Hangadók

2015. április 27. 20:57

Jó ideje az az érzésem, mintha nem a legkiválóbb pedagógusok hallatnák a hangjukat, amikor lezüllött, kilátástalan oktatási helyzetről és saját megoldhatatlan gondjaikról beszélnek.

2015. április 27. 20:57
Korompay Csilla
Magyar Hírlap

„Amikor felröppent a hír arról, hogy Finnországban megszüntetik a tantárgyakat, sokan csak legyintettek, mondván, bezzeg nálunk bebetonozták a vaskalapos módszereket. Ezzel csupán két probléma van. Az egyik, hogy hamarosan kiderült: a finnek nem törlik el a tantárgyakat, csak az eddiginél is nagyobb teret adnak a tantárgyak közötti átjárást biztosító projektpedagógiának. A másik tévedés, hogy ez nálunk nem létezik. Igaz, közel sem olyan mértékben, mint a finneknél – persze, hiszen a »finn csodához« kellett ötven év kemény munka.

A projektmódszer lényege, hogy a gyerekek együttműködve dolgoznak egy összetett feladat megvalósításán, amelyhez több tantárgyból szerzett ismereteket használnak fel. (...)

Visszatérve az említett tanárhoz: »elvárásokkal terhelt pedagógusnak« tényleg nem való a projektmódszer. Sőt, jó tanár csak az lehet, aki a munkájában többnyire nem elvárásokat lát, hanem kihívást. Mert folyton elvárásoknak megfelelni valóban csüggesztő, a kihívások viszont célt adnak a munkának, ösztönzést a kezdeményezéshez, a krea­tív ötletekhez.

A kérdés pedig az: ha a finnektől olyannyira irigyelt projektoktatás nálunk is sokfelé létezik, akkor mégis miért azoknak a hangja hallatszik mindig, akik úgy gondolják, hogy rajtuk kívül álló okok miatt képtelenek színvonalas oktatásra? És hogyan nevelhet a rohamosan változó világban talpon maradni képes embereket a pedagógus, ha retteg minden változástól, és annyi rugalmasság sincs benne, mint a palatáblában?

Végezetül: olyan, hogy »a tanárok megbecsültségének növelése« – csiribí-csiribá –, nincs. A fizetések emelkedhetnek ugyan, de becsülni csak a jó pedagógust fogják, amíg világ a világ.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 17 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Papuska
2015. április 28. 11:06
Végre valaki kezdi észrevenni, hogy nem az "érdemesek" a véleményformálók! Több, mint 40 éves pedagógusi életem során azt tapasztaltam, hogy a most kifogásolt időt, az igazi szorgalmas, és a pedagógusi munkát hivatásuknak tekintők mindig is az iskolában töltötték, sőt még többet is! A hangadók azok a pedagógusok voltak régen is, most is, akik "pedagógiai szakmunkásként" leadták az óráikat, úgy ahogy, majd rohantak ide-oda óraadóként és egy nap alatt elvileg két munkaidőnyi munkát végeztek el, illetve nem a munkát végezték el, de az érte járó javadalmazást felvették. Ők azok, akik az óra elején kiadták a könyvekből a feladatot, aztán végezték saját céljaik feladatát, majd az óra végén feladták a házi feladatot és indultak tovább, napi 8-10 órában. Akik szívük, lelkük szerint, szakszerűen elvégezték a munkát, akik szerették a tantárgyukat, a gyerekeket, és még a hozzá szervesen tartozó nevelési feladatokat is a munkájuk részének tekintették, azok csendben végezték a munkát, nem ritkán reggeltől estig. Ma ezek a szélsőségek végre lehetetlenné váltak, illetve csökkentek, de az emberek belül nem változtak. Ma is a pénzéhes "pedagógiai szakmunkások" a hangosak, az igazi pedagógusok pedig dolgoznak!
káli
2015. április 28. 10:04
Hát,hogy nem értesz hozzá az már biztos,kár volt erre az írásra időt fordítanod!
MZ/X
2015. április 28. 08:24
Időről időre felröppennek mindenféle modellek, ki merre jár, mit lát, hozza haza és osztja az észt róla. Kiemel részleteket és azt szajkózza, hogy az milyen überfasza és bezzeg! DE azt nem veszi figyelembe, hogy azok a részletek egy teljesen más struktúra részei, abból kiemelve életképtelenek, nem beszélve arról, hogy más és más a kulturális és az anyagi hátterük... A magyar oktatásrendszer nem rossz, nagyon alapos. Amin lehetne változtatni az a tananyag mennyisége az általános iskolában. A kevesebb több lenne ebben az esetben és biztosabb alapokat jelentene. Létjogosult a szegregáció is! ÉS ez bőrszíntől független! Nem lehet erőltetve átléptetni kulturális lépcsőfokokat, mert abból csak a pofára esés következik. Olyan ez, mint a fociban a különböző osztályok. Ez is szegregáció... Mert mi lenne, ha a megyei másodosztály játszana az első osztályú csapattal szemben? Lenne sikerélmény? Felzárkózna az elsőosztályú szinthez? Aligha... Maradna a kudarc, mint ahogy marad most is a nem szegregált iskolákban...
Mimes
2015. április 28. 08:13
Aha. 30 fős osztályok óvodától középiskoláig, megszórva nem átlagos iskolába való, sérült gyerekekkel, a hozzájuk tartozó elvakult szülőkkel, munkaidő be nem tartásával, munkaeszközök megvonásával és párt által diktált évről vére változó direktívákkal, tankönyvekkel. De ja, a pedagógus a hibás.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!