Kerettanterv: „nacionalista túlhajtásra” panaszkodnak a történelemtanárok

2012. október 25. 17:52
A Történelemtanárok Egylete szerint vannak ugyan pozitív elemei is a kerettanterv tervezetének, ám az egyes esetekben vitatható állításokat tartalmaz, történelemszemlélete avítt ezért azt elfogadhatatlannak tartják.

A Történelemtanárok Egylete (TTE) kerettantervre vonatkozó állásfoglalásukban kifejtették: természetesen a történelem a nemzeti identitástudat kialakítását és megerősítését (is) szolgálja, azt ugyanakkor károsnak tartják, ha ennek „nacionalista túlhajtása” történik, márpedig a kerettantervben erre utaló jelek vannak. Példaként említik a nevelési-fejlesztési célok című részeket. Álláspontjuk szerint az anyag történelemszemlélete avítt, erősen túlzott a politikatörténet, alig jelenik meg az életmód, egyes esetekben a kerettanterv a szaktudomány által vitatható állítást tartalmaz. Kitértek arra is: az sem egyértelmű mi a követelmény, és kérdéses, hogy az érettségi vizsgára melyik tematika alapján lehet felkészülni.

Az 5–8. osztályosok számára készült anyagban általában is felülreprezentált az értékrendhez kötődő példákban a nemzeti és honvédő tematika – folytatták kritikai észrevételeiket, megjegyezve: ugyanakkor hiányoznak a szabadságjogokra történő utalások. Hasonló a helyzet véleményük szerint a középiskolai anyagokban. A dualizmus korának tárgyalásánál, bár szükségesnek tartják annak felismertetését, hogy a sajtó a negyedik hatalmi ággá vált, nem szerepel a századfordulón anakronisztikus nyílt választás, illetve a magas vagyoni cenzus - említettek egy másik problémát. Egyes esetekben a kerettanterv a szaktudomány által vitatható állítást tartalmaz.

A TTE ugyanakkor örömét fejezi ki, hogy a kerettanterv készítői elfogadták a Történelemtanárok Egylete, valamint a Történelemtanárok Országos Konferenciája több éve képviselt szakmai álláspontját, így a 8. és 12. évfolyam tananyaga az 1945. évtől kezdődik. Ebből adódóan a korábbi évfolyamok korszakhatárait is változtatni kellett. Helyeselik, hogy továbbra is kiemelten fontosnak tekintik a kompetenciafejlesztést. Gondot okoz azonban, hogy a forrásközpontúság és kompetenciafejlesztés nagyon időigényes, különösen akkor, ha problémás egy diákközösség szövegértési képessége. Úgy tűnik, a tervezet ezzel kevéssé számol, és emiatt fennáll annak a veszélye, hogy az ismeretek elsajátítása és átadása mellett nem marad elegendő idő a szintén előírt kompetenciafejlesztésre.

Kiemelték: a Történelemtanárok Egylete a kerettanterv átdolgozása esetén kész az együttműködésre, s ennek részeként a fenti példákon túl további konkrét javaslatokat, észrevételeket tenni.

Összesen 49 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

Tökéletes pártállami mentalitás!
Kritizálnak?!
Kik azok?
Mi a nevük?
Kirúgni őket!

Egyes fejekbe beivódott, hogy a Szent Korona svájci sapka, meg hogy 'ne magyarkodjunk' (H.Gy.). Ha most Magyarországon hazafinak neveznek valakit, az gúnynak számít.

annyira örülnék valaki linkelné is, mi a változás a könyvekben...mert ilyen szépeket én is ki tudok találni...

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés