Elemző a Klubrádióban: Ha az ellenzék egyszerű többséggel módosítaná az Alaptörvényt, az EU alkotmányos puccsnak látná

2021. június 17. 12:09
Hegedűs Dániel szerint az Alaptörvény egyszerű többséggel történő átírásáról szóló vita figyelmen kívül hagyja a nemzetközi reakciókat.

Hegedűs Dániel külpolitikai szakértő volt a Klubrádió Megbeszéljük című műsorának vendége.

 A German Marshall Fund elemzője a legutóbbi Magyar Narancsban arról írt hogy mit szólna Európa és a világ ahhoz, ha a 2022-es választásokat adott esetben nem kétharmaddal megnyerő ellenzék valamilyen módon felülírná az Alaptörvényt.

Ebben a cikkben úgy érvelt, hogy alapvetően szükség van radikális változásra, mert a „megszállt” alkotmányos intézmények visszavétele nélkül nincs lehetőség demokratikus kibontakozásra. Azonban felhívta a figyelmet arra,

 kulcsfontosságú, hogy ez milyen formában történik meg.

Hegedűs úgy látja, az erről szóló magyarországi vita figyelmen kívül hagyja a nemzetközi közösség reakcióját. Úgy fogalmazott: szerinte is „elkerülhetetlen, hogy ez az alkotmányos átmenet valamilyen formában a jogállamiság sérelme árán történjen meg”, csak nem mindegy, hogy mi jelenti a jogállamiság sérelmét. Ebben a vitában sokan a jogállamiság tartalmi elemeit tekintik fontosnak, szerintük Magyarországon nincs hatalommegosztás, alapvetően egy párt kezében összpontosul szinte az összes állami, alkotmányos intézmény, amelynek az Alaptörvény szerint is függetlenül kellene működnie, és mindez sérti a jogállamiság elvét.

Azonban az a probléma, hogy az EU az elmúlt tíz év tapasztalatai alapján nem ezt a jogállamiság-fogalmat követte a magyar és a lengyel kormány megítélésében, hanem sokkal inkább egy procedurális értelmezést. Tehát, hogy a jogszabályalkotásnak, az Alaptörvény-módosításnak az eljárási szabályait be kell tartani, és az Orbán-kormány azon végig igyekezett, hogy ezeket formálisan betartsa.

Ezért írta azt Hegedűs Dániel, hogy

tragikus lenne, ha a jelenlegi ellenzék kormányra kerülve rögtön beleesne abba a csapdába, hogy áthágja ezt a korlátot.

Az ellen érvelt, hogy a Parlamentben egyszerű feles többséggel módosítsák az Alaptörvényt, mert azt alkotmányos puccsként értelmeznék az EU-ban, legalábbis, ha minden előkészítés nélkül történne. Ezért a szakértő szerint elengedhetetlen az alkotmányos átmenet folyamatos letárgyalása a meghatározó nemzetközi partnerekkel, uniós intézményekkel, miközben „minimalizálni kellene az eljárási alkotmánysértések számát”. „A legitimitást úgy lehet legegyszerűbben megteremteni, ha népszavazással megerősített, új alkotmányozási folyamat veszi kezdetét” – vélekedett.

Hozzátette: nagyon fontos lenne minden partnert tájékoztatni erről, és begyűjteni a sorok közötti visszajelzéseket arról, hogy milyen határokat nem léphetne át az ellenzék. Azt mondta: annak ellenére, hogy például a hetes cikkely szerinti eljárás nem halad sehova, a legtöbb uniós döntéshozó tisztában van „a magyarországi helyzet súlyosságával”. Ha esetleg nyerne jövőre az ellenzék, az EU-nak menedzselnie kell az első rendszerváltást is az Unión belül, ami egyébként alkotmányos dimenzióban mélyebb lehet, mint az 1989-es, mert ott folyamatos jogállamisági kontinuitás állt fenn, míg itt nagyon erős szakítás következne.

Az uniós partnereknek is érdeke, hogy ebbe valamilyen szinten be legyenek vonva” – vélekedett.

