személyes életpéldán keresztül tudják megtanulni és megismerni.
Itt kapcsolódhatunk a rejtett tantervhez. Milyen formában jelenik meg ez a bizonyos implicit tanterv a baptista fenntartású iskolák oktatásában?
Fontosnak tartom a fogalmat definiálni, hogy az olvasó vagy a szülő nehogy félreértse, és azt gondolja, hogy itt valami őszintétlen, titkos stratégia szerint átnyomunk valamit. A rejtett tanterv az oktatók személyéből, értékrendjéből, életfelfogásából, hitéből, erkölcsiségéből árad, és a mi értelmezésünkben az elsődleges célja Krisztusnak megnyerni a diákokat. Tehát, hogy találkozzanak a Biblia üzenetével, ismerkedjenek meg a keresztény értékrenddel, és az Istennel való személyes kapcsolattal. Mérvadó, hogy hitkompetenciákat tanítunk – amely a szekularizálódó oktatás miatt elemi módon nem szerepel az általános tantervben, a megannyi előírtan fejlesztendő kompetencia között –, hitelőkészítő, hitalkalmazó készséget annak érdekében, hogy a gyerekek tudjanak, merjenek hinni, és lépéseket tenni ez irányába. Ez a közoktatási feladatok ellátása mellett alapvetően meghatározó, melyet a keresztény pedagógusok is bátrabban mernek alkalmazni, mint amikor nem voltak az intézmények az egyház fenntartása alatt.
Philip Wesley Jackson szerint annál jobban képes egy gyermek az implicit tantervnek megfelelni, minél inkább hasonlítanak az intézmény és a családi környezet normái. Mi a helyzet a nem keresztény háttérből érkező diákokkal?
A nem baptista vagy nem keresztény családból érkezőknek valóban nehezebb a dolguk, viszont tekintettel arra, hogy ők teszik ki az osztályközösségek 85-90%-át, fontos az ő nyelvükön beszélni, ezt kell alapul venni. Éppen ezért szükséges egy valódi pedagógusi gondolkodást alkalmaznunk. Ám gyakran a hit iránt nagyobb érdeklődést mutatnak, mint más alaptantárgyak iránt.
Modern korunknak újabb jelensége, hogy míg a család, illetve a közvetlen szocializációs közösség fokozatosan veszít kultúraátadó, értékek és normák átszármaztatásának funkcióiból, a társadalom informális, civil szerveződései egyre fontosabb szerepet játszanak, ezenfelül a globális média és a tömegkultúra erőszakos térnyerése is szüntelen tetten érhető. Ezeken a csatornákon keresztül érkező impulzusok esetében mi tapasztalható a baptista iskolákban?
Amióta iskolalelkészként dolgozom, a genderkérdéssel mindig találkozom. Hogy miért? Mert minden generációnak megvan a saját létkérdése, amihez méri a saját egzisztenciáját, aminek a harcával azonosulni akar – lásd az előző generációban a szocializmus elleni küzdelem. A mai korban
a nem tolerált kisebbségek ügye és az emberi magánvélemény harca az, amibe beleöntik a tinédzserkori lázadásukat.
Ebben akarják megtalálni az identitásukat. Ők is harcolni akarnak valami ellen, valakiért, szeretnének a szüleiktől, az előző generációtól függetlenedni, lázadnak a hatalom ellen, és ezt mind-mind látjuk az LMBTQ+ mozgalomban megnyilvánulni, nem véletlen, hogy a fiatalok szimpatizálnak ezzel. Sarkalatos téma, mert ezen a kérdésen mérik le a kereszténység világnézetét, hitelességét, az én személyiségemet, megbízhatóságomat. Minden osztályban több olyan diák van, akit merőben foglalkoztat ez a téma, és személyesen megkeres engem. A kérdésben az Istennel való kapcsolatra helyezem a hangsúlyt, „az igazságot szólva, szeretetben” – ahogy Pál apostol tanította. Lényeges az elfogadás, de a szivárványos zászlót nem lehet kifüggeszteni a folyosón.
*A szerző a Mathias Corvinus Collegium tudományos kutatója
**Nyitókép: Steiner József