Megszavazta az egykulcsos reklámadót az Országgyűlés

2015. május 27. 17:18

Megszavazta a reklámadó módosításáról szóló javaslatot az Országgyűlés szerdán – számolt be a Reklámadóblog.hu. A korábbi 500 millió forintos adómentes bevételi határ lecsökken 100 millió forintra, illetve a progresszív adókulcsokat egységes, 5,3 százalékos adómérték váltja fel. A portál szakértője szerint leginkább a kkv-knak fájhat a változás.

2015. május 27. 17:18

Május 22-én nyújtotta be a kormány a Parlamentnek a reklámadóról szóló törvénymódosító javaslatot, amely nem tartalmazott változást a korábban közzétett dokumentumhoz képest. Az Országgyűlés kedden kivételes eljárás keretében tárgyalta, és szerdán meg is szavazta a javaslatot – számolt be a Reklámadóblog.hu.

A gyorsított eljárást az indokolhatja, hogy a változások a törvény kihirdetésétől számított 31. napon lépnek hatályba, így ha ez még ezen a héten megtörténik, akkor az év második felétől már hatályosak lehetnek az új rendelkezések. A legfőbb változást az jelenti, hogy a korábbi 500 millió forintos adómentes bevételi határ lecsökken 100 millió forintra, illetve a progresszív adókulcsokat egységes 5,3 százalékos adómérték váltja fel. Az adóalanyok döntésük szerint visszamenőleg is alkalmazhatják a rendelkezéseket már a 2014-es adóévre is – mondta el Balogh László, a Reklámadóblog.hu szakértője.

Európai aggályok

A szakértő szerint a legfőbb kérdés a továbbiakban az lehet, hogy a megszavazott módosító javaslattal mennyire lesz elégedett az Európai Bizottság, amely márciusban felfüggesztette a reklámadó progresszív adókulcsának alkalmazását, és vizsgálatot folytat a reklámadó ügyében. Az Európai Bizottság a progresszív adókulcs mértéke mellett a korábbi veszteségek felhasználhatóságát kifogásolta, amelyre megoldást jelent a megszavazott módosítás. A bizottsági álláspont kitér arra is, hogy a bevétel alapján kalkulált adókötelezettség versenysemlegességi kérdéseket vethet fel, mivel nem veszi figyelembe a felmerült költségeket az adóalap meghatározása során. Ezt azonban a módosított reklámadó törvény nem orvosolja.

A reklámadó jövője szempontjából ezért az Európai Bizottság válasza sorsdöntő lehet. Ha az Európai Unió elégségesnek találja a változtatásokat, akkor a különadóval hosszú távon kell számolni. A módosító javaslatokhoz kapcsolódó kormányzati kommunikáció során többször elhangzott az is, hogy az Unió sokallja a 100 millió forintos adómentes bevételi határt. Az Európai Bizottság szerint ugyanis az ennél kisebb adóalappal rendelkező vállalkozások továbbra is versenyelőnyt élveznek a 100 millió forintnál nagyobb adóalappal rendelkező reklám-közzétevő adóalanyokhoz képest – írja a Reklámadóblog.hu

Lehetséges kimenetelek

Balogh László szerint az adómentes bevételi határ további csökkentése azonban pont azt a kkv szektort sújtaná hátrányosan, akit a kormány az eredeti reklámadó-tervezettel mentesíteni kívánt az aránytalanul nagy adóterhektől. Nem is beszélve a saját célú reklámok következtében előálló jogbizonytalanságtól: a saját célú reklámokkal kapcsolatos jogértelmezés az egyik legvitatottabb pont szakmai körökben. A 100 millió forintra csökkentett 0 százalékos adóalap azonban – iparágtól függetlenül – már jóval több vállalkozást sodor az adófizetésre kötelezett adóalanyok körébe csak a saját célú reklámok miatt. Ennek megfelelően, ha megmarad az adómentes adóalap 100 millió forintos értékhatára, akkor a reklámadóból származó bevételek a költségvetésben meghaladhatják az előzetes várakozásokat is. Ha viszont európai nyomásra tovább csökken az adómentes bevételi küszöb, abban az esetben a hazai kkv-k kerülnek nehezebb helyzetbe – értékelte a helyzetet a Reklámadóblog.hu szakértője.

Összesen 9 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
kálmi
2015. május 28. 12:35
Ezt kijárta az ellenzék az rtl-nek. Hálásak lehetnek nekik a többiek. Nem volt jó a sávos adózás? Na most mindenki fizet.
Apáczai
2015. május 28. 12:35
Itt mindenki adózott, csak a reklám után nem fizettek. Miért? Hol volt az egyenlő és arányos közteherviselés?
rosszkutya
2015. május 28. 11:15
Már miért ne fizettek volna? A reklámmal foglalkozó cégek ugyanúgy fizettek nyereségadót, forgalmi adót. Ez egy különadó.
madarasi.abel
2015. május 28. 11:15
Minek annyi médiumot (hehe) fogyasztani? Remélem, a befolyó pénzt stadionokra költik, esetleg egy felcsúti panoptikumra.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!