A gyerekkori szentestékhez a kis, másfél méteres, színes égőkkel, apró műanyag játékokkal és angyalhajjal gazdagon díszített mesekarácsonyfa mellett elválaszthatatlanul hozzátartozott a nagycsaládi együttlét. Vándorlós szentestéink voltak. A kiterjedt család egymástól távol élő részeinél ki-ki felállította a saját fáját, apai nagyszüleim erdei fenyőt valódi gyertyákkal, nagynénémék plafonig érőt csillagszórókkal, anyai nagymamámék a szobai örökzöldre aggattak néhány díszt, nálunk pedig ott állt a mesefa. Kora délután mindannyian összejöttünk, és egyik otthonból vándoroltunk a másikba, szépen egymás után.
Napjainkban éppen életünk alapvetéseit éri a legtöbb támadás”
Mindenhol hasonló forgatókönyv szerint zajlott az ünneplés, az egyik szobában énekeltünk, aztán csengetés, és mi, gyerekek szaladtunk, téptük fel a csukott ajtót, amely mögött rácsodálkozhattunk a feldíszített fára. Körbe álltunk, éneklés közben mi már az ajándékokat lestük, próbáltuk kitalálni, mit rejtenek a dobozok, majd a házigazda megajándékozott minden vendéget. Aztán felkerekedtünk, és mentünk a következő helyszínre. Mindenütt volt, aki ajándékot adott és aki ajándékot kapott, s mindenütt megvoltak a jól ismert és szeretett sütemények. A szenteste koreográfiája évről évre pontosan ugyanolyan rendet követett, csak minden esztendőben tapasztaltabbak lettünk.
M.S. mester: Jézus születése (1506). Fotó: Kékesi Donát
Tízezrek juthatnak kedvezményes lakáshitelhez az első otthonuk megvásárlásához. Panyi Miklós, a Miniszterelnökség parlamenti és stratégiai államtitkára kiemeli, hogy a fix 3 százalékos kamatozás és a 10 százalékos önerő régiós összevetésben is a legkedvezőbb.
A nép olyan, mint egy folyó: ha egy közösségnek nincs medre, ha nincsenek eszmék, célok, akkor tör-zúz a víz ereje, árvíz pusztít – mondja Böjte Csaba ferences szerzetes. Mindennapi csodákról, a határaink tágításáról és a jézusi szeretet harcmodoráról is beszélgettünk Csaba testvérrel.
Nem boldogabb-e az a nemzet bibliai értelemben, amelynek nemzeti és kulturális szimbóluma is a kereszt? Nem az a mondás, hogy „menjetek és tegyetek tanítványommá minden népet”?
A keresztény realizmus azt jelenti, hogy reálisan látjuk a bukott világot, amelyben élünk, szemben az idealizmussal, ami forradalmi – mondta a Mandinernek Eric Patterson amerikai politológus. Interjúnk.