Ha az elmúlt harminc éven belül a legutolsó tíz évet nézzük, akkor azt látjuk, hogy Magyarország belpolitikai stabilitását és nemzetközi, európai és regionális tekintélyét egyaránt jelentősen növelte a 2010 és 2020 közötti időszakban, amikor is egyrészt befejezte a posztkommunista erők által eltérített rendszerváltoztatást, másrészt útjára indított egy nemzeti rendszert. Ennek az évtizednek az eredménye az a két folyamat is, amely a Trianon-képlet felülírásához komoly segítséget nyújt: 1) véget ért az a „lemaradási diskurzus”, amely „a művelt Nyugat” utánkövetésében és a transzatlanti hozzáhasonulásban lelte meg kisszerű politikai–kulturális célját, 2) az öntudatos magyar kormányzás nem, hogy ellehetetlenítette volna a regionális együttműködést, hanem annak motorja lett, amikor nemcsak a V4-ekbe lehelt új életet, de az adott országok belpolitikai berendezkedésének függvényében más partnereket (Ausztria, Macedónia, Olaszország, Szerbia) is be-be tud vonni a regionális érdekegyeztetésbe. Eközben – és ez már az éppen idén 400 éve született Zrínyi szemhatárát idéző fejlemény – a magyar kormány úgy tudott kiváló kapcsolatokat kiépíteni az USÁ-val, Oroszországgal és Kínával, hogy ezek egymással minden variációban ellentétben állnak.
Nyitott Trianon-egyenlet
Trianon, akárcsak többi nemzeti tragédiánk, mint a muhi csatavesztés, a középkori magyar államot megsemmisítő mohácsi katasztrófa, a világosi fegyverletétel vagy az 1956-os forradalom és szabadságharc leverése, nem másítható meg. Trianon nem jár le, nem lehet eltörölni, sem térben-időben kikerülni vagy átugrani, esetleg valahogyan visszacsinálni. Az anyagilag és retorikailag is bő lére eresztett Trianon-biznisz állításával ellentétben azonban nincs semmiféle „ismeretlen Trianon” és nem léteznek titkai sem, sőt egyre inkább az sem rejtély, hogy miként lehet hosszú árnyékából kilépni. Azt már jól tudjuk, hogy a trianoni évszázad mit jelentett – ami most fontos, az az, hogy a rákövetkező száz évet hogyan rendezzük be. Mégpedig szomszédnépeinkkel és az országaikban lakó magyar nemzetrészekkel együtt.
A kétségtelen nemzeti trauma ellenére (vagy éppen azért?) az idei megemlékezés nemcsak páratlan méltósággal zajlott le, hanem emelt fővel is, amit éppen az elmúlt „száz év magány” látványos feloldódása, sőt az elmúlt tíz év – a Trianont annak idején követő Bethlen-évtizeddel párhuzamot mutató s ahhoz hasonlóan sikeres – nemzeti regenerációs időszaka tett lehetővé. Magyarország, amely továbbra is a Kárpát-medence tengelyszög-országa, Trianon száz éves évfordulójára úgy emlékezhetett, hogy Szerbiával minden korábbinál jobb kapcsolatot ápol, Szlovákia miniszterelnöke (aki második hivatalos látogatásán Budapesten járt) bátran nemeslelkű gesztust tett feléje és Ukrajna is jelezte szándékát az – éppen általa megrontott – államközi kapcsolatok normalizálására.
Máthé Áronnak tökéletesen igaza van, amikor a következőket írja Tíz tézis Trianonról (Kommentár, 2020/2) című irányszövegének zárómondatában: „A magyar nemzeti konzervatív gondolat képviselőinek nemcsak a magyar önértékelés helyreállítását kell véghez vinniük, hanem egész Közép-Európa emancipációjában is kezdeményező szerepet kell vállalniuk.” A nyugati antanthatalmak pontosan ezt – és éppen ezért! – akarták ellehetetleníteni száz évvel ezelőtt. Térségünk Trianon foglya – az egyenletnek ez a fele állandó, de módosítható (autonómiával, infrastruktúrafejlesztéssel, jószomszédi viszonnyal, kettős állampolgársággal, kölcsönös tisztelettel, nemzeti érdekeinket szolgáló külpolitikával, visegrádi együttműködéssel). Az egyenlet másik végének értéke, vagyis a békediktátumot ránk kényszerítő nyugati nagyhatalmak ereje, belső kohéziója és döntéseik geopolitikai érvénye azonban fogytán van. A Trianon-egyenlet nyitott.