A legfontosabb, hogy a politikából kiábrándult fiatalokat újra megszólítsuk, reményt adjunk nekik, hogy érdemes a közélet vitáiban részt venniük. Interjú.
„Aktívabbak voltak a tagok?
Valami ellen fellépni fiatalként jóval könnyebb, és erre egy szervezetet felépíteni is jóval egyszerűbb. 2010 után másfajta szituációval találkoztunk. Kormánypárti ifjúsági szervezetben jóval több munkára van szükség. Sokkal nehezebb kormányról tovább építeni és irányítani egy közösséget. Ellenzékben lenni mindig könnyebb, hiszen nincs ott a kormányzás felelőssége, elég megnézni a mostani ellenzéket. Ezért szeretném most a Fidelitast magasabb fokozatra kapcsolni, új tempót adni a szervezetnek, azáltal, hogy azokra a kihívásokra, amelyekre egy kormánypárti ifjúsági szervezetnek felelnie kell, meg tudjuk adni a megfelelő választ.
Ha már a kihívásoknál tartunk, az anyapárt népszerűsége csökkent, különös tekintettel a tizennyolc és harmincöt év közötti választói korcsoportra, ahol az összes korcsoport közül a legalacsonyabb a Fidesz támogatottsága. Miben tud a Fidelitas hozzájárulni ahhoz, hogy ez a jövőben megváltozzon?
Több szempontot kell figyelembe venni. Az említett kocsoportban a fiatalok nagy része egyáltalán nem foglalkozik politikával sem közélettel. Csak egy szűkebb réteg hajlandó egyáltalán véleményt nyilvánítani. A Fidelitasnak erre nagyon hatásos választ kell adnia, hogy a fiatalok közéleti érdeklődését megerősítse, mai szóval élve, trendivé kell tennünk a politikát. Nagyon sokszor el szokták mondani, hogy a mai döntések, amiket a parlamentben hoznak, ezt a korosztályt érintik a leginkább, hiszen a következő harminc-negyven évünket meghatározzák. Szeretnénk a jövőben a fiatalokat sokkal jobban bekapcsolni a közéletbe, hogy a saját gondolataikat, ötleteiket el tudják mondani. Mivel a Fidelitas fiatalokból áll, akik részben közösségépítéssel, részben közéleti kérdésekkel is foglalkoznak, el kell tudnunk mondani, milyen céljaink vannak, hova szeretnénk, ha Magyarország eljutna a következő öt-tíz évben. Azt is figyelembe kell venni, hogy megváltoztak a szokások, a fiatalok már nem a hagyományos médiából tájékozódnak, hanem az internetről, azon belül is elsősorban a közösségi oldalakról. Ezért a Fidelitas kommunikációját is át kell alakítanunk. Elképzeléseinket el kell tudnunk mondani a fiataloknak, és el kell tudnunk mondani a kormányon lévő anyapártunknak is. (...)
Mondana egy példát?
Kiemelt cél, hogy az egyetemeken zajló közéleti diskurzust nyugat-európai mintára megnyissuk a pártok ifjúsági szervezetei előtt, hiszen a mostani mesterségesen steril helyzet a kommunizmus rossz tapasztalatai miatt alakult így a 90-es években, mintha a politizálás bűn volna. De ez nagyon álságos állapot. Gondoljunk bele: megtiltják a hallgatóknak, hogy foglalkozzanak a közélettel az egyetem falain belül, majd csodálkoznak, hogy a fiatalokat nem érdekli a közélet, a politika, és mivel nem eléggé tájékozottak, jó részük a demokráciánál többre tartja a diktatúrát egyes felmérések szerint. Az a célunk, hogy a következő két év alatt a Fidelitas még aktívabbá váljon, ezáltal képes legyen a fiatalok széles rétegeinek megszólítására. Ahogy korábban említettem, szeretnénk egy programot is összeállítani, ami segítheti akár a kormány munkáját is.”