A Fidesz az újabb kétharmados győzelmét, az ahhoz vezető utat már minden véleményformáló csontig szételemezte. Ahogy arra mi is rámutattunk, az ellenzék végzetes polarizáltsága, a Fidesz következetes és alternatíva nélküli narratívája, Orbán Viktor személyes hatása, a minden eddiginél brutálisabb kampány is közrejátszott a választási eredményben.
Azonban bármilyen mozgatók is járultak a győzelemhez, az egészen bizonyos, hogy példátlan felhatalmazást és lehetőséget kapott Orbán Viktor a 2010-ben artikulált politikai vízió kiteljesítéséhez.
Éppen emiatt a harmadik ciklus előtt érdemes józanul megállni és sarkosan megfogalmazni, hogy mik azok az elvárások, mik azok a kérdések, legyen szó szimbolikus vagy szakpolitikai dimenzióról, amelyekben jobboldali választópolgárként előrelépést várunk. Nyolc pontban azokról a minimumfeltételekről és irányvonalakról, amelyeket az óriási támogatással rendelkező Fidesztől joggal követelhetünk meg.
1) A korrupció felszámolása, hatékonyabb állami ellenőrző mechanizmusok. Minden hosszan berendezkedő politikai struktúra szinte törvényszerű ballasztja a korrupció, a bennfentes érdekkörök kialakulása, a közpénz okos magánosítása: legyen szó az uniós források kiaknázásáról és elosztásáról vagy az a sportba invesztált, trükkökkel megszerzett TAO-pénzekről, esetleg a kultúrafinanszírozással kapcsolatos, milliárdos visszaélésekről. De lehet említeni egy-egy politikus zűrös ügyeit is, így
joggal várható el 2018-tól a kormány kellő keménységgel és következetességgel való fellépése,
ahogy erre a fideszes képviselő Sebes Gábor vagy tanulmánykötetükben a keresztény értelmiségiek is felhívták a figyelmet.
2) Az oktatási reform megreformálása. Évtizedek óta szükségszerű folyamatokat indított el a kormány a teljes közoktatás strukturális átalakításával. A koncepció helyes, azonban az intézkedések sebességéből és olykor átgondolatlanságából fakadóan számos anomália keletkezett: ezek korrekciója az új kabinet feladat. Mikre gondolunk? A tankönyvpiac szélesítése, a két tanítási nyelvű iskolák támogatása, a pedagógusi életpályamodell anyagi biztonságának megteremtése (sokat javult a helyzet, de egyelőre nem piacképes a tanárok fizetése: se kezdőként, se a nyugdíjhoz közel). Továbbá feladat a pedagógusi előmenetelt biztosító portfóliórendszer racionalizálása, a KLIK túlhatalmának visszametszése és a politikai alapon, szakmai támogatás nélküli kinevezett potentátok lecserélése, az iskolapszichológusi hálózat anyagi megbecsülése, a tehetséggondozó munka tovább ösztökélése.