Mi a magyar – most?

2018. november 16. 07:18

A Telekom-reklám a maga módján, explicite pont a magyarokról szóló negatív sztereotípiákat szeretné lebontani.

2018. november 16. 07:18
Rajcsányi Gellért
Mandiner

Az egyszeri információfüggő újságíró – jó esetben – a szabadsága alatt ki tud szabadulni a katatón hírszkrollozásból, de aztán egy-egy izgalmasabb közügy csak visszacsábítja a hálóra. Így járt épp e sorok írója is: a Telekom magyaros reklámja megfogott és nem ereszt.

Mi a magyar? Ezredéves nemzeti kérdés ez, és máig nincs rá megnyugtató, közmegegyezéses válaszunk. Talán ez nem is baj. Talán ne is legyen közmegegyezéses válaszunk.

Talán a saját magunkkal való egyet nem értés is a nemzeti karakterünk része lehet.

Amíg az írektől a görögökig, a portugáloktól az oroszokig a legtöbb európai népről megvan a magunk – és mindenki más – sztereotípiája, jók és rosszak egyaránt, valahogy mi magunkat még ilyen egyszerű skatulyákba se tudjuk betenni. Az (ön)kritikára pedig szuperérzékenyek vagyunk – vagy izé, ez is egy sztereotípia a magyarokról?

A Telekom is megpróbálkozott állítani valamit arról, mi a magyar. És – kapaszkodjon meg mindenki – nem rossz szándékkal tette ezt. Ne gondoljuk, hogy egy olyan hatalmas multi, mint a Telekom egy általa már rég belakott országban, helyi felhasználók millióival, helyi cégek ezreivel és a mindenkori magyar állammal együttműködve egyenesen nemzetvesztő, nemzetgyalázó szándékkal követte el ezt a reklámot.

Épp ellenkezőleg:

a videó a maga módján, explicite pont a magyarokról szóló negatív sztereotípiákat szeretné lebontani,

a Telekom egy általa elképzelt modern nemzeti önképért száll síkra – ezért is szólítja meg a nézőt a reklám felénél, hogy hé, amit eddig nem láttál, az nem a tipikus magyar, hanem csak a (negatív) sztereotípia.

Ez viszont nem jön át a nézők egy részének. Egy jelentős részének. Akik pont a dupla csavar mögé rejtett jó szándékot nem értik, és bármiféle csavar nélkül értelmezik a reklám eleji negatívumokat – majd hülyét kapnak a csavar utáni posztmodern magyarságképtől.

„A közszellem is sokkal ironikusabbá, vagy ha úgy tetszik, metábbá vált” – írja Leimeiszter kolléga a témáról. Ez egyrészt igaz, másrészt ki is egészíthető: a közszellem részben vált csak metábbá.

A másik része, amihez valószínűleg a magyar lakosság jelentős többsége tartozik, nem hallott még a meta szóról semmilyen összefüggésben, s különösen nem ironizál a saját magyarságán, különösen nem 2018 Magyarországán – a NER 9. évét írjuk ugyebár. Túlteszünk Cyranón: nem hogy másnak, de magunknak sem hagyjuk meg önmagunk kigúnyolásának jogát. Ironikusan sem. Kikacsintva sem.

Egy reklám esetében nem célszerű sem szimpla, sem duplacsavaros iróniába rejtenünk amúgy jó szándékú, előremutatónak szánt mondanivalónkat.

Nem vagyunk a tízmillió kreatív guru, posztmodern esztéta és tumblres mikroblogger országa.

Más ország sem áll csak ilyen figurákból. A legszélesebb tömegek – akikre reklámokkal hatni akarunk – nagyon hamar el tudják veszteni a fonalat. Azt pedig egyik néző sem szereti.

Legközelebb érdemes a színpompás, csavaros, posztmodern becsomagolás helyett kicsomagolva, a legszélesebb tömegek számára közérthetően teríteni a mondanivalónkat. Esetleg csipetnyi piros-fehér-zöld körítés jöhet köréje. Lehet, hogy uncsi, lapos, lehet, hogy snassz, de azt mindenki érteni fogja. És szeretni. Mert ilyenek vagyunk mi, magyarok.

Összesen 172 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
brabant89
2018. november 16. 20:08
Rajcsányi, azt a kérdést is feltehetnéd magadnak, hogy mi vagy TE most. Úgy látom - mivel a múltkor konzervatív kormányként emlegetted az Orbán- kormányt - hogy nem nagyon akaródzik neked szembenézni azzal, hogy mi lett a konzervatív Mandinerből, ahol még volt "Ilyen ország nincs" sorozat, ahol év végén körkérdés volt a jobboldali értelmiségiekhez, hogy értékeljék az évet. Akkoriban még Horkay-Hörcher Ferenc is írt ide. Mára megszűnt mindenféle jószándékú kritika is a Fidesz felé, nyilván ezért nem fizetnek. Mostanában olyan szellemi óriások írnak ide, mint Trombitás Kristóf és Szalma György. Nem tudom, hogy a családod megélhetésének biztosítása miatt vagy gerinctelen, vagy már eljutottál abba a végstádiumba, mint Winston Smith, és már szereted is Nagy Testvért.
DrPepper
2018. november 16. 19:07
Ma vettem 4000 Telekom részvényt, amíg el nem adom, csak pozitívat gondolok a reklámról. (Mint tudjuk a pozíció határozza meg a tudatot).
kohntalan
2018. november 16. 17:36
Semmi sértőt nem találtam a vidóban. A magyarok ostobák, humortalanok, sértődékenyek.
a hun
2018. november 16. 17:22
Dickhead!-alkoss véleményt a zsidók kritikatűrő képességéről! Akik úgy vannak az őket illető kritikával, hogy egyszerűen antiszemitizmusnak nevezik-s ezzel már át is terelik az őket ért kritikát, a büntetőjog (rasszizmus / gyűlöletbeszéd) területére. Íme: Minden zsidókat érő kritika antiszemitizmus. Minden kontexusban! Forrás:https://dailystormer.name/every-criticism-of-jews-is-anti-semitism-in-every-context/
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!