Mennyire volt törvényes Magyarország német megszállása?
A nácik a jogot az áldozatok ellen, az elkövetők oldalán használták fel - hangzott el az MCC erdélyi konferenciáján.
Felavatták hétfőn a pályaudvar főépületén a Nagyvárad–Kolozsvár vasútvonal 150 évvel ezelőtti építésének emléket állító táblát – írta meg a Krónika Online.
„1870 ősze meghatározó jelentőségű volt: közelebb hozta Kolozsvárhoz Budapestet és Bécset” – hangsúlyozták az ünnepségen. A tábla azonban nem tükrözi az osztrák–magyar monarchiabeli többnyelvűséget: kizárólag román felirat szerepel rajta.
A kolozsvári vasútállomáson egyébként nem a hétfőn felavatott tábla az első, mely megpróbálja elfeledtetni a magyar múltat. A Román Állami Vasúttársaság (CFR) kincses városi regionális kirendeltsége 2014 májusában helyezett el márványtáblát a pályaudvar épületének homlokzatára, felsorolva az egykori állomásfőnökök nevét és tevékenységük időszakát. A gesztus szépséghibája azonban az volt, hogy az 1870 és 1945 közötti időszakban, vagyis az Osztrák–Magyar Vasúttársaság, majd a Magyar Királyi Államvasutak működése idején szolgálatot teljesítő vezetőket „ismeretlenekként” tüntették fel a plaketten.
A mulasztás jelentős felháborodást váltott ki magyar, sőt román körökben egyaránt. Sokan azzal vádolták meg a CFR-t, hogy a magyar múlt eltörlése érdekében „felejtette ki” a második világháború lezárulta előtti állomásfőnökök nevét. A hibát végül egy évre rá sikerült korrigálni: magyar–román vasutas együttműködés révén 2015 márciusában a magyar és német állomásfőnököknek is sikerült emléket állítani Kolozsváron – írta meg a Krónika Online.
Fotó: A Mátyás-szoborcsoport tisztítását végzik szakemberek Kolozsváron 2020. július 9-én. MTI/Kiss Gábor