„-Hé Gazsi, csuklik a ló.
-Aggyá neki vizet!
-Nem úgy! Össze!”
(egy komment a Mandinerről)
Félreértjük a mindennapi valóságot. Ez meghatározza a korunkat. Mint a huszadik század végén a sokat emlegetett hiánydramaturgia, melytől az idézett poén is működik. Sőt, maguk a tévedések mozgatják világunkat, amennyiben képzelt távlatokról, projektekről, tervezetekről beszélünk, még ha pontos, közérthető megfogalmazásában is. Ez a jelenség lehet a nagy, sorsformáló kisiklása a történelmünknek.
Hányszor voltunk már áldozatai e félreértéseknek, a félremagyarázások kuszaságának, az őszintén gondolt utópiáknak, melyek bizony máig zavarokat keltenek a párbeszédeinkben, a médiában és társadalomtudományos értekezéseinkben. A politológusok vitáiról ebben a viszonylatban inkább szó se essék. És ezen a groteszk helyzeten nem változtatnak a szent, világmegváltó és látszólag jó indulatú (ál)eszmék. Nem váltanak meg semmit a jelenünk következményeiben. Nem tehették ezt meg a múltban sem, és a jövőben sem képesek ezt megtenni.
Az álmatag magányban gyönyörű és vonzó ideák születhetnek a félig megalapozott ismeretekből, az elme fél-tájékozottságára támaszkodva, amik ragyogó, kábító, kicsiszolt és behízelgő szépségükben csatába szállnak a valósággal. Gyakran véres, tragikus hosszú ütközeteket vívnak, és ennél is gyakrabban dölyfösködnek, meghirdetvén magukról az utolsó előtti győztes ütközetek mindent elsodró sikerét, az „igazságot” – majd térdig a vérben és romokban, a kaotikus pusztításban és pusztulásban elenyésznek. Ez az utópikus elvárásaink ismétlődő bosszúja.
„ Ágoston utolsó éveiben kimondja: a hatalmon lévőnek joga van elnyomni a nem hívőket (eretnek stb.), azokat erőszakkal a helyes útra terelni. Itt már fellép az utópizmus brutális oldala, mert csak olyan állam használhat vallásból fakadó erőszakot, amely a vallási intézmény jóváhagyásával lép fel a vallás (és állam?) ellenségeivel szemben” – írja Molnár Tamás.
Hyppo püspöke, Aurelius Augustinus, aki kalandos szellemi útkeresései nyomán végre rátalált a szeretet vallására, a kereszténységre, engesztelhetetlen harcot vívott korábbi hiteivel és olvasmányélményeivel. Aztán a kereszténységen belül is a tőle, saját rögeszméitől eltérő árnyalatokban, utópiákban saját identitásukat megfogalmazó „eretnek” szekták ellen fordult.
Ez volna a pőre utópizmus: íme, a saját hirdetőit is gúzsba köti.