„Ne tagadjuk, puskaporos hordón ülünk, van még mit tenni romaügyben. Keveset beszélünk róla, de miközben a népességen belül 8-10 százalékos a cigányság aránya, az óvodás korosztályban a gyerekek 20-25 százaléka roma. Mekkora probléma ez?
Örülök, hogy ezt az adatot szóba hozta, mert nagyon sokan nem akarják megérteni azt, hogy a demográfia milyen mértékben hat ki mindenre. A kormány nagyon-nagyon nehéz környezetben próbál ezzel a dologgal valamilyen formában, valamilyen irányba mozogni. Kulcskérdés, hogy az óvodás korosztályban meglévő 20-25 százaléknyi romával mit kezd az ország, hogy velük mi, és hogyan fog történni. Itt is sutba kell dobni az erőltetett politikai korrektséget, mert ma Magyarországon 10 nehéz sorsú gyerekből 7-8 biztosan cigány. Általánosítani persze továbbra sem szabad. Nagyon sok nehéz sorsú nem cigány gyermek, nagyon sok nehéz sorsú nem cigány család is van, de valójában a tendenciákat kellene látni. Ha a nehéz sorsú nem cigányok száma jóval kisebb mértékben nő, mint a nehéz sorsú cigányok aránya, akkor az mutatja azt, hogy egyébként mindenféle beavatkozás, ami ahhoz kellene, hogy itt valamerre jussunk, az nem kizárólag a cigányokat kell, hogy érintse, de a cigányokra fog leginkább hatást gyakorolni, ha eredményes lesz. Mondok egy konkrét példát: nagyon helyesen és példamutatóan bevezették az ingyenes iskolai étkeztetést a rászorulók számára, amellyel a kormány nem azt mondja, hogy csak a cigányokat akarja etetni, de minden évben jóval több azoknak a gyerekeknek a száma, akik elsősorban a cigány közösségekből lesznek részesei ennek a jó kezdeményezésnek. Az intézkedés nem a cigányoknak szól kizárólag, hanem a nehéz sorsúaknak, viszont az intézkedés gyakorlatilag érdemben segít a nehéz sorsú cigány családok gyerekein is. Valójában az, hogy a kormány nem kezd semmit a gyermekszegénységgel, az önmagában nem igaz. Kimondottan becsülöm a kormányban azt, hogy az elmúlt 8 év során megpróbált olyan intézkedéseket hozni, amelyek túlnyomórészt a cigány családokon segítenek, de javarészt anélkül, hogy determinálták volna, hogy azok kimondottan, vagy kizárólag nekik szólnak. Például az egész napos iskola sem kizárólag a cigányoknak szól, de én cigány emberként nagyon örülök annak, hogyha délután 4-ig a cigánygyerekek is az iskolában vannak, mert akkor azzal csökkenteni tudom a csellengést, csökkenteni tudom annak az esélyét, hogy egyébként a gyerekek hasztalanul, vagy valami hülyeséggel töltsék a napjuk egy jól meghatározható részét. Az ingyenes tankönyv is ugyanez az eset, vagy a már minden iskolatípusra kínált ösztöndíjak is. A szándék, az intézkedések, az elképzelések, azok abszolút jó irányba vezetnek.