Az apaság előnyeként említi a szerepmodellek átadását a fiúk (versengés és hatalomgyakorlás módja) és a lányok (ideális minta párválasztáshoz) számára, az apa által a családba importált társadalmi kapcsolatrendszert és többletjövedelmet, továbbá, hogy az anya több időt tölthet a gyermekeivel. Kiemeli ugyanakkor, hogy a szerep „törékeny”.
A férfiak egyre kevésbé tudnak megfelelni az elvárásoknak, s „a veszteségek aránytalanul nagymértékben sújtották a gyerekeket”.
A nők egyébként ugyancsak vesztesek ebben a képben. Sokuk „lába alól egyszerűen kicsúszott a talaj, ahogy próbáltak egyedül gyerekeket nevelni rosszul fizetett, semmiféle karrierrel nem kecsegtető állásokban. [...] Ezzel szemben a férfiak összességében jól kerültek ki a dologból. [...] Lerázhatták magukról a feleségük és gyerekeik iránti terhes felelősséget. A Playboy-életstílust nem Hugh Hefner találta fel...”.
Fukuyama részletesen elemzi a bűnözés és deviancia kérdését is, mégpedig azért, mert a társadalmi bizalomra ez van a legpusztítóbb hatással. Olyannyira, hogy az USA-ban a hetvenes-nyolcvanas években egész városrészek néptelenedtek el, hogy a városoktól távol, kerítéssel és őrséggel védett lakótelepek jöjjenek létre, melyeket aztán a „magányos bowlingozók Amerikájának” neveztek el. Amit itt kiemelni érdemes ebből, az a „társadalmi rendetlenség” látszólag nem túl jelentős kérdése. A graffitizésről, rongálásról, hajléktalanságról, munkakerülésről és (figyelem!) az őrülteknek a megszüntetett gyógyintézetekből az utcára való lökéséről van szó.
Az amerikai szociológia megfigyelte, hogy ezek a jelenségek pusztítóbbak a lelkekre és az intézményekbe vetett bizalomra, mint a büntetőjog által üldözött, kemény normaszegő magatartások. A középosztálybeliek a koszt, a prostituáltakat, a kéregetőket, a részegeket vagy a mosdatlan, rossz szagú embereket látva elbizonytalanodnak.