Minél több sávra bővítenek egy ilyen utat, annál nagyobb lesz az autóforgalom

2023. március 13. 18:06

Minden létező közlekedéspolitikai, környezetvédelmi, klímavédelmi, tájvédelmi racionalitás is a vasút fejlesztése mellett szól.

2023. március 13. 18:06
null
Vitézy Dávid
Vitézy Dávid
Facebook

„A jól ismert összefüggésen túl, miszerint minél több sávra bővítenek egy ilyen utat, annál nagyobb lesz az autóforgalom (lásd a jól ismert rajzocskát mellékelve ;)), két fontos megjegyzés:

1. A magyar közlekedéspolitikában súlyos aszimmetria állt be azáltal, hogy miután az EU már nem finanszíroz közúti fejlesztéseket, a következő 20 év összes felmerült autópálya-fejlesztéseit egy hosszú távú koncessziós szerződésbe szervezte az állam, ezáltal garantált finanszírozás mellett ezek ütemezetten megvalósulnak. Eközben azonban, mivel a vasútfejlesztésben Magyarország az elmúlt évtizedekben kizárólag az európai uniós forrásokra támaszkodott, most ezek késedelmével és felfüggesztésével lassan minden vasútfejlesztés leáll itthon (az egyetlen kivételt jelentő Budapest-Belgrádon túl, amelyet kínai hitel finanszíroz).

Pedig egyre nő az igény a vonatozásra, mind az áru-, mind a személyforgalomban kritikus kapacitáshiány látszik a fővonalakon és Budapest térségében, és minden létező közlekedéspolitikai, környezetvédelmi, klímavédelmi, tájvédelmi racionalitás is a vasút fejlesztése mellett szól.

2. Székesfehérvár felé a vasút fejlesztésére a fővonal, az állomások és a járműpark fejlesztésével 200 milliárd forint felett költött az állam az elmúlt évtizedben. A vonal kapacitása nincs teljesen kihasználva, mivel egyrészt a biztosítóberendezés teljes elkészülte évek óta csúszik, másrészt pedig a budapesti hálózat kapacitása nem tud annyi vonatot fogadni, mint amennyi a fejlesztett fővonalról érkezhetne (ezért is kell megépíteni a Déli Körvasutat, hogy sűrűbb lehessen az elővárosi közlekedés).

Az M7-es, ahogy a legtöbb esetben minden autópálya, akkor torlódik szisztematikusan (azaz nem baleset vagy felújítás miatt), ha egy fontos csomópont kapacitása kicsi (lásd Fehérvárnál a 8-ast) vagy ha a fogadó nagyváros (Budapest) egyszerűen nem tud több autót fogadni és a városi utak visszatorlasztanak. Ezekre a főpályán történő sávbővítés nem ad megoldást.”

Nyitókép: MTVA/Bizományosi: Róka László

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 130 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
2023. március 16. 16:39
Ne téveszd már össze, hogy a nagymamád elment a falusi vegyesboltba élesztőért vagy leszáll Debrecenben, hogy ügyet intézzen. És elbringázik a Járási hivatalba.
Kotucso
2023. március 14. 11:48
Részben igaza van. Elsősorban a kamionokat kellene vonatra rakni. Semmi szükség pl, hogy egy Szófiából Amszterdamba menő kamion végigszennyezze az utat. Megrakodnák, elgurulna a vasútig, a végén lejönne arról, és elvinné a cuccot a rendeltetési helyére. Én is szívesen elvtitetném az autómat vonaton pl. Nápolyig, ott bejárnám a környéket, és ismét vonat. Tizedére csökkenne a gépjárműforgalom, és a környezetszennyezés.
Reszelő Aladár
2023. március 14. 11:46
Meg kellene találni a egyéni és tömegközlekedés helyét és nem azzal szembe pisálni folymatosan. 100km-es távolságban sosem lesz a tömegközlekedés 100%-ban versenyképes. Mert otthonról el kell jutni a vasútállomásra, el kell érni a vonatot a célban pedig ha nem az állomáson van dolog, akkor onnan is el kell jutni a végcélhoz. Vonattal a budapesti lakos 1 óra alatt 2-3 átszállással jut el a Délibe (csomagokkal, gyerekekkel), majd vonatozik 2+ órát a Balatonra, majd a célban még sétálhat újabb 30-40 percet (csomagokkal, gyerekekkel) és ahelyi mobilitása szintén minimális. Az út valahol 3-4 óra közt lesz. Autóval ugyanő bepakol az autóba és 1,5-2 órával később kipakol a célban és bárhova elmehet a környéken kényelmesen. Ráadásul a vonatjegy sem kifejezetten olcsó az egész családnak, így az egyenleg egy sokkal kevésbé kényelmes út, ami még csak nem is sokkal olcsóbb. Ez csak a Balaton. De ezt fel lehet húzni a teljes belföldi turizmusra. Egy másik város meglátogatása és a helyben közlekedés (helyi busz/taxi) aligha opció. A 2-300km hatósugárban az autónak alig van alternatívája. A vasút valahol 500-800 km körül kezdődik, ahol az autózás már elég kényelmetlen. Efelett pedig reális keretek között már repülővel érdemes menni. Mert ott már a vonat is túl lassú (Európában a vasút egy belföldi dolognak lett kitalálva). Szóval az M7-es fejlesztése nem megúszható, a vasút azoknak lehet opció, akik elérhető helyen laknak a pályaudvaroktól (mivel Budapesten egyik mellett sincs parkoló) és megoldott a transzfer a célállomáson. A XXI századi vasúti személyszállításnak két fő területe lehet: - nagy sebességű vasút nagyobb távolságokra - ingázók szállítása Erre kell a hálózatot is optimalizálni a nem kihasználható szárnyvonalakat pedig be lehet zárni. Ha a helyiek megtehetik, hogy autóval közlekedjenek és van is autójuk, akkor teljesen felesleges napi 2 vonatpárral 3-4 ember kedvéért egy teljes üzemet fenntartani. A déli körvasút is az ingázókat célozza és jelenleg a zöld pártok akarják jogi úton megbuktatni. Felteszem a Hamzsabégi úti környékén laknak az ország legnagyobb érdekérvényesítő erejével rendelkező emberei. 30 éve sikerült elérniük, hogy a Rákóczi híd forgalma ne a vasút mellett menjen az Osztyapenkó felé, hanem kanyarodjon délnek és végződjön a semmiben. Most megpróbálnak egy vasútbővítést is kicsinálni (a nevükben), ami miatt rohadtul megérte a plusz vasúti hidat is felépíteni.
MaBaker
2023. március 14. 10:27
Mégegy fasz aki korlátozni akarja az autóhoz való hozzáférését az embereknek.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!