„Ez a felfogás abból indul ki, hogy mivel minden ember egyenlő, nem tehetünk köztük különbséget, nem lehet senkit előnyben részesíteni, az ugyanis fasizmus, az ok nélkül, önkényes módon előnyben részesítettek felsőbbrendűségének demonstrációja.
Nos, globalizáció és a világ távoli vidékeinek fokozódó egymástól függése ide vagy oda, a hazánk nem a földgolyó. Tág értelemben persze igen, de a világot nem egy absztrakt emberiség népesíti be. Bauerék idealista felfogásával szemben az ember kötődései nem felülről lefelé, a tágabbtól a szűkebb felé jelentéktelenednek el, hanem fordítva, közvetlen kapcsolataitól távolodva. Elsősorban és mindenekelőtt a családja felé vannak kötelességei az embernek, aztán a kisebb közösségei felé, majd tágabb értelemben következik a nemzet, és csak utána az emberiség. Már csak azért is, mert konkrétan cselekedni csak konkrét, hozzánk közel álló embertársainkért tudunk, s talán így járulunk hozzá az emberiség jólétéhez is.
Csakhogy ebből nem következik semmiféle etnikai felsőbbrendűség. Kinek van kapacitása aggódni az egész emberiség miatt a posztmodern Rousseau-kon kívül? Viszont a legtöbbekért van ki aggódjon. A magyar állam elsősorban saját állampolgáraiért és történelmi okokból a határon túli magyarokért felelős. Ha a magyar állam elsősorban a magyaroknak segít, az azt jelenti-e, hogy számára nem számít az ukránok, az oroszok és a bevándorlók élete? Nem, csak egyszerűen értük nem felelős. Értük az ukrán állam, az orosz állam, saját hazájuk felelős elsősorban.
Hogy az afrikai országok nem tudják ugyanazt nyújtani népeiknek, mint amit a magyar és még inkább a nyugat-európai országok a sajátjaiknak? Hát, kérem, ez semmin nem változtat. Egy családapa akkor is csak a saját családjáért felelős, ha három faluval odébb egy másik családapa nem látja el rendesen feladatát vagy elüldözi a gyerekeit. Persze szép dolog, ha be tudja őket fogadni, vagy bármilyen módon segíteni tud nekik, de semmiképp sem kötelessége ez. Ez a családapa pedig a saját családján túl első körben a rokonokért, a szomszéd családokért és a többi falubeliért felelős a saját családján túl. A három faluval odább lakók csak ezután következnek.
Nem kötelessége a magyar államnak megoldani a világ összes baját, s erre kapacitása sincsen. Ha a világ másik felén mások elmulasztják megoldani a saját bajukat, az nem a magyarok problémája. Másokért mások felelősek, pusztán ezért van ez, nem azért, mert bárki is felsőbbrendűbb lenne.”