Ilyen ez a nemzeti rockszakma

2013. május 23. 16:11

Pörzse Sándor nácizott, kisebbségkutatók pedig a nemzeti rock ideológiája mögé néztek azon az előadáson, amit május 22-én tartottak a „nacionalista” popkultúráról, annak közös nyelvéről.

2013. május 23. 16:11

Amikor május 22-én, este a Dürer sor elhagyatottnak tetsző épületének rozoga liftjén haladtam fölfelé, két dologban reménykedtem. Egyrészt, hogy az Élmények és ideológiák a nacionalista popkultúrában című előadás nem fog a dalszövegek aprólékos elemzésének unalmába fulladni (tehát: több mindenről is szó esik azon túl, hogy például hányszor fordulnak elő nemzeti rock dalszövegekben a „vér”, „haza”, „szív” szavak); másfelől pedig, hogy nem fordul át az egész a vizsgálódás terepéről az elítélésre, „ismerd meg az ellenséged” alapon a harci kürtök megfújására. Nos, mint az előadásból magából és Feischmidt Margit egy kérdésre adott válaszából kiderült: sem előbbitől, sem utóbbitól nem kellett tartani. Azt pedig már akkor éreztem, hogy izgalmas másfél órának nézünk elébe, amikor a tizenöt fős kis nézőközönségben megpillantottam Pörzse Sándort, a Jobbik politikusát és a Barikád hetilap főszerkesztőjét.

Az előadók, Pulay Gergő (a CEU doktoranduszjelöltje) és Feischmidt Margit (társadalomkutató, az MTA TK Kisebbségkutató Intézetének munkatársa) az elején leszögezték: nem szeretnék, hogy téziseik a nagy nyilvánosság elé kikerüljenek, mivel ezek egy hamarosan megjelenésre kerülő tanulmányban fognak majd napvilágot látni. De azért lássuk, miről is esett szó nagy vonalakban.

Miközben Ön ezt olvassa, valaki máshol már kattintott erre:

Magyar Péternek van miért aggódni – nála is csengethet a villamos

Magyar Péternek van miért aggódni – nála is csengethet a villamos
Tovább a cikkhezchevron

A nemzeti rockzenének hívott műfaj kialakulása kapcsán az előadók hangsúlyozták, hogy inkább egy szubkultúráról, a közös ideológia mentén szerveződő társaságról van szó, mintsem egy önmagában is releváns zenei irányzatról. A tanulmány szerkesztői bizonyos összefüggések miatt egységbe igyekeztek foglalni a különböző zenekarokat, hogy a különbözőségek dacára is hangsúlyozzák: egyazon célokért küzdenek az ezen a színtéren mozgolódó rockbandák.

Ezt a tézist Pörzse Sándor rögtön igyekezett cáfolni: ő úgy látta, nincs szó mesterséges irányításra törekvésről – nagyjából úgy képzelhette el, spontán módon alakult ki a mások által nemzeti rockként aposztrofált zenekarok jelképes, vagy egy-egy közös koncert során nagyon is hangsúlyos közössége. A jobbikos politikus újságírói tapasztalatairól is beszámolt: érdekesnek tartotta, hogy az említett csapatok (Kárpátia, Romantikus Erőszak, Hungarica, stb.) egyike sem tartotta zenéjét nemzeti rocknak: mind ódzkodtak a stílusbéli besorolásról. Ez azonban, ahogy az előadók is rámutattak, inkább csak a beskatulyázás elkerülésének szándékát mutathatta, ami más stílusban utazó zenészek megnyilatkozásaira is jellemző.

A nemzeti rock fogalmának mégis van relevanciája: amint Feischmidt Margit is elmondta, ezeknek a zenészeknek jó része magának vindikálta a jogot, hogy a műfajbéli besorolást definiálja, hogy annak történetéről maga számolhasson be. E téren meg kellett említeni Sziva Balázs könyvét (15 év nemzeti rock – már a cím is jelzi, hogy a szerző korábbi, skinhead rockzenei próbálkozásait is megpróbálta újraértelmezni az új meghatározás mentén); illetve azt a fajta vehemenciát, amelyet nemzeti radikális körök tanúsítanak akkor, amikor úgy érzik, mások próbálják értelmezni tevékenységüket. Ezt a „semmit rólunk nélkülünk”-jelleget egyébként jól mutatta, hogy a mostani beszélgetésen is felbukkant Pörzse, illetve egy elmondása szerint már a nyolcvanas években is hasonló körökben mozgó, rockzenében járatos úr is.

Az utóbbi fazon meg is kérte a szerzőket: nyíltan mondják meg, mit kell gondolni magáról a szubkultúráról, annak meglétéről. Valószínűleg a CEU és a Kisebbségkutató Intézet hívószavak is sokat nyomtak a latba, ám az előadóknak a vizsgált szcénához és annak szereplőihez való érzelmi viszonyulása egyáltalán nem vált láthatóvá. Pörzse mindezt úgy fogta föl: itt „ők”, azaz a nemzeti radikálisok vannak kisebbségként vizsgálat alá vetve, ami szerinte ironikus.

Mint az előadók is hangsúlyozták, a nemzeti rockot játszó zenészek (a radikáljobbos szubkultúra más képviselőihez hasonlóan) valamiféle szembenállásként tekintenek a többségi társadalomhoz való viszonyukra: egyfelől úgy érzik, amit megtestesítenek, annak a szélesebb nyilvánosságban lenne a helye; másrészt mélyen elítélik mindazt, amit a tömegkultúra megtestesít, ami szerintük a „birkaszelleműséget” és a sötétben való tapogatózás állapotát erősíti. Hiányoltam az ugyan másféle műfajban mozgó, de ideológiájában hasonló vonulatot képviselő rapper, Fankadeli sorainak elemzését: a „döntsd el, melyik oldalon állsz, vagy nézel vagy látsz”-féle sorok jól mutatják azt, miként is tekintenek magukra és a társadalmuk helyzetére ezek az előadók.

