Mindenki nekiesett Orbán Viktornak – de a miniszterelnök kőkeményen helytállt
„Ha megtámadnak bennünket, meg fogom védeni a hazámat” – jelentette ki a miniszterelnök.
A Budapest-bérlet február végéig marad érvényben, az, hogy utána milyen változások érintik a fővárosi tömegközlekedést, egyelőre bizonytalan, miután a városvezetés bojkottálta a megállapodást a kormánnyal. Lázár János újabb ajánlatot tett Budapestnek, országos szinten pedig örömteli változásokat jelentett be.
Nagy Gábor és Kacsoh Dániel írása a Mandiner hetilapban.
Talán sosem kezdett olyan sok magyarázkodással évet főpolgármester, mint Karácsony Gergely idén. Sokakat meglepetésként ért szenteste előtt pár nappal a sajtóban megjelent értesülés, miszerint megszűnhet a héven, a vonatokon és a Volán-buszokon használható Budapest-bérlet. Holott december elején tudni lehetett, hogy az utóbbi harminc év legnagyobb tarifareformjára készül a kormány, s a kedvezményrendszer változása érinteni fogja a főváros közigazgatási határán belül is közlekedő állami közszolgáltatókat, a Volánbuszt és a MÁV-HÉV-et. Az pedig már jóval korábban egyértelmű volt, hogy december 31-én lejár az a szerződés, ami egy korábbi megállapodás nyomán szabályozza ezt a területet, rendezi a feleket érintő költségeket.
A szaktárca az utolsó pillanatban is próbált megállapodni a fővárossal, de az sokallotta a minisztérium ajánlatát”
Karácsonyék azonban nem léptek időben, s mint a Draskovics Tibor, a Gyurcsány-kormány pénzügyminisztere, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) igazgatósági elnöke és Walter Katalin, a társaság vezérigazgatója által jegyzett, az Index birtokába került BKK-s belső levelezésből kiderült: a 2020 óta változatlan, tehát az inflációt sem követő, évi 7,4 milliárd forintos összeg helyett a Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztérium utolsó ajánlata 8,6 milliárd forint volt. Ezt a közszolgáltatások fenntartásáért kérte az állam a 2022-es év elszámolásához, figyelembe véve az üzemeltetési költségek növekedését. Karácsonyék azonban sokallották a tárca ajánlatát, a határidőig nem fogadták el, így december 31-én a vonatkozó szerződések lejártak. A fővárosi önkormányzat pedig ezzel elveszítette a jogát a hév és az agglomerációs Volánbusz-járatok menetrendjének alakítására, s megszűnt a közös Budapest-bérlet jogi alapja is.