Sztereotipikus portás, #fehérférfi és kollektív áldozatiság

2018. október 27. 10:40

Az áldozatszerep a presztízsvesztés mellett haszonnal is jár. Aki áldozat, az mentesül a felelősség alól, aki áldozat, az nem lehet bűnös, aki áldozat, az végtelen támogatásra számíthat.

2018. október 27. 10:40
Dósa Judit
ELTE Online

„Rövid haj, Chaplin-kalap, csíkos ing, rövidnadrág, #bölcsészbőrcipő, sok gyűrű. Állok a terembeosztás előtt, majd némiképp tanácstalanul odafordulok a harmincas évei vége felé járó, nagydarab, pocakos portás felé. Rámnéz, és csak annyit kérdez: 1.71? Rám van írva, kérdezek vissza megilletődve. Nem tudom, vajon mit fejez ki az arca. Sztereotípiák szűrőjén keresztül szemléljük egymást, és én valami #dzsenderleszbi lehetek számára, ő pedig az elnyomó patriarchális társadalmi rendszer mintapéldányának tűnik nekem. De tényleg ez az igazság rólunk, vagy erről a helyzetről? Meglátjuk mindezt pár óra múlvára, mikor is elhagyom az épületet.

A Pázmány Péter utcai épületben egy teremre való – ránézésre valóban – különös figura gyűlt össze. El kell ismernem, portásunknak igaza lehetett abban, hogy jól körülírhatóak vagyunk mi, akik az ilyen és hasonló témák iránt érdeklődünk. Van bennünk valami közös. Szeretem azt hinni, a nyitottság, az érzékenység, az a fajta gondolkodás, ami mindennek mögé akar látni, ami valami módon jobb hellyé akarja tenni a világot. Az ő számára is. Ő persze nem tudja ezt, mi meg talán úgy gondoljuk, nem is neki akarunk jobb világot építeni, hanem ellene. De mindez, azt hiszem, messzire vezetne az előadástól, ahol először is a kollektív áldozatiság fogalmát tisztáztuk.

A kollektív áldozatiság fogalmát a kétezres évek óta ismerjük, ekkor került be a szociálpszichológiai nyelvhasználatba – tudjuk meg Fülöp Évától –, ahogyan azt is, hogy nem csak egyének, de csoportok is átélhetik a kollektív áldozattá válás élményét. Ahol pedig megjelenik ez az élmény, ott csakhamar központi identitássá válik, meghatározva csoportközi dinamikát is. Elég csak magunkra tekintenünk, és felidézni a jellegzetes magyar narratívát, a #megbünhődtemárenép-et, a depresszálva reménykedős hangulatot, ami nemzeti énképük szerves része. Az áldozatszerep azonban a presztízsvesztés – hogy csak egy elemet említsünk – mellett haszonnal is jár. Sok esetben maguk a csoportok akarják a szerepet, hiszen aki áldozat, az mentesül a felelősség alól, aki áldozat, az nem lehet bűnös, aki áldozat, az végtelen támogatásra számíthat.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 22 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
antioxi
2018. október 28. 20:43
Sajnálom ezt a baszatlan "gender leszbi" Dósa Juditot. Sérült ember.
Sipi2
2018. október 28. 19:49
"Sok esetben maguk a csoportok akarják a szerepet, hiszen aki áldozat, az mentesül a felelősség alól, aki áldozat, az nem lehet bűnös, aki áldozat, az végtelen támogatásra számíthat." Nahát nem gondoltam hogy valaha egy feminácival egyet fogok érteni. :-) Ezt a mondatot hajtogassák majd sokat a meetoo-őrületben részt vevő színésznőcskéknek!
Biivisz
2018. október 28. 01:01
"... Érdemes talán ilyen előadásokat látogatni, lejegyezni a hallottakat, gondolkodni, gondolkodni, és gondolkodni rajtuk. Kritikusan, szemlélődve, figyelmesen hallgatni. Szűrni az információkat. Szűrni a világot. Egy olyan szűrőn, amit egyedül alakítunk ki, annak tudatában, hogy a befolyások alól képtelenek vagyunk kivonni magunkat. Minden, amit tehetünk, hogy megkeressük önmagunkon belül azt a helyet, ahonnan magunkhoz képest a legőszintébben, leginkább bizalomteli módon nyithatunk környezetünk felé…" "A kör bezárult. A spirál gyűrűzik tovább." Nos, drága "önreflexív egyetemista értelmiségi"! A fenti gondolatmorzsákban tettenérhető attitűd az, ami egyenes úton vezet, jobb esetben a kényszerzubbonyhoz, rosszabb esetben valamilyen - milliókat mészárszékre küldő - kollektív őrületbe való önkéntes betagozódáshoz. Csak szólok! Mielőtt végleg elvesztené azt a csinos kis eszét!
Biivisz
2018. október 28. 00:32
"Ahol pedig megjelenik ez az élmény (áldozatiság), ott csakhamar központi identitássá válik, meghatározva csoportközi dinamikát is. Elég csak magunkra tekintenünk, és felidézni a jellegzetes magyar narratívát, a #megbünhődtemárenép ..." Érdekes, hogy erről először a "megbűnhődtemárenép" jutott eszébe. Miért nem a holokauszt. Ha volt a világon valaha "áldozatiság", akkor a holokauszt egyértelműen az.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!