Itt lenne az ideje egy őszinte beszélgetésnek arról, mivégre működik a magyar Országgyűlés
Vagy beszéljük meg, hogy helyettük mi hogyan és mit tudunk a közvetlen demokrácia önkiszolgáló kasszájánál bepittyegtetni.
Nem írta alá Áder János köztársasági elnök az Országgyűlés által április végén elfogadott földtörvényt, ami a Nemzeti Földalapkezelő Szervezet (NFA) kezelésébe utalta a nemzeti parkok földjeinek a nagy részét,derül ki a köztársasági elnök nyilatkozatából. Az államfő aggályait fejezte ki és az Alkotmánybírósághoz fordult.
Az Országgyűlés 2015. április 28-án fogadta el az állami földvagyon kezelésével összefüggő egyes törvények módosításáról szóló törvényjavaslatot, mely alapvetően érinti a nemzeti parkok működését. Az elfogadott törvényt az Országgyűlés elnöke május 3-án küldte meg a köztársasági elnök hivatalának.
Áder János nem írta alá a törvényt, ehelyett aggályait fejezte ki és az Alkotmánybírósághoz fordult. Áder elnöki nyilatkozatában a következőképpen fogalmazott:
„A jogszabály aláírása előtt az alkotmányosan rendelkezésemre álló 5 nap alatt ezúttal is alapos vizsgálatot folytattam. Álláspontom szerint a jogszabály egyes rendelkezései és elfogadásának módja nincsenek összhangban hazánk Alaptörvényével, ezért a törvény alkotmányossági normakontrollját kezdeményezve a mai napon az Alkotmánybírósághoz fordultam.
A polgári demokrácia legfőbb ismérve a normakövetésen nyugvó jogállami működés, melynek fontos garanciáját jelenti a normakontroll kezdeményezésének alkotmányosan intézményesített joga. A törvényhozói akarat ugyanis csak az Alaptörvénnyel összhangban szolgálhatja a közjót, és ennek a törvények legapróbb részletkérdéseiben is tükröződnie kell.
Arra kértem az Alkotmánybíróságot, hogy három kérdést vizsgáljon meg:
1., Fogadott-e el az Országgyűlés feles többséggel olyan rendelkezéseket, amelyekről minősített többséggel kellett volna döntenie? Ez felveti a törvény egyes részeinek közjogi érvénytelenségét.
2., Sérültek-e a természetvédelem korábban elért szintjének megőrzését szolgáló intézményi garanciákra vonatkozó szabályok?
3., A jogszerűen megkötött, hatályos szerződések e törvénnyel módosíthatók-e?
Az indítvány elbírálására 30 nap áll az Alkotmánybíróság rendelkezésére. Mindannyiunk érdeke, hogy a nemzeti parkok működését illetően az Alkotmánybíróság döntését követően megnyugtató, egyértelmű jogi helyzet keletkezzen.”