Vannak tantárgyak, amelyeknél sokkal kevesebb lesz az ismeretanyag, mint korábban
H. G.: Nem gondolom, hogy csak ők taníthatják. Egy reálbeállítottságú, gyakorlati emberhez ugyanúgy közel állhat ez a tantárgy, hiszen hangsúlyosan jelenik meg benne a pénzügyi tudatosság, a fenntarthatóság, a mindennapi életben való eligazodás. A szabadon választható órák száma pedig csak az 5. és a 8. évfolyamon változott. Megjegyezném, hogy a 2018-as tervezetben nem szerepelt a dráma és színház vagy a mozgóképkultúra és médiaismeret tantárgy sem a 12. évfolyamon. A kritikákat meghallottuk, a mostaniban már benne van.
Valóban lekötötték a gyerekek teljes idejét?
H. G.: A gyerekek mindig be voltak táblázva, ez nem újdonság. Természetesen nem tudjuk és nem is akarjuk lenullázni az ismeretanyagot, ismeretek nélkül nem lehet használható tudást szerezni, kompetenciát fejleszteni. Ha nem is radikálisan, de csökkent a tanulók terhelése, és vannak tantárgyak, amelyeknél sokkal kevesebb lesz az ismeretanyag, mint korábban. Ez a kerettantervekben jobban fog látszani, sokkal több lesz a választható és a javasolt tevékenység. Amikor elküldtem a tervezetet a Nemzeti Pedagógus Karnak (NPK), kaptam jelzéseket arról, hogy miből kellene még elvenni. Ezek alapján csökkentettünk is a tananyagon. Lehetnek tantárgyak, amelyeknél a kerettantervben még kevesebb lesz a tananyag a NAT-hoz képest. Lesz példa arra, hogy egy-egy írótól vagy költőtől kevesebb alkotást kér, mint amennyi a mostani alaptantervben szerepel. Az elv az volt, hogy egy átlagos képességű gyerek az óraszámok nyolcvan százalékában el tudja sajátítani a tananyagot. Tudjuk, hogy lesznek, akiknél ez az arány más lesz, de a NAT igenis lehetővé teszi a már Csépe Valéria professzor asszonyék által is képviselt differenciálást, azaz biztosíthatók az egyéni fejlesztési utak, a tehetséggondozás és a felzárkóztatás is. Nekem ez szívügyem.