A kezdeményezések ellenére egyelőre mégis kevés olyan sikertörténetről olvasni, amely a romák feloktatásban való részvételéről, továbbtanulásról, szakmához jutásáról szólna...
Mindennek alapja a korai fejlesztés, hogy a tankötelezettség korát elérő romáknál eltűnjenek azok a kulturális és szocializációs hátrányok, amiket a közoktatás nem tud már kompenzálni, azaz ideális esetben a gyerekek 3 éves kora előtt el kellene kezdeni. A tapasztalatok alapján a 14 évesek már nehezen menthetők meg. A fegyelmezési gondok is e tőről fakadnak, a gyermekek nem magabiztosak a tudásukban, frusztrálódnak. Nagyon fontos lenne a családsegítő, az ifjúsági és szociális munkás együttműködése a helyi városi struktúrával, a rendőrséggel, a védőnővel, a körzeti orvossal: csak együtt, összefogva lehet megmenteni e közösségeket.
Mi lehet a jövő az olyan szeparált cigánytelepek esetében, mint például a miskolci Lyukóvölgy?
A jövő a szemléletváltásban rejlik: a zárt közösséget képező cigánytelepeken gyors eredményeket lehet elérni, ha motiválni tudjuk az embereket. Egy-egy kis gyár meg tudja oldani a néhány ezres cigánytelepek sorsát. Ne feledjük, ezek többsége erdő mellett, vidéken helyezkedik el, így átértékelődik a szerepük, és nem költöznek el innen feltétlenül. Ehhez agráralapú, szövetkezeti, önellátó gazdaságok létrehozására van szükség. Ha pedig a nulláról kezdjük el ezt a munkát, csináljunk környezettudatosan, hulladéktermelés nélkül, legyen szemléletformáló ereje ilyen téren is!