A szakszervezetek még kételkednek, de már elismerik: a vártnál nagyobb lesz a pedagógusbér-emelés
Átlagosan 21,2 százalékkal tervez a kormány.
Beváltották a reményeket a délutáni foglalkozások, amelyekre egyre többen jelentkeznek az általános iskolákban – mondta Hoffmann Rózsa, az Emberi Erőforrások Minisztériumának köznevelésért felelős államtitkára pénteken Budapesten sajtótájékoztatón.
Az államtitkár a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ felmérései alapján közölte: alsó tagozaton eddig a diákok mindössze 17 százaléka kért felmentést a hét minden napjára, további 10 százalék pedig a hét egyes napjaira, tehát a diákok több mint kétharmada – szabad döntés alapján – igénybe veszi a délutáni iskolai foglalkozásokat. Beszámolt arról, hogy felső tagozaton 57 százalék kért felmentést a hét minden napjára, 13 százalék pedig a hét egyes napjaira a délutáni foglalkozások alól.
Hoffmann Rózsa emlékeztetett: a 2011-es köznevelési törvényben arra a társadalmi igényre reagáltak, hogy azokkal a gyerekekkel foglalkozzon az iskola, akiknek a szülei és a hozzátartozói elfoglaltak délutánonként. Felhívta a figyelmet arra, hogy az általános iskoláknak kötelező nyitva tartaniuk délután 4 óráig, igény szerint pedig 5 óráig.
Utalt arra, hogy számos tapasztalat alapján növekszik azoknak a gyerekeknek a száma, akik eredetileg felmentést kértek ugyan, de amikor a társaiktól megtudják, hogy az iskolákban változatos programok vannak, visszajárnak délutánonként. Kiemelte, hogy ezek függnek a személyi és technikai feltételektől, de az iskolák szakmai tekintetben önállóak, az igazgatók döntenek a délutáni programokról, s ők felelnek a foglalkozások megtartásáért. A miniszter kérdésre válaszolva elmondta: a délutáni foglalkozásoknak a tanulmányi eredményekre gyakorolt hatását egy év múlva lehet lemérni.
További kérdésekre Hoffmann Rózsa közölte: a központi kerettantervekből fakadóan egy évfolyamnak egy adott tantárgy esetében egy- vagy kétféle tankönyvnél többre nincs szüksége, a részletek kidolgozása pedig jelenleg is folyik szakértői szinten. E tekintetben az állam felelőssége egyértelmű: a szülőkkel, a pedagógusokkal és a diákokkal kell egyeztetni – tette hozzá.
Emődiné Csapó Barbara, a Magyar Szülői Közösségek Egyesületének elnöke arról szólt, hogy az esélyegyenlőség megteremtését is szolgálják a délutáni foglalkozások, a szülőknek pedig nagy segítség, hogy jó helyen tudják a gyermekeiket. A sokféle program között szerepel médiaszakkör, zenei képzés, sportfoglalkozás és tehetséggondozó szakkör. Mint mondta, van olyan iskola, ahol az elmúlt időszakban a kétszeresére nőtt azon gyermekek száma, akik kérték a délutáni foglakozásokat.
Homolay Károly, a XI. kerületi Gárdonyi Géza Általános Iskola igazgatója kiemelte: tapasztalataik szerint valós szülői igény van a délutáni foglalkozásokra, náluk 466 diákból 315 igényelte ezeket, s a tanulás mellett népszerűek a felzárkóztató, illetve a tehetséggondozó programok, továbbá 130 tagú kórusuk, valamint színjátszó szakköreik is vannak. Bakancsos klubjukkal havonta egyszer kirándulnak, moziba pedig szombat délelőttönként családostul viszik a gyerekeket. Utalt arra: nem volt még példa iskolájukban arra, hogy igény esetén ne engedték volna el délutánra a tanulókat, illetve előfordult, hogy a szülők kérték, hogy maradjon benn az iskolában délután is a gyerekük, mert romlottak a tanulmányi eredményei.
Szigethy Pálné XI. kerületi tankerületi igazgató közölte: iskoláikban a diákok 20 százaléka kért délutáni foglalkozások alóli felmentést alsó tagozaton.