A három gyerek még tavaly nyáron maradt árván, amikor meghalt az édesanyjuk. Igazából nem is árvák, és a gyerekkorból is kifelé jönnek immár: a legidősebb 23 éves is elmúlik lassan. A középső nemsokára 20, a legkisebb is 12 talán. Az apjuk bátor ember, hiszen az anyjukkal együtt tette az utcára őket néhány éve – én segítettem lakást kapniuk valahol messze onnan, de így is napról napra élnek. Szinte nem is ismerem őket. Alig tudok bármit róluk igazán. Még valamikor régen segítettem a családnak egyszer, akkor meghagytam a telefonszámomat, hogy aztán utcai fülkékből könyörögjenek néhány ezer forintokért, gyógyszerért, használt ruhákért éveken át. Saját szégyenem legyen, de leírom kérkedés és büszkélkedés nélkül: ha jut, akkor segítek még mindig nekik. Cigányok. Olyanok, mint én. De nem ezért segítek.
Láttam a nyomorukat, a kiszolgáltatottságukat és segítek – apám és anyám érdeme ez is. De a három magára maradt gyereket a cigányságuk foglalkoztatja a legkevésbé. Főleg úgy, hogy a három gyerek már most több osztályt végzett, mint a megye összes cigány vezetője és politikusa együttvéve, és semmi mással nem foglalkoznak, mint hogy tisztességgel járják az iskolát, amíg csak tehetik.
Minden napjuk a saját emberi kitartásukról és az anyjuk iránti végtelen tiszteletről szól, akinek megígérték: mindent elkövetnek, hogy tisztességes emberekként gondoljon rájuk mindenki.
*
Jó néhány kilométerrel odébb, az alapítványi iskolában több száz gyermek tanul. Szinte mindenki cigány. A világvégén próbálják ezt: ott, ahol folyton fúj a szél és a jövőt senki nem tudja értelmezni − valahol Miskolc és Ózd között félúton. Az iskola mindent elkövet, hogy még egy nappal több jusson valami értelmes dologgal telve, és lehetőségeihez mérten mindent megad, amire otthon a szülők képtelenek.
De senki nem tud róluk. Sem a pártvezérek, sem a kormányok, sem az EU funkcionáriusai, akik közül bárkinek a havi fizetése két hónapi működést jelentene az iskolának. A lányok 13-14 évesen itt, ebben az iskolában tudják meg először, hogy mit jelent felnőtté válni, mert otthon senki nem szól erről. Itt, ebben az iskolában próbálja néhány elszánt pedagógus elmagyarázni, hogy cigánynak lenni nem egy állapot, hanem valami, ami természetes kellene, hogy legyen (ugyanúgy, ahogyan egyben magyarnak is); de nem tudják értelmezni, nem tudják saját magukhoz köthető tartalommal megtölteni.