Nem, de az előadást igen. Három nagy színházunk van, nem egyedül dolgozom, a mienk egy 1.500 kollégával működő intézmény.
8. Tarnóczi azt is mondta, hogy le volt tiltva arról, hogy önnel átbeszélje ezeket az dolgokat? Ki tiltotta le, ha volt ilyen tiltás? Valóban nem egyeztettek ezekről a kérdésekről?
A művészeti igazgatónkkal állt direkt kapcsolatban, majd velem is. És leleveleztük, amit kellett és amit lehetett, nem sajnáltam rá az éjszakákat, csak mire észrevettük a problémát, már nem maradt erre sok idő. És mintha éreztem volna, hogy mindez még egyszer előkerül, legyen hát leírva.
9. Volt-e olyan feltétele, hogy ha a szövegkönyvet nem írják át, akkor nem lesz bemutató?
Fordítva történt, ugyanis épp a rendező úr pengette a húrt, hogy akkor ők nem mennek ki a színpadra. Volt egy hajnal – két levél között –, amikor tényleg féltettem őt attól, hogy ifjú korára eladósodik, mert letilt egy százmilliós produkciót, amelyben zenészek, táncosok, szólisták és színészek serege működne. A kártérítési pert rekordsebesen nyertük volna meg, mert az igaz, hogy engedély nélkül átírt darab, kifejezetten ellenzett előadás nem megy színpadra, de az is, hogy ha a rendező nem járul hozzá, akkor sem – pláne, ha a színészei, akiket egytől egyig ő hozhatott(!), csatlakoznak. Szerencsére nem ment ilyen messzire a rendező úr, de azért az előadásban az alázattal hadilábon állók kiszólásokkal, szájbarágós hangsúlyokkal jelezték, „micsoda presszúra” van rajtuk. Mégis lement rendben, a prózai világhoz képest emlékezetes honoráriumukat is sikerült gond nélkül felvenniük. Nem volt tanulságok nélküli a meghívás, mert van egy ún. szerződés, amit eddig vagy száz magyar és külföldi rendező, koreográfus aláírt és betartott, nagy sztárok is. Aztán jött valaki, aki csak aláírta – és a végén ő nem akart színpadra menni, most pedig másképp emlékszik. Hát, ez van, majd elmúlik.