Ahogy a már említett hetilap címe is mutatja: barikádokon álló harcosokként, akik stilizált hősökként küzdenek a mitikus gonosz ellen, amely ezekben a dalszövegekben nincs is pontosan meghatározva. Az ellenségkép nagyon általános: a közösségérzetet erősíti, hogy mindannyian érzik-tudják, kikről beszélnek, de nyíltan nem mondják ki, nem nevezik meg ellenfelüket. Az egykor volt értékeket állítják szembe a modern kor hanyatlásvíziójával: úgy tartják, hogy a múltbéli dicsőséget kell visszaszereznünk, a jelenkort pedig silánynak, vacaknak, deheroizáltnak gondolják. Ebből a szempontból mindegy is, éppen milyen történelmi emlékhez fordulnak. Nagy-Magyarország épp úgy megigézheti őket, mint a turulmadár vagy a szkíta testvériség elképzelése: csak valami olyan legyen, amit a nacionalizmus keretében értelmezni tudnak és amit úgy érzik, meg kell védeni a torz jelenkorral és annak képviselőivel szemben.

Ebből a szempontból volt érdekes Pörzse megjegyzése, amivel már a Jobbegyenes blogon is találkozhattunk Bencsik János bejegyzésében: szerintük a magyar liberalizmus fontos szerepet játszott létrejöttükben, ez az, ami „felnyitotta a szemüket”. Szerintük ez a liberalizmus valójában kirekesztő, illetve „nem a magyarság érdekeit nézi”, és ezzel ideologizálják meg saját indíttatásukat, táboruk kialakulását. Pedig a hazai liberalizmus képviselői valójában maximum a radikalizálódás látványos voltához járulhattak hozzá, ahhoz, hogy a tabudöntögetés egy valós igénnyé váljon.

Mert ez a nemzeti rock másik hangsúlyos eleme: annak vágya, hogy alulról szerveződjenek, így mutassanak rá a „hétköznapi ember” problémáira és arra, amit mások „elhallgatni igyekszenek”. Ez sok esetben lehet valami olyasmi, ami szemben áll a magyar érdekekkel, esetleg direkt ellenük irányul. A nemzeti rock képviselői ilyenkor harcosokként állnak ki, hogy „magukért” küzdjenek. Érdekes ugyanakkor, hogy bár a periférialétben élőkért harcolnának, ugyanakkor a zenészek a teljes magyarság képét vetítik rá erre az elnyomott rétegre.

A nemzeti radikális szubkultúra képviselői egyébként érdekes módon igyekeznek maguk is elhatárolódni attól, ami szubkultúrájuk vonzáskörzetében számukra már vállalhatatlannak mondható. Zagyva György Gyula egy mandineres videóban hangsúlyozta, hogy ő nem hungarista; Vona Gábor a Barikád hasábjain fejtette ki, mi az ami már „túl van a Jobbikon”; a Romantikus Erőszak-frontember Sziva Balázs interjúiban többször is elmondta már, hogy maga mögött hagyta a skinhead szubkultúrát.

A szerdai beszélgetés során pedig a rockkoncertekre látogató úr volt az, aki úgy érezte, Nagy Feró nem sorolható igazán a körbe, eljátszotta a becsületét – Pörzse Sándor pedig a társadalomkutatók vizsgálódásának színhelyét, a Magyar Szigetet illette kritikával. Pörzse és az előbb említett úr is úgy látták, hogy nem lehet pontos képet kapni csak ezen fesztivál látogatóival és szervezőivel való beszélgetés alapján. A jobbikos politikus egyenesen kijelentette, hogy ismerősei többsége számára ciki a fesztivál, ráadásul azt az utóbbi időkben szerinte el is lepték a „nácik”.

Összesen 240 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
lavor
2013. május 24. 08:10
Akkor nesztek! http://www.youtube.com/watch?v=PM076Lqnnq0 A második szám címét tessék figyelni: Budapescht :D
Válasz erre
1
0
lavor
2013. május 24. 07:51
Sosem voltam oda különösen a magyar zenéért, viszont ezért a nemzeti rock-nak nevezett igénytelenségért még annál is inkább nem. Egyébként is a magyar rock zenei színtér valamiért megakadt a 70-es éveknél, még mindig azt hiszik az lázba hozza a közönséget, ha az egyik lábukat a reflex ládára teszik, közben meg csúnyán néznek a közönségre, körülbelül ezt a pózt veszik fel az egész koncertre, néha lóbálnak egy-kettőt a hajukon aztán belefognak minden szám közepén egy 3 perces sablonos szólóba, jah meg a bőr cuccok...könyörgöm neeeee. Mindezt teszik valami rém egyszerű 3 akkordos háttérzajjal. Valahogy így kell ELŐADNI egy rém egyszerű 3 akkordos számot: http://www.youtube.com/watch?v=DbSwM252K2I
Válasz erre
4
1
G. Pantyelejevics
2013. május 24. 02:06
nyugodalmas szép éjszakát, a kedves zenebarát polgártársaknak! azt hiszem ehhez az üdítő zenézés méltó elköszönés kis hazánk legjobb torkú énekesének, az egyik legszebb száma: http://www.youtube.com/watch?v=o5YHvXT4wjY
Válasz erre
2
1
Bábeli békák
2013. május 24. 00:30
A cikkhez: a Fankadelit kár volt emlegetni, mert azt sehol nem jegyzik, mondjuk Szegedi Csanád utánfutója volt, de az un. zenéjétől mindenki megpattan a helyszínről.
Válasz erre
2
2
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!