Meghökkentő belegondolni, hogy a „cancel culture” megjelenésével – még ha a „mozgalom” törekvéseinek java nem is válik valóra – gyakorlatilag gombnyomásnyi távolságba kerültünk a kultúra radikális megváltoztatásától, részleges eltüntetésétől. Felbukkanhat ez a tendencia Magyarországon is?
Igény lenne rá, legalábbis a (szerencsére) most még csak elszórtan érzékelhető jelek szerint. Mint amilyen például a szivárványos BLM-installáció felállítása vagy Tóth Krisztina költőnő Jókai-eltörlő kijelentése is volt. Úgy látom, hogy Magyarország a globális kultúrharc s ennek részei – például a gender-ideológia terjesztése, az LMBTQ-lobbi nyomulása, a Black Lives Matter-mozgalom rasszista praktikái és az „eltörlés kultúrájának” (valójában a kultúra eltörlésének) gyakorlata – kapcsán egyelőre tesztterületnek számít.
Magyarország azonban nem zsákmányolt ki gyarmatokat évszázadokon át, nem szállt meg más országokat, nem tartott rabszolgákat,
nem hozott törvényeket a homoszexuálisok ellen és nem írta ki a buszokra, hogy „felszállás csak fehérek számára”. Nálunk tehát a kérdésben említett törekvés importtermék – kétszeresen is el kell utasítanunk. Nem csupán furcsa, hanem politikai szempontból fenyegető jelenség, hogy hozzánk is be akarják hurcolni az ehhez kapcsolódó – jogos vagy éppen eltérített, kiárusított, felhasznált – küzdelmeket.
Hogyan lehet egy ilyen folyamat ellen védekezni?
Az egyszerű kritika felmutatása mellett rendre el kell mondanunk, hogy ezek a jelenségek politikai és gazdasági célokat szolgálnak, ugyanis hatalmi okokból akarják aláásni a társadalmi kohéziót, atomizálni a szociális közösséget, ellehetetleníteni a politikai bizalom kialakulását. Ez a globális puha puccs következő horizontja: belső konfliktusokat gerjeszteni, meghasítani a társadalmakat, politikailag destabilizálni, majd demokratikusan ellenőrizhetetlen nemzetközi szervezetek (NGO-k, multinacionális vállalatok, techcégek, globális testületek) javára delegálni a hatalmat.