Hegedűs szerint nagy feladatban kell gondolkodni, nemcsak a legfontosabb partnerekre kellene koncentrálni az EU-n belül és transzatlanti vonalon, hanem azokra az országokra is, amelyek véleményformáló erővel bírnak, és hangot adtak kritikáiknak az Orbán-kormányokkal szemben, mint például Hollandia, Svédország, Finnország, Dánia, mert ők jogállami elköteleződésük miatt nem biztos, hogy támogatnának egy új politikai berendezkedést, amely „nyílt alkotmánysértés talaján jön létre”.

Nyitókép: MTI Fotó, Kovács Tamás

Összesen 98 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

Szerintem is csendben lenne az EU. Pont, mint a 2006-os rendorterror idején. A rögtönítélő bíróságok sem csípték a szemüket.

Bolsevik elmebaj, hogy ilyeneket egyáltalán "elemeznek".

Soha senki (értsd: soha egyetlen parlamenti párt, komolyan vehető politikai erő vagy akár csak politikus) még csak nem is hivazkozott olyasmire, hogy jogszerűtlen lenne az Alaptörvény, illetve a tíz év óta azon nyugvó jogrendszer. Zökkenőmentesen működik a parlament, zökkenőmentesen zajlanak a választások (adott esetben ellenzéki győzelmekkel, nem kell sorolni), most is egy választáson készül hatalomra jutni az ellenzék.

Erre jönnek most ezek az önkényuralmi, bolsevik típusú "feles többséggel azt csinálunk, amit akarunk" típusú elmebeteg (és: már a verbalitás szintjén is roppant veszélyes) baromságok...

Múltkor Hont készített rádióinterjút MZP-vel. MZP ugye lökte ugyanezt a bolsevik narratívát az Alaptörvény azonnali megsemmisítéséről (51%-os többséggel, ahogy MZP mondta), mire Hont visszakérdezett, hogy ha a Fidesz szerez csak sima egyszerű többséget, akkor ugyanezen az alapon ők is bármit megtehetnek 2022-től? Na itt kezdett másfele menni a beszélgetés. :)

ne Brusszeltol feljetek ha csalnatok hanem a magyar neptol

Brusszel lenyelne nektek barmit
Ukrajnaban egy nyilt puccsal hatalomra jutott naci junta se zavarja oket

Figyelmeztetem Hegedűs urat és a többi egzaltált ellenzéki entellektüelt, hogy egyszerű parlamenti többség melletti alkotmányozási kísérlet esetén nem az EU-tól és annak tagországaitól kellene tartaniuk, hanem a kialakuló polgárháborús helyzettől.

A magyar választási törvény értelmében - amely a rendszerváltozás óta ugyanolyan logikával támogatja a szavazatok többségét megszerzett pártot - egyszerű parlamenti többség úgy is szerezhető, ha a győztes politikai erő összességében kevesebb szavazatot kap, mint a vesztes. Ám ha a győztes több szavazatot is érne el, akkora különbség nem várható, amely jogszerűtlen eljárásokra hatalmazná fel a kormányváltókat és népszavazáson kétharmados alkotmányozó felhatalmazásra lenne átváltható. Az ország politikailag aktív felével szemben a másik fele nem állhat neki a háromszoros kétharmaddal (és a szavazatok abszolút többségével) támogatott előző kormányzat által felépített jogrend teljes eltörlésének. Vagy ha nekiáll, számolnia kell az erőszakos ellenállással.

Csak úgy mondom. (És nálam is lesz zászlórúd, gázálarc, pajzs és egyebek, amelyek a parlament ostromához szükségesek. Mert demokrata vagyok.)

"az EU-nak menedzselnie kell az első rendszerváltást is az Unión belül, ami egyébként alkotmányos dimenzióban mélyebb lehet, mint az 1989-es"
ez a "mélyebb lehet" lefordítva:
az EU-Soros migránskvóta automatikus elfogadása, törvénybe iktatása,
az EU-gendertörvények automatikus elfogadása, törvénybe iktatása,
az EU NGO-törvényeinek automatikus elfogadása, törvénybe iktatása...
Ez a három sarkalatos szuverénátadás a Soros-EU irányítása alá=Magyarország megszűnése.


Függetlenül a közvetlen következményektől innentől kezdve minden választás tétje az alkotmánymódosítás lesz.

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés