„A gyártó Németország – pontosabbak az akkori NSZK – mellett a legnagyobb rendszeresítők közt találhatjuk Olaszországot, Dániát és Belgiumot. Ám a NATO tagállamok közül dedikált harckocsiként mára már csak Görögország és Törökország tartja hadrendben a típust, amelyet Németország is több mint 20 éve vont ki a szolgálatból. Utóbbi nem véletlen, hiszen a Leopard 1 már a hidegháború idején is elavult harckocsinak számított.
Ahogy már említettük, a háború utáni első saját tervezésű német harckocsi kapcsán a felmerülő problémák többsége magával a típus elsőségével hozhatók összefüggésbe. A tervezés során a német mérnökök jelentős hányadban a második világháborús harctéri tapasztalatokra alapozták a kialakítást, amely ennek következtében bár hivatalosan harckocsinak minősül, de sokkalta nagyobb hasonlóságot mutat a korábbi páncélvadászokkal. Utóbbi hasonlóság leginkább a páncélvédelem tekintetében nyilvánult meg, mivel a Leopard 1 a hidegháború egyik leggyengébben páncélozott harckocsijának tekinthető.
Az időközben titkosítás alól feloldott német tanulmányok és dokumentumok szerint a torony esetében a maximális páncélvédelem nem haladta meg a 115-130 milliméteres hengerelt acél – RHA – egyenértéket, míg az alváz esetében a maximum érték 140 milliméter. Szemben a későbbi korok kompozit páncélzatával, a Leopard 1 kizárólag nagy szilárdságú acél felhasználásával készült. Fontos ismét kiemelni, hogy ezek az értékek a frontpáncélzatra vonatkoznak, az oldalsó és egyéb területek védelme ennél csak gyengébb.”
Nyitókép: Wikipedia
***