Adatvédelem, üzleti titok, szerzői jogok?
Dunai András MTE-elnök szerint az egyik fő probléma, hogy ezek a nagy gigacégek kibújnak az európai adatvédelmi szabályozás alól. Fontos lenne, hogy ugyanazok a szabályok vonatkozzanak egy Magyarországon bejegyzett és egy nemzetközi szereplőre. Utóbbiak ugyanis úgy változtatják a felhasználási szabályaikat, hogy az jogilag itthon nem is lenne lehetséges – tette hozzá. Például Magyarországon csak célhoz kötötten szabad adatot gyűjteni, amely követelménynek valószínűleg mondjuk a Google nem felelne meg. Persze ha túl szigorú adatvédelmi szabályokat erőltetnének rá, a Google valószínűleg meggondolná, hogy érdemes-e egyáltalán az adott piacon maradnia – vetette fel Dunai.
Felvetettük, hogy akkor nem lenne-e jobb, ha mi enyhítenénk a szabályainkon, a hazai cégek versenyhelyzetét javítva ezzel. Dunai erre azt mondta, nem tudja, melyik a jobb megoldás, de nálunk sem olyan szigorúak a szabályok. Az már egyéni ízlés kérdése, hogy mit gondolunk a magánélet védelméről – tette hozzá. Felnőttként kezeljük az állampolgárokat, mint az amerikaiak, akik azt mondják, hogy mindent szabad, amit a felhasználó nem tilt meg, vagy realisták, és paternalisták maradunk, és a fordított logikájú európai modellt követjük. Ormós Zoltán internetjogász részben tarthatatlannak tartja ezt a szigorúságot. Szerinte önként dobálják az adataikat a felhasználók: „nem látom azt a nyomasztó társadalmi igényt, ami ezt a szigorú adatvédelmi szabályozást indokolná” – fogalmazott Ormós.
Klacsmann Dávid ügyvéd szerint viszont ez az egész egyáltalán nem adatvédelmi kérdés, mert a magánszeméllyel már nem állítható helyre ezen demográfiai adatok kapcsolata. Mint mondta, az aggregátorok valószínűleg üzleti titokra hivatkozva tagadnák meg a demográfiai látogatottsági adatok kiadását a tartalomszolgáltatóknak. A Mandiner által megkérdezett szakértők egyike sem tudott egyébként olyan ügyről, ahol az aggregátorokat forgalmi adatok kiadása miatt perelték volna tartalomszolgáltatók, akár adatvédelmi, akár üzleti okra hivatkozva. Inkább szerzői jogi jellegű jogviták a jellemzők: például – miután a nemzeti törvényhozás ezt lehetővé tette – spanyol és német kiadók csak díjfizetés ellenében engedélyezték, hogy a Google News átvegyen szövegrészleteket a cikkeikből, erre válaszul a Google ki is vonta a Google News szolgáltatást Spanyolországból, Németországban pedig a címekre korlátozta az ilyen átvételeket.
Mit tehetne és mit tesz az EU?
Ezen amerikai gigacégek nem csak az EU-s jog, vagy az egyes tagállamok jogának alkalmazására nem hajlandók, de az európai bíróságok joghatósága alól is igyekeznek kivonni magukat, vagyis általában arra hivatkoznak, hogy őket – a szerződéses kikötés alapján – csak amerikai bíróságok előtt lehet perelni. Az EU-nak azonban több téren – például az adatvédelem és a versenyjog terén – is lenne esélye, hogy valamennyire megregulázza ezeket a szereplőket, az Európai Bíróság pedig egy tavalyi előzetes döntéshozatali eljárásban már megállapította, hogy saját magának, és a spanyol bíróságoknak is van a Google Spain felett joghatósága; hiába hivatkozott a Google arra, hogy spanyol cége – a magyarhoz hasonlóan – érdemi tevékenységet nem végez, csak marketing-feladatokat lát el.
Az már minimum EU-s szintű jogalkotási kérdés, hogy be lehessen vonni a felhasználók, vagy hirdetők által a Facebokkal vagy a Google-lel kötött szerződéseket európai jog, illetve európai bíróságok joghatósága alá – mondta Klacsmann Dávid ügyvéd. A szakma képviselői viszont inkább az önszabályozást szorgalmazzák: Dunai András MTE-elnök úgy látja, a jogszabályok rugalmatlanok és nem tudnak az internet és a technika gyors fejlődéséhez alkalmazkodni. Novák Péter IAB-elnök szerint is sokkal jobb az önszabályozás – ami a Your Online Choices keretében már jó pár éve működik –, mint ha az EU kezdene szabályozni, az EU-ban ugyanis már az is felmerült, hogy betiltsák a cookie-kat.
Akár lesz EU-s jogalkotás a kérdésben, akár nem, bizonyos téren – például versenyjogi kérdésekben – most is tud lépni az EU. A tartalomszolgáltatók forgalmára vonatkozó sikertelen adatkérés kapcsán felvetettük Klacsmann Dávid ügyvédnek, hogy ha a két magánfél közti perben nem is lehetne ezt orvosolni, meg lehet-e fogni az állam (vagy az EU) bevonásával versenyjogi szempontból? Megvalósíthat-e az adatok visszatartása gazdasági erőfölénnyel való visszaélést? Hiszen a hirdetéseket pont a tartalomszolgáltatók böngészési adatainak ismeretében tudják jól célozni ezek a gigacégek, és így drágán értékesíteni, ezzel pedig versenytársaikat – köztük a tartalomszolgáltatókat, ahol az adatokat gyűjtötték – nehéz helyzetbe hozzák. A versenyjog ráadásul egy olyan terület, ahol az EU is felléphetne, mivel ilyen nagy cégekről van szó.
