Egy dolgot kiemelve csak: a régi demokrácia hívei számára az állampolgári részvétel és a közügyekben való aktivitás a fontos, míg az újban hívők számára az univerzális emberi jogok a fontosak. A szerző kiemeli, hogy az 1980-as évekre növekszik meg a liberalizmus befolyása a demokrácia felett, s ettől a korszaktól eredezteti, hogy „a demokrácia liberális víziója kiszorítja a klasszikus felfogást”. Ez azt jelenti, hogy a népszuverenitás eszméjét felváltja az egyén szuverenitása, ami végül is oda vezet, hogy lehetetlenné válik a klasszikus demokratikus politika. „A demokrácia – lényege szerint – magában foglalja az állampolgárt (citizen), ezzel szemben a liberális elmélet által elismert atomizált individuum nem tud állampolgárrá válni, mert elutasítja, hogy közösségben éljen”.
Benoist egész elmélete azon alapul, hogy rögzítse a két alkotóelem szembekerülésének forrásvidékét (1970-es évek), és bemutassa a liberális pozíció hatalomátvételének stációit a '80-as évektől napjainkig. E könyv olvasói számára ez egy újabb adalék a különféle paradigmák versenyéről korábban mondottakhoz. Hiszen az válik nyilvánvalóvá belőle, hogy a politikai fejlődés (döntően demokrácia-fókuszú) teóriája azért is bukik meg, mert vele szemben felemelkedik egy liberalizmus-fókuszú elmélet. A demokratikus politikai fejlődés elméletét az 1980-as évek második felétől a liberális tranzitológia és demokráciaelmélet váltja fel.
Magyarország e tekintetben jó ideig szinkronban van a nyugati folyamatokkal, ám a 2000-es évektől ez a szinkronitás megváltozik. A pártpolitikáról szóló előző részben bemutattam, hogy ez a változás a pártpolitikában jóval a Fidesz 2010-es, kétharmados választási győzelme előtt kezdődik.
A magyar politika a 2000-es évek közepén kezd orientálódni saját politikai hagyományainak (például az erős domináns párt, többciklusú kormányzás) erőteljesebb érvényesítése felé.
politikai hagyományainak (például az erős domináns párt, többciklusú kormányzás) erőteljesebb érvényesítése felé.Ha ezt a demokráciával kapcsolatos nézetek felől nézzük, akkor azt mondhatjuk: a liberális demokrácia eszméinek erőteljesebb érvényesítése és az ezt legerőteljesebben képviselő hazai párt, az SZDSZ egyre kedvezőtlenebb társadalmi megítélése játszik a leginkább szerepet abban, hogy a magyar társadalom kezd elfordulni a nemzetközileg legitimált liberálisdemokrácia-koncepciótól és kezd visszatérni ahhoz a felfogáshoz, amelyet Benoist „réginek” nevez. Az, hogy Orbán Viktor 2014-ben meghirdetheti az „illiberális államot”, ennek a folyamatnak már a végpontja, nem a kezdete. A magyar közéletben sikertelen marad a demokrácia liberálissá történő továbbfejlesztése, aminek azonban van még egy oka.
A nyugati típusú liberális demokráciákban ugyanis a politikai fejlődés nem csak a nemzetállam keretei között zajlik, hanem a jóléti állam keretei között is. A liberális politikatudós, Edmund Fawcett kiváló könyvet és számos cikket írt a liberalizmus történeti érdemeiről és ezek között megállapítja, hogy fénykorában a liberalizmus társadalmi kohéziós eszme, közösségteremtő tényező is. A 19. században a liberalizmus azt bizonyítja magáról, hogy már a 20. század előtt is működtetni tud egy még nem 20. századi értelemben vett jóléti államot – nevezzük ezt kohézióteremtő és társadalomszervező államnak.
Ha ebből a szempontból nézzük, akkor fel kell tennünk a kérdést: vajon a liberális demokrácia milyen társadalomszervező erővel bír a rendszerváltás utáni Magyarországon?
Természetesen itt megint abba a problémába ütközünk, hogy a kelet-közép-európai demokratizáció nem a korábbi (mondjuk az 1945 utáni) demokratizálódási hullámhoz hasonlatos. Hiszen sem a nemzetállami kereteket nem erősíti meg, sem társadalmi kohéziót nem nyújt, sem pedig jóléti perspektívákat. Ilyen értelemben a liberális demokrácia nagy tömegek (s azon belül az egyének) számára nem nyújt látványos emelkedést. S ez már azért is nagy probléma, mert az önérvényesítés nem is feltétlen közösségi kérdés, hanem egyéni. S ha a liberális demokrácia az egyének szintjén sem eléggé teljesítőképes, akkor nem lehet csodálkozni azon, hogy az emberek nem csekély része elfordul tőle és valamilyen más rendszertípusban keresi a megoldást.
Megint csak a változás folyamatánál vagyunk, ott, hogy a demokrácia nem egy rögzített állapot. Giovanni Sartori írja: „A demokrácia és a liberalizmus addig marad együtt, míg világos, hogy a liberális demokrácia két elvre támaszkodik és mindkettőt igényli”. Ebből az idézetből mindkét kitétel fontos. Az egyik, hogy a két elem együttléte korántsem természetszerű („addig maradnak együtt”). A másik: a liberális demokráciában mindkét elemre egyformán szükség van.
A magyar demokrácia addig működik viszonylag harmonikusan, amíg egyáltalán nem tudatos, hogy itt két alkotóelemről van szó. Amikor kiderül, hogy van egy liberális és van egy demokratikus pólus, a harmonizáció már nem sikerül és a politikai aktorok kezdik önmagukat a másiktól elválasztva szemlélni. Ezen azonban – a fentiek alapján – a magam részéről nem csodálkoznék. Ha igaza van Helmsnek, akkor a magyar demokrácia nemzetállami előzmények híján nem tanulhatta meg liberalizmus és demokrácia történelmi harmonizációját. Ha igaza van Benoistnak, a magyar demokrácia csak rövid időre szembesülhetett a régi demokrácia-felfogással és utána túl gyorsan jött az új – ráadásul a régi felfogás hívei nem érezték egyenrangúnak magukat az újjal. Amikor a liberális demokrácia koncepciója kifejlett módon megjelenik, azokat, akik a régi felfogás hívei, lényegében nem tekintik demokratáknak, s nem sokkal később megjelenik az „aki nem liberális demokrata, az nem is demokrata” teória is. Ha igaza van Fawcett-nek, hogy a liberalizmus klasszikus érvényesülése idején társadalomszervező erő is, akkor kénytelenek vagyunk azt mondani: 1990 után erre csekély mértékben képes. Végül, ha igaza van azoknak, akik szerint a nyugati liberális demokráciák és a jóléti állam létezése között logikai összefüggés van, akkor
fel kell tennünk a kérdést: vajon volt-e bármilyen gazdasági bázis, amely az 1990 utáni Magyarországon a liberális demokráciát megalapozta volna?
, amely az 1990 utáni Magyarországon a liberális demokráciát megalapozta volna?Egyetlen esetben maradhatna (vagy maradhatott volna) fenn a rendszerváltás kezdetén kialakuló politikai szerkezet: ha a magyar társadalmat – minden tapasztalati ténytől függetlenül – sikerült volna rászocializálni egy elvont, jogi gondolkodásra, és néhány év alatt megtanítani arra, amire a nyugati társadalmak polgárait évszázadok alatt, vagy például Németországban 1945 után, évtizedek alatt sikerült. Ehhez azonban megint egy nyugati eszköz, az állampolgári nevelés kellett volna. Az olvasó fantáziájára és tapasztalataira bízom annak megítélését, hogy a demokráciára nevelés terén mennyit léptünk előre a demokrácia elmúlt évtizedeiben.
Összegezve: Tellér Gyula – egy volt SZDSZ-es politikus, később Fidesz-ideológus – 1996-ban a Fideszt a pártrendszer „legabsztraktabb” pártjának tekinti. Mivel a magyar demokrácia az imént említett öt értelemben (nemzetállam-hiány; a régi demokrácia-felfogás eltűnése; társadalomszervezési kapacitás-hiány; gazdasági teljesítőképesség-deficit; állampolgárinevelés-hiány) egyértelműen gyenge hatásfokú volt, a liberális demokrácia „absztrakttá” vált és nem tudott elindulni hódító útján. Ha a liberális térfélen egyedül maradó SZDSZ-t utólag érheti kritika, akkor talán az, hogy a liberális demokráciáról nem tudta bebizonyítani, hogy társadalomszervezési elv is, nem pedig csak egyéni életstratégia.
Ezért annak a pártnak a koncepciója (a Fideszé) érvényesül a továbbiakban, amely a leküzdvén saját absztraktságát, konkrét programokat, politikai víziókat és társadalomszervező elveket dolgoz ki. A Fidesz felemelkedése és győzelme döntően itt keresendő: a saját magán végrehajtott önreformmal az évszázados magyar politikai fejlődés konkrét fővonalába helyezi magát.