Nem lehet még durvábban megsérteni az alkotmányosság eszméjét
Az alkotmányjogász azt válaszolta, való igaz, hogy a „NER a demokratikus jogállamisággal összeegyeztethetlen hatalomkoncentrációt” valósít meg folyamatosan. Az alkotmányosság eszméjével ellentétes helyzetnek a megoldása azonban szerinte nem lehet az, hogy még durvábban megsértik az alkotmányosság eszméjét. A Fidesz jogalkotását lehet bírálni – jelentette ki –, ám
arra a Fidesz sohasem vetemedett, hogy kétharmados törvényeket feles többséggel módosítson.
Kétharmados többséggel erre persze nem is volt szüksége. „Azt azonban hangsúlyozni kell, hogy a kétharmados törvények egy része tartalmilag viszont elfogadhatatlan, valóban antidemokratikus, jogállamisággal ellentétes elemeket tartalmaz, de mindig a formális legalitás talaján maradva” – magyarázza.
Karsai úgy látja, ha a NER-t az Alaptörvény elfogadásától, 2011. április 18-tól számítjuk, akkor az már több mint tízéves múltra tekint vissza, ennyi idő alatt pedig realitássá vált, az emberek együtt élnek vele, jelentős részük elfogadja (persze sokan mereven elutasítják), ezért „illegitimnek” tartani nem lehet – súlyos legitimációs deficittel küzdőnek viszont igen.
A nemzetgyűlés emlegetése is csak lózung
S nem lehet nemzetgyűlést sem létrehozni? – kérdeztük, hiszen ez is elhangzott már nem egyszer az ellenzéki politikusok szájából. Ez is csak lózung – válaszolja a szakértő –, ilyen lehetőséget nem ismer a magyar jog, nem teheti meg az országgyűlés például az első ülésén, hogy közfelkiáltással alkotmányozó nemzetgyűléssé alakul. De nem tiltja semmi – vetjük fel. Karsai erre azt feleli, az államszervezeti szabályokat – tehát azt, hogy kinek, mire van hatásköre – szűken kell értelmezni. Közjogi szerv a közjogi jogosítványok gyakorlásánál nem azt teheti meg, ami nem tilos, hanem azt, amire fel van hatalmazva.
Azzal is szoktak érvelni az ellenzéki politikusok, főleg Dobrev Klára, hogy az egyszerű többséggel elfogadható költségvetéssel meg lehet rendszabályozni az új hatalommal szembenálló testületeket, például az Alkotmánybíróságot, az ügyészséget, az ÁSZ-t úgy, hogy nem kapnak egy fillért sem a működésükre. Erről hogyan vélekedik? – kérdeztük.
A parlament elméletileg bármilyen parttalan, őrült törvényt elfogadhat,
egy jogállamban azonban, mint ahogy volt már erről szó, a tartalmi alkotmányellenességet kiküszöböli a köztársasági elnök, illetve a képviselők egynegyede vagy az érintett szervek is az Alkotmánybírósághoz fordulhatnak normakontrollért, a taláros testületnek joga van ezeket a jogszabályokat hatályon kívül helyezni. Ebben a konkrét esetben azonban az Alkotmánybíróság hatásköre szűkebb, ugyanis maga a NER módosította úgy az Alaptörvény vonatkozó szakaszait, hogy a költségvetési törvényt gyakorlatilag nem vizsgálhatja az Ab, csak nagyon szűk körben, például az emberi méltóság sérelmére hivatkozva (mely hatáskör-csorbítás alkotmányosan nagyon aggályos). És ugyan kinek az emberi méltóságát sérti a nulla forinttal gazdálkodó ügyészség például? Ilyenkor viszont felvethető, hogy okkal mondaná a Költségvetési Tanács, hogy na ehhez a költségvetéshez nem adom a hozzájárulásomat…
2022 őszén is Polt Péter lesz a legfőbb ügyész
Azt is fel szokott vetődni, hogy azért illegitim a jelenlegi Alaptörvény, mert még az MSZP-SZDSZ-kormány alatt született egy alkotmánymódosítás, miszerint alkotmányozni csak négyötödös többséggel lehet – vetjük fel. Ez tény, válaszolta Karsai Dániel, de azt semmi nem tiltotta, hogy ezt a szabályt kétharmaddal ne lehetne hatályon kívül helyezni. Pontosan ez is történt, ami ugyan elegáns nem, de mindenképp jogszerű volt – állítja.
Ugyanígy elképzelhetetlennek tatja az alkotmányjogász, hogy az ellenzék a kisebb arányú győzelmét követően meg tudna szabadulni a Fidesz által kinevezett közjogi méltóságoktól. A visszahívásuk, megfosztásuk a hivataluktól ugyanis csak kivételesen, nagyon szűk körben lehetséges az Alaptörvény és a szakági jogszabályok szerint.