Klacsmann ezzel kapcsolatban kifejtette: a gazdasági erőfölény azt jelenti, hogy az egyik piaci szereplő a versenytársaitól nagymértékben függetlenül tud cselekedni. Még ha ez meg is áll ezekre a cégekre, önmagában az erőfölényes helyzet miatt a szerződéseik tartalmába akkor sem lehet beleszólni. Az erőfölényes vállalkozás nem tagadhatja meg indokolatlanul a szerződéskötést, önkényesen nem szelektálhat az egyes ügyfelei között, de hogy milyen típusú szerződést köt, arról szabadon dönthet. A gazdasági erőfölény ténye – akár olyan formában, hogy egy piacon egy bizonyos cég egyedüli szereplő – nem jogszerűtlen, csak ha a vállalkozás azzal valamilyen módon visszaél. Az EU versenyjogi kérdésben egyébként akkor léphet fel, ha a visszaélés a belső piac működését érinti – mondta az ügyvéd.
Feldarabolják a Google-t?
A Google-lel szemben több versenyjogi eljárás is folyik egyébként a világon, de egyik sem az adatok gyűjtése vagy kiadása miatt, hanem azért, mert a keresőpiacon erőfölényes gigacég más területekre – például a hirdetések vagy az online vásárlás piacára – is igyekszik kiterjeszteni ezt az erőfölényt. Az Európai Bizottság által 2010-ben indított eljárásban már az is felvetődött, hogy feldarabolják a céget. Erről az eljárásról Székely Gergelyt, az Allegro csoport jogi vezetőjét kérdeztük. Ez a cég Magyarországon többek közt a Vateráról, az OLX-ről és az Árukeresőről ismert. Székely kifejtette: azzal nincs probléma, hogy fizetett hirdetésként ki lehet emelni egyes találatokat, vagy hogy oldalt a találatok mellett van reklám. Viszont a Bizottság 2010-es jelentése is megállapította, hogy a Google keresőjében a találatok megjelenítése nem tisztán relevancia-alapú, vagyis a saját termékeit és szolgáltatásait előbb listázza ki, a versenytárs csak licit útján kerülhet hasonló pozícióba – mondta Székely, hozzátéve, hogy ezzel kiterjeszti az erőfölényét. A legtöbb európai keresőpiacon több mint kilencven százalékos a Google részesedése, viszont Csehországban, ahol van egy másik népszerű kereső is, ott már nincs meg ez az erőfölény-kiterjesztő hatás – magyarázta Székely. Azzal kapcsolatban nem akart találgatni Székely Gergely, hogy végül feldarabolják-e a Google-t, vagy nem, és hogy ez adott esetben hogyan fog lezajlani. Mint mondta, ez nagyon radikális megoldás lenne, és ki tudja, hogy mennyit változik akár egy év alatt a piac.
Egyáltalán nem transzparens
A techcégekkel és a hirdetésekkel kapcsolatos versenyjogi kérdésekkel riportunk második részében foglalkozunk majd részletesen, csakúgy, mint azzal a problémával, hogy sem a Google, sem a Facebook nem teszi közzé, hogy mennyi bevételhez jut az egyes nemzeti piacokról. Erre egyébként nem is köteles, ez üzleti titoknak minősül – mondta el érdeklődésünkre Klacsmann Dávid ügyvéd. Mindkét cég az amerikai jogszabályoknak megfelelően köteles a beszámolók közzétételére, de az ilyen beszámolók egyébként nem adnak értékelhető információt az egyes nemzeti piacok számára.
Novák Péter IAB-elnök a Mandiner kérdésére a problémát úgy foglalta össze: a tőzsdei bevallások az adott piac, vagyis a pénzpiac szempontjait veszik figyelembe, azonban a digitális piac a különböző bevételek metszetéből tudna értékelhető információkhoz jutni. Azzal összességében nem sokat tud kezdeni, hogy mennyit keresett a Google reklámból és nem reklámból az Egyesült Államokban, illetve azon kívül. Novák hozzátette: a piaci szereplők azért tesznek önbevallásokat, mert ha erre sokan hajlandók, akkor az egyes cégek jobban látják a saját helyzetüket a piacon – és persze nem csak ők, hanem a nyilvánosság is. A nagy gigacégek viszont nem vesznek részt ezen összesített piaci információk előállításában, viszont a nyilvánosságra hozatal után tudják, hogy mi alapján hoz döntéseket a többi szereplő, és így még előnyösebb helyzetbe kerülnek – összegezte Novák.
Riportunk következő részében megvizsgáljuk, hogy miért nem éri meg az átláthatóság ezen nagy cégeknek, és miért járnak ezzel rosszul a versenytársaik. Azzal is foglalkozunk majd, hogy miként optimalizálják az általuk fizetett adót – különös tekintettel az olyan helyi sajátosságokra, mint Magyarországon a reklámadó.
A transzparencia hiányát azonban nem csak az üzleti adatok vonatkozásában tapasztalhattuk a Google és a Facebook részéről. Összeállításunkhoz hiába kerestük meg mindkét céget, semmilyen választ nem kaptunk a feltett kérdéseinkre.
*
A riport elkészítését a Független Médiaközpont támogatta az „Oknyomozó történetek a média integritásáért” című projekt keretében, amelyhez az Open Society Foundations Program on Independent Journalism nyújt támogatást. A riport tartalma a szerző(k) kizárólagos felelőssége, az nem feltétlenül tükrözi a támogatók nézeteit.