Iskola határok nélkül

2015. március 26. 11:03

A magyar oktatásirányítás sajátossága, hogy nem merít a tanárok és iskolák tapasztalatából és bölcsességéből, viszont mindenkire rákényszeríti a saját korlátait.

2015. március 26. 11:03
Tóta W. Árpád
hvg.hu

Mi a különbség a finn modell és a magyar elrettentő példa között?

A hazai intézkedések egy része egyszerű, brutális hatalomkoncentráció. Ezzel elvileg megpróbálhatnának értelmes dolgokat is véghezvinni, de előbb-utóbb óhatatlanul lazítani kellene rajta. A finnek azért bízhatnak abban, hogy lesz elég interdiszciplináris segédanyag egy ekkora rendszerváltás után, mert a tanáraik autonómiája ezt lehetővé teszi. Ehhez rengeteg innovációra van szükség, minél több jó tanár kreativitására és ötleteire. Nyilván nem sziporkáznak annyira ott, ahol tankönyvből is csak egy van, és személyesen a miniszter nevez ki minden iskolaigazgatót.

A magyar oktatásirányítás sajátossága, hogy nem merít a tanárok és iskolák tapasztalatából és bölcsességéből, viszont mindenkire rákényszeríti a saját korlátait. Azok pedig rettenetesen szűkek. Akik a területért felelnek, valószínűleg tisztában vannak saját alkalmatlanságukkal, ezért is próbálnak elnyomni minden tehetséget. Itt senki sem lehet okosabb Czunyiné Bertalan Juditnál, vagy korszerűbb Balog Zoltánnál.

Ők viszont nem gondolnak semmit arról, hogy milyen legyen az iskola. Amit változtattak rajta mindezzel a hatalommal, az merő műparasztkodás. Mind olyasmi, amit – szerintük – el lehet adni azzal, hogy ezek nemzeti és keresztény dolgok. Tehát jók. Aki azt mondja, hogy nem kell ennyi testnevelés és erkölcstan, az a betegség és az erkölcstelenség (továbbá a drogmaffia) oldalán áll, és punktum. Hogy van-e értelme, helyszíne és releváns tartalma a tornaórának vagy az erkölcstannak, az tökéletesen mellékes.

Ráadásul nem csak az a baj, hogy ezek a hagyomány mankóin botorkáló, fáradt és üres agyak nem tudnak újítani. Eleve szemben állnak mindenféle újítással, mert ami új, az rossz.

 

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 109 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Lolka-Bolka
2015. március 27. 09:01
bazdmeg mar megint itt vagy te szemet . ja , hogy szerinted nem kell kotott oktatas , a buzi tanar a sajat elkebzelese szerint oktthaja( meg tapizhatja csak is az onmegvalositas neveben ) a kis nebulokat , meg a vervoros komcsi tanarno is atadhatja a sok eves tapasztalatat a kis csoppsegeknek , vagy himnusz alatt fingo es bofogo tanitobacsi is erteket kozvetetit olyan magya-fodor fele liberaaaaaaaaalizmus egisze alatt. Ez neked tetszene igaz....... buzi . Lehet tortenelmet hamisitani amugy ezt csinaltakok 60 ev alatt ...... hu de jo volt ez nekunk , rohadt fasiztaknak ..................azt a libsi farturo anyadat
Peter8811
2015. március 27. 07:01
A rajzfilmes képzést kellene erőltetni mert alig van adórajzfilmes szakember.
DFK
2015. március 27. 00:53
Gyakorló szülőként mondom, nem tragikus, de nem is jó az oktatási rendszer.Az irodalom oktatás teljesen hibás: nincs hozzá meg a társadalmi, kulturális, történelmi kontextus. Vagy ötödikben nyelvtanból még nem tanulták mi az alany, mi az állítmány, miközben az angolban már szükség lenne ezekre a fogalmakra.
egyetmondok
2015. március 26. 20:52
Ha megnézzük, hogy 2014-ben mennyian szavaztak a Fideszre,eléggé világos, hogy a nemzetre úgy kell megtanítani ezt az országot, mint az egyszeregyre: Nagyon kevesen vannak, egyelőre nagyon kevesen,akik nemzetben gondolkodnak,jó,egy olyan ügyes választójogi rendszerrel,mint ami itt lett, ez elég a parlamenti többséghez, de jó ha előre vigyáznak arra, hogy minden iskolába kerülő gyerek pontosan tudja,hogy mi a nemzet. Arra pedig a magyar gyermekeket,fiatalokat nem lehetséges a tanszabadság körülményei között megtanítani.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!