Orosz-japán háború, első marokkói válság, „Párducugrás”, első Balkán-háború, második Balkán-háború – első világháború.
Spanyol polgárháború, abesszin válság, rajnai bevonulás, Anschluss – második világháború.
Jugoszláv polgárháború, New York-i merényletek, Afganisztán, Irak, Szíria, migránsválság, orosz-ukrán háború, Izrael vs. Hamász – ???
A világban egyszerre zajló megannyi konfliktus kínzó kérdése: háború vagy béke?
Amióta az emberiség létezik, folyamatosan harcokat vív: területért, élelemért, anyagi javakért, asszonyért; bosszúból vagy számításból, egyéni vagy csoportérdekekért. A háború vagy béke kérdése látszólag nagyon egyszerűen megválaszolható. De mi van akkor, ha a „Ne ölj!” parancsa ütközik az önvédelem jogával?
A háború a problémák erőből történő megoldása. Célja az ellenség pusztítása. Nemcsak a tárgyi eszközöké, hanem – talán legalább ilyen mértékben – az élőerőé is. Azt gondoljuk, nekünk, keresztényeknek semmi sem lehet fontosabb a békénél.
Vagy mégis? A hit győzelméhez konfliktusok sora vezet.
Maga Jézus szól így: „Ne gondoljátok, hogy békét jöttem hozni a földre. Nem békét jöttem hozni, hanem kardot.” (Mt 10,34) Gyakorlati bemutatót is tart, amikor a templomot megszálló kufároktól kell megszabadulni: „Kötélből ostort font, és mind kiűzte őket a templomból, juhaikkal és ökreikkel együtt, a pénzváltók pénzét szétszórta, asztalaikat felforgatta.” (Jn 2,15) A főtanács előtt felpofozott Jézus nem a másik arcát tartja oda, hanem igazságérzetében megbántva így szól: „Ha rosszat mondtam, bizonyítsd be, hogy rossz volt, ha pedig jót mondtam, miért ütsz engem?” (Jn 18,23)
Bolygónkon megannyi háborús gócpont, többnyire feloldhatatlan ellentétekkel.
A bibliai helyeken hosszú évszázadok óta őslakos palesztinok és az oda megannyi kitérővel visszaköltöző zsidók zsebkendőnyi területen akarnak ugyanott élni. Egy részben sivatagos, ivóvízben szegény, nem túl kellemes éghajlatú vidéken. Miközben az amerikai Wyoming államban negyedmillió négyzetkilométeren alig több mint félmillió ember lakik (na jó, az meg hegyes vidék), az Izraelnél tizenhétszer nagyobb Montanában pedig egymillió.
Persze mi aztán igazán értjük, mennyire nem mindegy, hol van otthon az ember a világban.
Valahogy mégis igyekszünk békésen, parlamenti pártokkal és nyilatkozatokkal küzdeni a jogokért, nem terrorizmussal, mint az írek, baszkok, palesztinok. Pedig okunk, indulatunk lett volna hozzá legalább annyira, mint nekik. Benes etnikai alapon diszkrimináló dekrétumai, Ceausescu betelepítései, falurombolási tervei, amik részben meg is valósultak minden bejelentés nélkül. Fegyvert kell-e fogni, ha bezárult az összes kapu, és a túlélésre csak a harc adhat lehetőséget? Ha nincs Rákóczi felkelése, lenne ma – bármekkora – Magyarország? Ha nem ragadnak kardot a negyvennyolcasok a király által szentesített törvényeik védelmében, lett volna Kiegyezés? 1918-ban a haderő szétzavarása helyett nem kellett volna inkább felvenni a harcot, mint a törökök tették Kemál pasa vezetésével?