Januártól megint bővült a hivatal portfóliója a fogyatékosságügyi mechanizmussal. Ez mit takar?
A Fogyatékosságügyi Egyezmény rendelkezései alapján a részes államok, jogi és közigazgatási rendszerüknek megfelelően, az államon belül fenntartanak, megerősítenek, kijelölnek vagy létrehoznak egy vagy több független mechanizmust magában foglaló keretrendszert, a megfelelő módon, amely segíti, védi és ellenőrzi az egyezmény végrehajtását. E mechanizmus kijelölése vagy létrehozatala során a részes államok figyelembe veszik az emberi jogok védelmét és előmozdítását célzó nemzeti intézmények jogállásának és működésének alapelveit. Az alapvető jogok biztosa a független mechanizmus feladatainak teljesítése keretében – többek között – véleményezi a fogyatékosságügyet érintő jogszabályok tervezeteit, javaslatokat fogalmaz meg a fogyatékosságügyet érintő jogszabályok és közjogi szervezetszabályozó eszközök megalkotására, módosítására; figyelemmel kíséri az Országos Fogyatékosságügyi Program végrehajtását, ennek körében véleményezi a program, illetve az ahhoz kapcsolódó Intézkedési Tervek végrehajtásáról szóló beszámolókat; véleményezi a Fogyatékosságügyi Egyezmény végrehajtásáról szóló jelentést; javaslatokat, ajánlásokat tesz a kormány tagjai számára a fogyatékos személyeket érintő kormányzati döntésekre, programokra, közreműködik azok előkészítésében.
Többször volt a határon, sorra nyíltak a vidéki irodáik. Ezek szerint nem szereti a központban ülve végezni a munkát?
Hivatalba lépésem kezdetétől nagy hangsúlyt fektetek a személyes jelenlétre, a személyes kapcsolattartásra. Ezáltal olyan tapasztalatokat és személyes benyomásokat tudok szerezni, amelyeket nagyon jól tudok hasznosítani a mindennapi alapjogvédelmi munkám során. Sok külföldi kollégám nem igazán érti ezt, mert ahhoz szoktak hozzá, hogy az alapjogi munka abban csúcsosodik ki, hogy ülünk az asztalnál és különböző közleményeket fogalmazunk meg, nyilatkozatokat teszünk, ezt elítéljük, azt meg elvárjuk. Pedig ennél jóval több eszközünk van.
Talán sikerült bebizonyítanom az elmúlt három és fél évben, hogy ez az aktív munka meghozza a gyümölcsét.
Korábban soha nem voltak még például ombudsmani irodák vidéken. Hiába élünk modern korban, körülvéve mindenféle digitális eszközzel, a leginkább rászorulók nem biztos, hogy rendelkeznek ezekkel a lehetőségekkel. Ezért döntöttünk a hivatal területi irodáinak megnyitása mellett, ahol mindenki személyesen mondhatja el a panaszát a kollégáimnak. Nagyon népszerű ez az intézkedés, hetekkel előre elfogynak az időpontok.
Mennyi panasz érkezik a hivatalhoz évente és milyen jellegűek?
A panaszok száma most már eléri az évi nyolcezret.
A panaszok nagyon sokrétűek, egy részük az Egyenlő Bánásmódért Felelős Főigazgatósághoz érkező hatósági ügy, de többségük ma is klasszikus ombudsmani eljárás kezdeményezése. Minden vizsgálatunkat nyilvános jelentéssel zárjuk. Egy ügyet sem tekintünk jelentéktelennek, hiszen a panaszos számára lehet, hogy ez éppen élete legnagyobb problémája. Fontos, hogy minden ügy mögött a hozzánk forduló, segítségre szoruló embert kell lássuk.
Nyitókép: Philipp Schulze / DPA / AFP. Illusztráció.