 8. évfolyamon változott. Megjegyezném, hogy a 2018-as tervezetben nem szerepelt a dráma és színház vagy a mozgóképkultúra és médiaismeret tantárgy sem a 12. évfolyamon. A kritikákat meghallottuk, a mostaniban már benne van.