Riadót fújtak Brüsszelben: rádöbbentek, hogy nagy a baj, és a magyar ötletbe kezdtek el kapaszkodni
Ráébredtek arra, hogy Európa nehezen tart lépést az Egyesült Államokkal és Kínával.
A Malév-gépek reggeli leállítása után délutánra bonyolódik a helyzet: kérdéses, mi lesz a lízingelt gépekkel, miközben a Ferihegyen rekedt utasok az információk hiányára panaszkodnak. A szakszervezeti vezető szociális válsághelyzetről beszélt. Eközben a Lufthansa, a Wizzair, az airberlin és a Ryanair máris számos új járat indítását jelentette be Budapestről.
Az MTI értesülése szerint a Malév repülőgépeit szolgáltató amerikai lízingcég kora délután kilenc gépet szállítana vissza írországi bázisára. A távirati iroda úgy tudja, hogy 14 órától hatpercenként szállna fel a kilenc repülőgép, amelyeket az írországi bázisra vinne vissza az International Lease Finance Corporation (ILFC). Az MTI értesüléseit viszont nem erősítette meg a Malév, az ILFC amerikai, illetve holland irodái eddig nem reagáltak az MTI megkeresésére. Az Index úgy tudja: egyetlen Malév-pilóta sem vállalta ezt a munkát. A HírTV tudósítója szerint egy órára több repülőgép is felsorakozott az 1-es terminál kifutóján, de pilóta- és üzemanyag-hiány áll fenn. Az MNO tudósítója szerint időközben leszállt a Ryanair gépe a Liszt Ferenc repülőtéren: két ember szállt ki a gépből, akik vélhetően a társaság vezetői. Közben felkerültek a Ryanair honlapjára a Budapestről induló új célállomások. Tizenhárom ország összesen 31 városába repülnek majd Ferihegyről az ír diszkont gépei, az állomások között hat olasz és öt spanyol, négy brit, három német és görög város van. Az airberlin német légitársaság Berlin és Budapest között naponta közlekedő járatot vesz fel menetrendjébe jövő hétfőtől, ezzel pótolva a Malévval közösen üzemeltetett járatok kiesését. A Lufthansa bővíti Frankfurt és München célállomásokról indított egyes repülőgépeinek kapacitását, illetve február 6-án napi ötre emeli a Frankfurtból Budapestre induló járatok számát.
Az Index beszámol arról: az állami vállalatokat felügyelő fejlesztési minisztériumban sajtótájékoztatott tartottak. „Likviditási problémái miatt a mai nappal leállt a Malév. A kormány az Európai Bizottság határozata miatt nem tud több pénzügyi segítséget nyújtani” – közölte Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára a sajtótájékoztatón. A Malév dolgozóinak januári fizetése nincs veszélyben, ezt a pénzt már elkülönítették. Elindult a kárfelmérés és a légitársaság átvilágítása, vizsgálják, hogy a kinnt rekedt utasokat hogyan hozzák haza és hogyan kárpótolják a többieket. „Mindent megteszünk azért, hogy egy budapesti központú új magyar légitársaság létrejöjjön” - szögezte le Völner Pál, aki szerint új légitársaságot már csak zöldmezős beruházásként lehet üzleti alapon létrehozni a Malév helyén.
Az MNO szerint a BA Zrt. közben arra kérte az utasokat: amennyiben hat órán túli foglalásuk van, hagyják el a terminált. A várakozók közben arra panaszkodnak, hogy semmilyen tájékoztatást sem kapnak a helyzetről. A bukaresti reptéren várakozó Malév-utasok is panaszkodnak a bizonytalanságra. Az Origónak több jegytulajdonos írt, hogy hiába hívták a nemzeti légitársaságot telefonon, csak egy automata vette fel, amely annyit közöl, hogy a hívott szám pillanatnyilag nem kapcsolható.
Az Atv.hu információi szerint Limburger Lóránt tájékoztató levelet írt munkatársainak a légitársaság leállásáról pénteken reggel hatkor, melyben az áll: az utóbbi napokban megjelent információk hatására a szolgáltató partnerek elvesztették bizalmukat, elkezdték előre kérni szolgáltatásaik kifizetését. Ez annyira felgyorsította a pénzkiáramlást, hogy mostanra tarthatatlanná vált a helyzet. Csorba Attila, a Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet (LESZ) elnöke a HírTV-nek úgy nyilatkozott, hogy a Malév leállásával szociális válsághelyzet áll elő, amelyek miatt azonnali intézkedésekre van szükség. A Ryanair ugyanakkor máris várja a korábbi Malév-dolgozók jelentkezését – mondta Michael Cawley, a cég vezérigazgató-helyettese.