Hoffmann Rózsa a Magyar Tudományos Akadémián rendezett „Hogyan lehet a felívelést segítő igazi szárny az oktatás?” című tanácskozáson elmondta: szükség van a nemzeti alaptanterv reformjára is, amely ismét számba veszi a műveltség elemeit és beviszi az oktatásba. A tantervnek erősítenie kell a nemzeti és egyetemes alapműveltséget.
A politikus szerint az utóbbi időkben az iskolákban a megszerzett tudás színvonala jelentősen romlott. Emiatt a közoktatásban különösen nagy hangsúlyt kell kapnia az erkölcsre és tudásra nevelésnek, valamint a személyiségfejlesztésnek. Ugyancsak problémának nevezte, hogy megromlott a pedagógusok társadalmi megbecsültsége. Rámutatott: a kedvezőtlen tendencia megállítása úgy lehetséges, ha a magyar oktatás erősségei - a tradíció, a sokszínű iskolarendszer és a „pedagógusok állhatatossága” - újra hangsúlyosak lesznek.
A sokszínű iskolarendszerrel kapcsolatban elmondta: differenciálásra van szükség, a gyermekeknek meg kell találniuk azt az iskolatípust, amely a legjobban megfelel érdeklődésüknek és képességeiknek. Kívánatosnak tartja az iskolák közötti átjárhatóság megkönnyítését is, ahhoz, hogy a gyermekek az iskolaválasztás után válthassanak, ha ezt egyéni fejlődésük vagy életkörülményeik indokolják.
Kitért arra: a pedagógusoknak olyan életszínvonalat kell biztosítani, hogy pályájuk megélhetést biztosítson számukra. El kell érni, hogy növekedjen a pedagógusok tekintélye, hogy „a nemzet napszámosaiból a nemzet lámpásaivá váljanak”. Hoffmann szerint feltétlenül szükséges a pályaalkalmasság mérése, és meg kell változtatni a pedagógusképzés struktúráját is.