„Nyugat-ellenesség Közép- és Kelet-Európában
Abban, amit itt írni fogok, más elméleti és történettudományi források mellett hatással volt rám Moishe Postone munkássága.**
A jobboldali (völkisch) antikapitalizmus nem holmi előre elhatározott népcsalás következménye (amint azt a kezdetleges bolsevik antifasizmus írta le a sztálini, AZAZ a népfrontkorszakban), hanem a kapitalizmus alaptermészetéből vezethető le. Amint az áruban egyszerre testesül meg az érték és a használati érték, a fölületes szemlélőben fölötlik, hogy a használati érték a »természetes«, és ezt a fizikai tárgyakban megtestesülő »természetiséget« és »természetességet« meghamisítja a közvetítés, a csere és a pénz. Az érték fölhalmozódása, bővített önteremtése (bővülése, növekedése), az árufétisben megjelenő (voltaképpen a kettőssége által létrehozott) eldologiasodás és a dologi társadalmi folyamatok elvontságnak tűnnek föl, amelyek elválasztják a szükségleteket az őket kielégítő használati értéktől (fizikai tárgyaktól, fizikailag érzékelhető szolgáltatásoktól), s így a kapitalizmus problémája mindenképpen a közvetítés és az absztrakció problémájának tetszik (a közvetlenség megszüntetésének).
A völkisch »antikapitalizmus« mintegy képtelen elhinni, hogy absztrakciók csakugyan vannak, hogy a kapitalizmus folyamatai mögött nem áll akarat, szándék, explicit imperatívusz. Ezért a számára fogalmilag érthetetlen forgalmi szféra (pénzügyek, hitelüzlet, nemzetközi kereskedelem) »szelleméhez« a képzeletében »testet« társít, amelyhez a korábbiakból adott volt az uzsorával már a középkor óta megvádolt zsidóság, amelynek ambivalens (kint és bent) helyzete, állítólagos gyökértelensége és határokon átnyúló »faji« szolidaritása megeleveníti, animisztikusan animálja a közvetlen érintkezésben láthatatlan elvont értéket, amely a használati értékkel szemben – mint vámpír és parazita – rátelepszik a termelő és fogyasztó emberiségre. (A völkisch »antikapitalizmus« liberalizmus-legendájáról ld. Herbert Marcuse régi, ám kiváló tanulmányát: »Der Kampf gegen den Liberalismus in der totalitären Staatsauffassung« a Zeitschrift für Sozialforschung 1934-i évfolyamában; azóta számtalan gyűjteményben és sok nyelven hozzáférhető.)
Ezt ma politikailag »az USA/Izrael/EU hegemónia« hivatott megtestesíteni.