Csupán az, hogy nem tetszik a tevékenységük, nem értenek egyet a döntéseikkel, nem lehet ok az elmozdításukra.
Ha valaki, legyen az egy magas rangú politikus vagy akár testület például arra utasítaná a rendőrséget, hogy a büntetőeljárás szabályait megkerülve vegyék őrizetbe a legfőbb ügyészt – mint ahogy ezt néhány ellenzéki politikus vizionálja -, ezt a hatóságok nem fogják megtenni, mert ezzel ők sértenék meg a törvényeket” – jelenti ki Karsai, ezért nagyon valószínűnek tartja, hogy 2022 őszén is Polt Péternek fogják hívni a legfőbb ügyészt.
Aktuális volt új alkotmányt csinálni
Arra a kérdésre, hogy párhuzamos ügyészi szervezetet ki lehet-e építeni, Karsai Dániel azt mondja, elvileg igen, annak ellenére is, hogy az Alaptörvény szerint közvádlóként az ügyészség az állam büntetőhatalmának kizárólagos érvényesítője. De itt is olyan jogtechnikai megoldást kell találni, amelyek nem ütköznek a tételes jogi szabályokkal. S bár lehet bírálni az Alaptörvény megalkotásának a módját, az abban meghatározott közjogi berendezkedést, egy új alkotmány megalkotása aktuális volt az alkotmányjogász szerint, hiszen a megszületésekor már több mint húsz év telt el a rendszerváltás óta, ez idő pedig alatt alaposan megváltozott a világ.
Ugyanakkor ezt a lehetőséget a Fidesz elmulasztotta, valódi új alkotmányt nem alkotott, hiszen az Alaptörvény tartalmában nagyrészt azonos a régi és sokak által gyűlölt Alkotmánnyal – jelenti ki az ügyvéd. A másik ok, ami miatt nem tekinthető valódi alkotmányozásnak az Alaptörvény elfogadása, hogy sajnálatosan az Alaptörvény sem tölti be – hasonlóan az Alkotmányhoz – valódi társadalmi szerződés funkcióját, ugyanis a társadalom egy jelentős része mereven elutasítja.
Az alkotmányozási szükséglet tehát továbbra is fennáll.
De az ellenzék mindenképpen új alkotmányt szeretne, hogyan lehetne ezt jogszerűen, az ország érdekeit szem előtt tartva megtennie? – kérdeztük. Amennyiben ők kerülnének hatalomra, és szeretnének alkotmányozni, ezt csak a társadalom valóban valamennyi rétegét bevonva lehet megtenni – mondja Karsai Dániel. S azt is alaposan át kell gondolnia, hogy mit tartalmazzon ez az új alkotmány. Olyan új kihívások érik az országot – elég csak a klímaváltozásra, a globalizáció térnyerésére, a világgazdaság átrendeződésére, az információs hatalom növekedésére utalni –, amelyeket nem szabad figyelmen kívül hagyni a megalkotása során.
Népszavazással kell megerősíteni
Ezek mind olyan súlyú kérdések (és nagyon sok hasonlót fel lehet vetni), hogy csak évek hosszú munkájával lehet megfelelő szakmai színvonalon kidolgozni – és társadalmi támogatást elnyerni hozzá – állítja az ügyvéd. Az a legfontosabb, hogy olyan alkotmányt, valódi társadalmi szerződést kell megalkotni, amelyet a társadalom jelentős többsége magáénak érez, amelyet a különböző világnézetű emberek, a vallásosak és nem vallásosak is el tudnak fogadni. S ezt úgy lehet elérni, hogy a legalább kétharmados többséggel elfogadott alkotmányt népszavazással erősítik meg. Mert az sem lenne jó, ha netán az ellenzék kétharmadot érne el a választás során és ripsz-ropsz olyan alkotmányt hozna létre, amelyet már a megszületésének napján hevesen bírálna a társadalom jelentős része.
Karsai Dániel azzal zárja a beszélgetést, hogy
nagy hiba, amit az ellenzék szavazói és egyes politikusai tesznek, azaz csodavárásban vannak.
„Azt hiszik, ha 2022 áprilisában megnyerik a választásokat, akkor már úgy mehetnek el nyaralni, mintha a NER sohasem lett volna. Ez illuzórikus és nem is helyes célkitűzés, fogalmaz, hiszen ilyen gyorsan egyszerűen kivitelezhetetlen – a NER kiépítése is évekbe telt és alakítása jelenleg is tart. Akkor hogyan lehetne pár hónap alatt elbontani? A reform kapcsán továbbá arra is figyelemmel kell lenni, hogy a Fideszre is biztosan nagyon sokan szavaznak, és nem lehet az ő akaratukat figyelmen kívül hagyni, ha valódi megbékélést akarunk” – magyarázza.
_
Nyitókép: Jakab Péter, Hadházy Ákos, Donáth Anna és Dobrev Klára egy 2019-es ellenzéki rendezvényen (MTI/Mónus Márton)