Köves: Fontos, hogy elismerjük a másként gondolkodást

2012. szeptember 11. 14:03

Az Egységes Magyarországi Izraelita Hitközség vezető rabbija szerint a társadalmi párbeszédnél „borzasztóan fontos”, hogy elismerjék az egymással tárgyaló felek: bizonyos ügyeket másként látnak.

2012. szeptember 11. 14:03

A társadalmi párbeszédnél „borzasztóan fontos”, hogy elismerjék az egymással tárgyaló felek: bizonyos ügyeket másként látnak – mondta Köves Slomó, az Egységes Magyarországi Izraelita Hitközség (EMIH) vezető rabbija a vallási szervezet Megélni, megvallani című, kétnapos tudományos konferenciájának kezdőnapján kedden Budapesten. Eltérő közösségi tulajdonságról, vonásokról ma beszélni „erőltetettebb, mint hetven évvel ezelőtt”, eltérő tapasztalatokról azonban mindenképpen lehet beszélni, mert nyilvánvalóan más tapasztalatuk van a második világháború végéről a zsidó embereknek, mint azoknak, akiket nem üldöztek a holokauszt alatt – mondta Köves Slomó. „A Nagy-Magyarország Trianon-élménye semennyivel nem volt kevésbé traumatikus egy zsidó, mint egy nem zsidó családban”. A revízió kérdéséhez azonban később szerencsétlenül hozzátapadtak olyan ideológiák, amelyek – tévesen – azt hangoztatták, „a zsidó közösség felelős Trianon miatt” – fogalmazott a rabbi.

Általában véve az a közfelfogás, hogy a lehetőségek minél jobb kihasználása jellemző az élet minden területén a zsidó emberekre, ennek szociológiai-történelmi oka pedig az, hogy korábban rákényszerítették őket erre. Egy nép tulajdonságait és történelmét szerinte azonban nemcsak szociológiai, hanem vallási okokra is vissza lehet vezetni – emelte ki. Ungváry Krisztián történész, az 1956-os Intézet tudományos munkatársa utalt arra, egyes történelmi sorsfordulókat jelentősen eltérő módon ítél meg a zsidóság és a többségi társadalom. A történész emlékeztetett arra, hogy 1849-ben a forradalom és szabadságharc után a terror egyaránt sújtotta a zsidóságot és a többségi magyar társadalmat, az 1956-os forradalom és szabadságharcot pedig a zsidó és nem zsidó közösségek egyformán élték meg, noha akkor voltak antiszemita megnyilvánulások és ettől való félelmek is. Az 1989-es rendszerváltásban különleges volt a zsidóság szerepe, mivel ők a magyar modernitás egyik legfontosabb hordozójává váltak – fogalmazott.

Megállapította, hogy akik a modernitást káros jelenségként élik meg, azok nem egyszer megfeleltetik azt a zsidósággal, és ettől antiszemiták lesznek. A Holokauszt Emlékközpont szerinte helytelenül azt üzeni, hogy „ha valaki meg akarja ismerni a holokauszt történetét, menjen el egy zsinagógába”, miközben ezt nem lenne szabad zsidó belügynek nyilvánítani. Mint mondta, magyar nemzeti múzeumként kellett volna létrehozni a holokauszt történetét bemutató intézményt. Kitért arra is, hogy a Terror Háza Múzeum a társadalmat tettesekre és áldozatokra kívánja osztani, holott voltak, akik egyszerre tettesként és áldozatként is szerepeltek. Példaként erre Bauer Miklóst hozta fel, aki 1944-ben illegális nyomdát működtetett, embereket mentett, majd a kommunista elnyomó apparátus intézménye, az ÁVH alapítói között volt, és „jegyzőkönyvben bizonyíthatóan vert embereket”. Később azonban ő maga is a kommunizmus áldozatává vált, és „saját tanítványai verték”. 

A kétnapos konferencián előadást tart Ormos Mária, Gerő András és Turbucz Dávid történész, Kovács András szociológus, Oberlander Baruch, a Chabad-Lubavics zsidó vallási irányzat magyarországi megteremtője és vezetője, Szántó T. Gábor a Szombat című folyóirat főszerkesztője és Benkő Balázs filológus is.

Amerika választ! Kövesse élőben november 5-én a Mandiner Facebook-oldalán vagy YouTube-csatornáján!

Összesen 85 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
ottapont
2012. szeptember 11. 23:00
Tulajdonképpen már nemcsak az ultraortodoxok állnak ki a maguk módján a palesztinok mellett, hanem jogvédők is, egyre többen. Volt katonák pedig nyilvánosan beszélnek arról az embertelenségről amiket tapasztaltak és parancsra végre hajtottak a palesztinok ellen. Szerintem ezt te nálamnál sokkal jobban tudod. Azért ha lesz rá időm megkeresem neked a dokut,ha érdekel az egyik főszereplő tisztára olyan mint Szegedi Csanád. :-)
miloka
2012. szeptember 11. 20:48
Lefordítva: ők a másként gondolkodók és úgy vélik ezért nekünk, a többségnek kell elismerni őket, a másként gondolkodókat. Nagyon egyoldalú ez kérem szépen!Ők mikor ismerik azokat az embereket, akik teljesen másként gondolkodnak mint ők?
ottapont
2012. szeptember 11. 20:13
Sok ortodox rabbi nem ismeri el a zsidó államot, szolidáris a palesztinokkal,perzsákkal stb. Shlomo rabbi is így gondolja vagy ő egy lightosabb változat?
Senye Péter
2012. szeptember 11. 17:21
Csoóri Sándor egyszer azt merte írni, hogy a magyarok és a zsidók beszéljék már meg dolgaikat. Kapott hideget-meleget.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!