Eltűnt műkincseink nyomában – az elveszett magyar kubizmus

2021. május 21. 10:00

Nagyszabású kiállítás nyílik a párizsi Magyar Kulturális Intézetben a magyar kubizmus képviselőinek elfeledett alkotásaiból. A 20. század elején Párizsban alkotó művészek munkáinak egy részét most láthatja először a nagyközönség. A szervezők célja a kubista festők és szobrászok újrafelfedezése mellett az eltűnt műkincsek felkutatása.

2021. május 21. 10:00
null
Ádám Rebeka Nóra
Ádám Rebeka Nóra

A franciaországi nyitás egyik első eseményeként a párizsi Magyar Kulturális Intézet nagyszabású, személyesen is látogatható kiállítást rendez WANTED – Az elveszett magyar kubizmus címmel. A 2021. május 21-én nyíló tárlat különlegessége, hogy eredeti művek bemutatása mellett eltűnt műkincsek felkutatását is célozza.

A 20. század elején Párizs a világ minden tájáról vonzotta az avantgárd művészeket. Ott élt és alkotott a magyar kubista festők közül Miklós Gusztáv, Réth Alfréd, Szobotka Imre, Bossányi Ervin, Késmárky Árpád, Dénes Valéria, Farkas István és Galimberti Sándor, valamint a szobrász Csáky József és Bánszky Sándor.

 

Miklós Gusztáv: Álló női akt,1913 / Isabelle et Hervé Poulain tulajdona

 

A magyar kubizmus

A magyar kubizmus nem egyszerű másolása volt a franciának – saját, jól felismerhető stílusjegyei voltak; elsősorban a színesség. Az első kubista szobrászok között több magyart is találunk, Csáky Józsefet pedig a kubista szobrászat egyik megteremtőjeként tartják számon világszerte. A párizsi Magyar Kulturális Intézetben látható kiállítás bemutatja a magyar művészetnek ezt az elfeledett, máig rejtett fejezetét, egyben ismét rávilágít a magyar kultúra nemzetközi beágyazottságára és a magyar alkotók jelentőségére. Olyan eredeti műveket ismerhet meg a látogató, amelyeket ebben a formában, együtt most láthat először a nagyközönség. Így első alkalommal tekinthetik meg Csáky József frissen megtalált kubista szobrát, vagy Miklós Gusztáv egyetlen, még ma is hozzáférhető kubista aktját.

 

Csáky József: Férfi portré, 1913

 

Az eredeti művek bemutatása mellett a tárlat felhívja a figyelmet számos elfeledett magyar kubista alkotásra, azzal a céllal, hogy közülük minél több előkerüljön. Az elveszett vagy azonosítatlan alkotásokról készült reprodukciók, korabeli felvételek, 3D-s installációk segítségével

arra szeretnék biztatni mind a szakmát, mind a francia nagyközönséget, hogy vegyenek részt a művek felkutatásában, újbóli felfedezésében.

Az augusztus 14-ig tartó tárlaton összesen 44 eredeti szobor, festmény és rajz, valamint elveszett és még keresett alkotásokról 50 fekete-fehér reprodukció látható 11 magyar avantgárd művésztől. A kiállítás kurátora Barki Gergely művészettörténész, aki közel egy évtizede keresi az elveszett magyar alkotásokat, és legújabb kutatásai fókuszában a kubista művek állnak.

 

Farkas István: Kubista akt, ~ 1912-1914 / MTA, Bölcsészettudományi Kutatóközpont Művészettörténeti Intézet tulajdona

 

Párizs-Brüsszel-Berlin-Budapest

A magyar avantgárdról az utolsó nagy kiállítás 2013-ban valósult meg Párizsban, a Musée d’Orsay-ban Allegro Barbaro címmel. A mostani tárlat a párizsi bemutatót követően a tervek szerint Brüsszelben és Berlinben is megtekinthető lesz – mindenhol kicsit a helyi viszonyokra szabva –, hogy aztán végül Budapesten csatlakozzon a 2023-ra a Nemzeti Galériába tervezett nagyszabású magyar kubizmus-kiállítás anyagához, remélhetőleg minél több elveszett, majd a kiállítások nyomán megtalált alkotással.

 

Csáky József: Női figura, 1920 / Bási Annamária és Kajdi Csaba tulajdona, Fotó: Darabos György, HUNGART

 

A nagyszabású vállalkozás a Külgazdasági és Külügyminisztérium, az Emberi Erőforrások Minisztériuma és a Szépművészeti Múzeum együttműködésében valósult meg.

 

Nyitókép: Szobotka Imre: Zenész, ~ 1914., olaj, vászon, elveszett

Amerika választ! Kövesse élőben november 5-én a Mandiner Facebook-oldalán vagy YouTube-csatornáján!

Összesen 77 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
szarcsi1
2021. május 21. 23:31
Nagyszerű. Balassi Intézetek külhonban általában konganak az ürességtől, unalmasak a programok és csak magyarok látogatják. Ez az első olyan program ami külföldieket is vonzana.
bölcsbagoly
2021. május 21. 13:53
Mi a szép ezekben a "művekben"? Mi az élmény a megnézésükben? Mi az amit bárki nem lenne képes így megcsinálni? A modern (Sic!) művészetre az a jellemző, hogy csak vájtfülű (szemű?) ajánlással ismeri el a művészvilág és sznob közönsége! Ha a műkritikusok, a gyűjtők nem adják áldásukat a műre, akkor az mehet a kukába, ha meg igen, akkor a kiállításokra, aukciókra és súlyos pénzeket fizetnek érte! Ergo, nem a valós esztétikai értéke, mondanivalója számít, hanem azt hogy mit írnak, mondanak róla a váteszek!
anna bolena
2021. május 21. 13:07
Remek cikk remekművekről.
Szeredai
2021. május 21. 12:56
Egy fillért nem adnék ilyen ocsmány kiállítások támogatására.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!