Ezt ma politikailag »az USA/Izrael/EU hegemónia« hivatott megtestesíteni.
A völkisch »antikapitalizmus« nem támadja az ipari tőkét, az agrártőkét és a technikát (a nácik általában a modern technika megszállottai voltak, az obskurantista »zöld« nácik, mint Martin Heidegger, kisebbségben maradtak).
A nyugati baloldalon a marxizmus időlegesen meggyöngült pozíciói tették lehetővé a tőkés globalizáció elleni állásfoglalások részbeni elterelődését völkisch irányba. A személytelen kapitalista elvontság azonosítása a hegemón Nyugattal, az Amerika-ellenesség azonosítása a »progresszióval” érdektelenné tette a nyugati baloldalt a Nyugat keleti és déli konkurenseinek politikai karaktere iránt, tekintet nélkül ez utóbbinak nem ritkán erőteljesen autoritárius, konzervatív és represszív politikai és erkölcsi tartalmára. Mindez persze reakció a globalizációra és a posztmodern (kései) kapitalizmusra, amellyel szemben a »globális Dél« radikális elitjei – a modernizmus bukása folytán – olyan régi esszencialista »megoldásokra« bukkannak, mint a férfiuralom (beleértve a nők háztartáson kívüli munkájának, a »családtervezésnek« és a nők házasság előtti szexuális aktivitásának a tilalmát; feledve persze, hogy ez régen nem annyira tilos volt, mint amennyire lehetetlen: ami óriási különbség; ennyiben a lefejezős dzsihádista »fundamentalizmus” antihistorikusan posztmodern maga is).
Ehhöz nálunk hozzájárul a »létező szocializmus« lényegének apologetikus félremagyarázása – mindmáig! – a politikailag nem, de ideológiailag még mindig elég befolyásos óbaloldalon. Mivel még az óbaloldal is fölfogja homályosan, hogy a »létező szocializmus” (újraelosztó-tervező államkapitalizmus) is árutermelésen, árucserén, bérmunkán alapult, de szerinte az 1989 előtti vélt „szocializmus” és az 1989 utáni »kapitalizmus« közötti különbség mindössze a terv és a piac ellentéte: ebből az következnék, hogy ez még normatív értelemben is meghatározó a »szocializmus” tekintetében, ami persze merő képtelenség. Így sajnos az óbaloldal is a »piac« álnevű forgalmi szféra leprázására fordítja energiáit, a kapitalizmust magát szem elől téveszti. Ennek egyik oka a munka történetietlen (transzhistorikus) dicsőítése szemben »a tőkével«, mintha marxisták számára nem lenne egyértelmű, hogy az elidegenedett munka épp oly szerves komponense a kapitalizmusnak, mint a tőke. Az óbaloldalon mintha a proletár proletár volta (a kizsákmányolás) valamiféle pozitívum lenne. Mellesleg ebből is kiviláglik, hogy az egykori ellenzéki (kritikai, disszidens) marxizmus hagyománya nem él. (Így lehetséges, hogy Magyarországon a jobboldal a »baloldali” bankárkormányt, az ún. baloldal a jobboldali brókerkormányt gyalázza…)”