Elszólta magát a nemzet ripacsa, Nagy Ervin borította Magyar Péter cinkelt dominóit
Nem véletlen, hogy Magyar Péter nem szereti, ha a hívei megszólalnak a sajtóban, mond ő pont éppen elég hülyeséget.
A régi probléma fog visszatérni: a 4-6-os villamosok egyenletlenebbek lesznek, a Dél-Budáról 2 percenként elinduló villamosok szétverődnek 1,5 és 3 perces követésekre.
„Annak örülnék a legjobban, ha soha többé nem kéne ilyen témáról írnom, de sajnos újabb lépéssel folytatódott ma a tömegközlekedés-ellenes intézkedések sora Budapesten: a vágányzár leple alatt megszüntették a villamosbarát lámpaprogramot a Nagykörút pesti szakaszán.
Mit jelentett a nagykörúti villamos-zöldhullám?
2012-ben uniós támogatással alakítottuk át a Nagykörút forgalmi rendjét, a villamosok gyorsabbak és megbízhatóbbak lettek, nőtt a kapacitásuk, minden elvárt eredményt teljesített a projekt. Most viszont letelt az ilyenkor az EU által előírt 5 éves fenntartási időszak és az autós közlekedés feltétlen elsőbbségét hirdető, Budapestet “szélsőségesen tömegközlekedés-orientáltnak” tartó döntéshozók által évek óta kritizált intézkedést a vágányzár leple alatt nyomban vissza is csinálták.
Miért változtattuk meg 2012-ben a nagykörúti lámpaprogramot?
A Nagykörúton csúcsidőben 3-szor annyi utas jár villamossal, mint ahányan az autókban ülnek. Már csak ebből következően is logikus volt, hogy a villamosnak kedvezzen a zöldhullám és ne az autóforgalomnak - arról nem is beszélve, hogy a város stratégiai célja is (ma már ugyan sajnos csak szavakban) a tömegközlekedés segítése, előnyben részesítése.
Két változás is történt 2012-ben egyszerre:
A villamosokra hangolt lámpák olyan zöldhullámot biztosítottak, ami a tömegközlekedésnek kedvezett és figyelembe vette a villamosok által átlagosan megállóban töltött időt is - míg korábban az autókra hangolt lámpákat mindenütt lekésték a villamosok és az utascsere után is még kb. fél percig álltak a megállóban indokolatlanul, az új rendszerben ez a jelenség lényegében megszűnt.
A körúti lámpaváltás ciklusideje 90-ről 60 másodpercre változott. Miért fontos ez? Mert a 4-6-os villamosok 2 percenként, azaz 120 másodpercenként indulnak a végállomásokról. A 90 másodperces ciklusban a villamosok nem tudtak szabályosan 2 percenként közlekedni, hanem amint beértek a körúti lámpaprogramba, váltakozva 90 és 180 másodpercenként jártak. Nem csoda, hogy a 180 másodperces követésben közlekedő járat túlzsúfolódott, egyre jobban lemaradt és végül mondjuk a Nyugati pályaudvarnál várva a villamost Buda felé az utas rendszeresen azt tapasztalhatta: 4-5 percig nem jön semmi, aztán egymás után három villamos. Ez nem a véletlen műve volt, hanem a rossz, autóforgalomra hangolt lámparendszeré.
Milyen eredménnyel járt az intézkedés?
Az új közlekedési rendben a villamosok menetideje irányonként 2 percet csökkent, ezáltal ugyanannyi Combinoval, ugyanannyi járművezetővel, tehát változatlan költséggel sikerült +7% kapacitást bővíteni az egyébként túlzsúfolt nagykörúti villamoson - ez minden utasnak érezhető is volt.
A 60 másodperces ciklusidőben a villamosok tartani tudták a 2 perces tervezett járatkövetést a vonalon, jelentősen javult a 4-6-os menetrendszerűsége és egyenletessége.
A közúti forgalom nem szenvedett óriási kárt: a Körúton jellemzően nem autóznak végig az emberek, a jellemző autós utak (pl. Margit hídtól a Nyugatiig, Petőfi hídtól az Üllői útig, stb.) jellemzően 1 perc menetidő-veszteséget szenvedtek el - ehhez képest a háromszor annyi embert szállító nagykörúti villamosok gyorsabb, egyenletesebb, kevésbé zsúfolt közlekedése lényegesen nagyobb társadalmi haszonnal járt.
2012 óta a pálya állapotának romlásával bevezetett néhány új sebességkorlátozást nem követett le a lámpaprogram, így a rendszer nem működött már tökéletesen az utóbbi időben - de a javítása helyett most megszüntették.
Miért nem történt ez meg korábban, 2012 előtt?
Az új, egységesen a közúti és tömegközlekedésért felelős BKK 2010-es létrejötte után az egyik első szimbolikus lépésünk volt az új körúti program, ami mutatta: ha a város közlekedését egységben nézzük és nem az addig egymással szóba sem álló közúti és tömegközlekedési szervezetek foglalkoznak a saját ügyeikkel, óriási tartalékok lehetnek a rendszerben és igenis lehet olcsón eredményeket elérni. Nagyon szomorú, de egyáltalán nem meglepő, hogy az integrált közlekedésszervezési szemlélet megszűnésével és a BKK darabokra szedésével ennek is most - legalábbis egy időre - vége.
Mi történik most?
A 60 másodperces ciklusidejű, villamosbarát lámpaprogram mától, a vágányzár leple alatt megszűnt Pesten, a Jászai Mari tértől végig a Petőfi hídig. Budán csak azért nem, mert a Fonódó villamosok megjelenésével a 90-es lámpaciklus már nem tudná kiszolgálni a 4-6-ost és a 17-est, így ott nem tudták visszacsinálni a régi programot.
A régi probléma fog visszatérni: a 4-6-os villamosok egyenletlenebbek lesznek, a Dél-Budáról 2 percenként elinduló villamosok szétverődnek 1,5 és 3 perces követésekre, a 3 perces hézagban közlekedő villamos túlzsúfolódik és mire a Blahára vagy a Nyugatihoz elér, még jobban lemarad, az utasok várhatnak és mérgelődhetnek - és legtöbben nyilván nem is értik majd, mitől lett zsúfoltabb, megbízhatatlanabb a 4-6-os. A 90 másodperces lámpaprogram újra előidézi majd a Körút keresztutcáin is a torlódásokat, emiatt a Podmaniczky utcai, Wesselényi utcai, Dohány utcai, Baross utcai buszok és trolik is lassabbak lesznek majd.
A Nagykörút a világ egyik legforgalmasabb villamosvonala, naponta 400 ezer utazás történik a 4-es és a 6-os vonalán - a mai lépéssel velük szúrt ki a Főváros, a BKK és a Budapest Közút.
Bár a belátásban nagyon nem bízom, de az optimizmus jegyében a 4-6-os rendszeres utasaként ezúton is jelzem: sosem késő belátni a hibás döntést, a villamosbarát lámpaprogramot bármikor egy nap alatt vissza lehet csinálni.”