A kiadott véleményben megjegyzik, a feltételes szabadságra bocsátás lehetősége nem azt jelenti, hogy az elítélt automatikusan korábban szabadul. Ahhoz számos feltétel teljesülése szükséges.
„A feltételes nem csak az elítéltnek és a büntetés-végrehajtásnak hasznos, hanem a társadalomnak is.” – teszik hozzá, majd a hatályos büntető törvénykönyv indokolását emelik be a szövegbe, miszerint „a feltételes szabadság a bíróság számára korrekciós lehetőség, az elítélt számára pedig perspektívát nyújt, ugyanakkor átmenetet és próbatételt is jelent a társadalomba való visszailleszkedéshez. A feltételes szabadság lehetősége a büntetés-végrehajtás rendjének megtartására ösztönzi az elítéltet.”
A szigorítás újabb teher a börtönöknek
A Bizottság szerint a feltételes valóban fegyelmező erővel bír a börtönökben, az elítéltek ugyanis nem akarják elveszíteni a „kedvezmény” lehetőségét.
„Ez pedig a mostani jelentős létszámhiánnyal küszködő intézetekben különösen fontos. Csak 2018-ban mintegy 1,5 millió munkaórás túlszolgálatra volt szükség, mert annyira kevés a börtönőr, van olyan intézet, ahol a felügyelők közel fele hiányzik.” – állítja a szervezet.
Fiatalkorúak kizárása
Különösen rossz ötletnek tartják az előterjesztés azon részét, amely súlyos bűncselekményeknél a 16 és 18 év közöttiek esetében is bizonyos esetekben már az ítélet meghozatalakor kizárhatná a bíró a feltételes lehetőségét, majd azzal magyarázzák, hogy Európai országok nem alkalmaznak ennyire súlyos szabályt a fiatalkorúakkal szemben.
„Jó okkal, hiszen a fiatalok, gyerekek büntetésének elsődleges célja az, hogy a helyes irányba fejlődjenek. Már az ítélethirdetésnél végérvényesen kimondani, hogy erre az állam képtelennek tartja őket, semmiképpen nem szolgálja a fejlődésüket, minden esélyt elvesz tőlük.” – írják.